وبگردی زائران ایرانی در سفر عمره

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» نگرانی جدید مدیران حج و زیارت

خبرگزاری حج، وبسایت رسمی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت گزارش داده که “موجی از نگرانی” در میان دست‌اندرکاران “بعثه مقام معظم رهبری” و مدیران فرهنگی این نهاد ایجاد شده است؛ دلیل این تشویش هم چیزی نیست جز وبگردی‌های طولانی مدت و گسترده زائران ایرانی در سفر حج.

خبرنگار اعزامی این وبسایت به مکه می‌نویسد که حضور درازمدت زائران در لابی هتل‌ها و وبگردی گسترده آنان، رفته رفته بهره‌مندی از ایام سفر عمره را دچار چالش کرده و فرصت ارزشمند زائران را از بین می‌برد. در نتیجه مسئولان فرهنگی هتل‌ها درصدد چاره‌اندیشی هستند.

همچنین عنوان شده که عمره‌گزاران، به ویژه اقشار جوان و نوجوان با تجمع طولانی‌مدت در لابی‌ها و نقاط زیرپوشش اینترنت هتل‌ها، بیش‌تر اوقات خود را به گشت و گذار در جهان مجازی می‌گذرانند. از سوی دیگر طبق اعلام مدیران کاروان‌ها و مسئولان فرهنگی هتل‌ها، گاهی قطع اینترنت یا پوشش ندادن اینترنت در اتاق‌ها، حتی موجب گلایه شدید زائران در مدینه و مکه شده است.

به گزارش وبسایت حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، “فرصت اندک حضور زائران در مدینه منوره و مکه مکرمه، ایجاب می‌کند که آنان از این زمان ارزشمند به خوبی استفاده کنند و به تنظیم فرصت‌های مغتنم این سفر بپردازند. چرا که آنان، نهایتاً ۱۰ روز در دو شهر مقدس حضور دارند و با احتساب زمان رفت و آمد، معطلی در پروازها و جابه‌جایی بین دو شهر مدینه و مکه، این زمان گاه به کم‌تر از ۹ روز کاهش می‌یابد.”

پیش از این هم در آستانه نوروز، “ بعثه مقام معظم رهبری” و “ستاد عملیات عمره” اطلاعیه مشترکی صادر کرده و توصیه‌هایی خطاب به زائران ایرانی داشتند. از جمله این درخواست‌ها این بود که “ از آوردن شیرینی، سبزه، سفره هفت سین، روشن کردن شمع در حرمین شریفین و بین الحرمین و کف زدن” به طور جدی خودداری شود. همچنین توصیه شده بود که لحظه تحویل سال “در حرم مطهر نبوی و مسجد الحرام مشغول نماز، تلاوت قرآن و دعا باشند” و پس از آن نیز در دعای کمیل هتل‌ها شرکت کنند.

نوروز امسال، اولین موعد از دوره‌های سه گانه اعزام زائران ایرانی به حج عمره است که بنا بر اعلام سازمان حج و زیارت در هفته اول فروردین ماه ۱۳۹۳، نزدیک به ۴۰۰ هزار زائر وارد مدینه و جده شدند. این افراد بر طبق نرخ‌های مصوب شده در سال گذشته، حداقل یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و حداکثر دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای این سفر پرداخت کرده‌اند.

 

اینترنت در ایران

براساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت کشور، ۴۰ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۷۴۰ کاربر اینترنت در ایران وجود دارند که با توجه به جمعیت ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر در کشور، ضریب نفوذ اینترنت تا پایان نیمه اول سال گذشته، ۵۴.۱۸ درصد برآورد شده است. تعداد مشترکان اینترنت در ایران نیز ۲۶ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۹۴۸ مشترک اعلام شد.

همچنین این آمار نشان می دهد که پنج استان مازندران با ضریب نفوذ ۷۵ درصد، تهران با ضریب نفوذ ۷۰.۳۵ درصد، اصفهان با ضریب نفوذ ۶۶.۰۵ درصد، قم با ضریب نفوذ ۶۲.۵۹ درصد و سمنان با ضریب نفوذ ۵۸.۵ درصد بیشترین کاربر اینترنت را در خود جای داده‌اند.

کاربران ایرانی از پنج نوع اتصال از طریق ADSL، اینترنت دایل آپ، وایمکس، GPRS موبایل و اینترنت فیبر به شبکه اینترنت جهانی دسترسی دارند که در این میان سهم اتصال به اینترنت از طریق GPRS بیش از سایر اتصالات است. به طوری که که بیش از ۲۱.۰۳ درصد کاربران که حدود ۱۵ میلیون و ۸۰۳ هزار و ۹۶۰ نفر می شوند از موبایلشان برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند.

این گوشی‌ها و تبلت‌های پرطرفدار همان‌هایی هستند که در سفر حج هم به همراه زائران ایرانی بوده و در گزارش تصویری خبرگزاری حج، مشخص و مشهود است.

از سوی دیگر اینترنت ایران، کندترین اینترنت در منطقه است و متوسط سرعت اینترنت در آن ۶۳۴ کیلو بایت بر ثانیه برآورد می‌شود. رقمی که به عنوان مثال برای افغانستان ۸۲۰ کیلو بایت بر ثانیه منظور شده است. در عربستان این رقم تا بیش از سه برابر افزایش پیدا می‌کند و به یک هزار و ۹۶۳ کیلوبایت بر ثانیه می‌رسد. به نظر می‌رسد که تجربه غیرمعمول استفاده از اینترنت پرسرعت نیز در تمایل گسترده زائران ایرانی برای وبگردی بی‌تاثیر نباشد.

حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی عنوان کرده بود که “این سرعت اینترنت در شان مردم ما نیست” و محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در ابتدای معرفی به مجلس، وعده افزایش سرعت اینترنت و تلاش برای گسترش دسترسی خانوار ایرانی به اینترنت پرسرعت داد. این، درست عکس رویکرد دولت دهم است که در جریان اعتراضات مردمی، اقدام به قطع اینترنت کرد و سعی بر کاهش سرعت اینترنت در مواقع مختلف داشت. از جمله بنا به اعتراف صریح وزیر دولت دهم، حتی در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری هم با توجیه “ حفظ آرامش کشور” سرعت را کاهش داده بودند.