آینده خوف انگیز است

نویسنده
شیرین کریمی

» دشمنان احمدی نژاد در پارلمان مشخص شدند

بیست و چهار ساعت پس از اعلام وصول طرح سئوال از احمدی نژاد، هیات رئیسه مجلس نهم اسامی تمامی امضا کنندگان را منتشر کرد. معاون پارلمانی رئیس دولت اما از نائب رئیس دوم مجلس به خاطراینکه اسامی را پیش از اعلام وصول در اختیار دولت قرار نداده انتقاد کرده است. همزمان یک عضو سرشناس جبهه پایداری نیز دلایل خروج اعتراض آمیز خود از صحن علنی مجلس در روز یکشنبه را توضیح داده و مدیر مسئول روزنامه کیهان هم از اقدام نمایندگان دفاع کرده است.

خبرگزاری فارس روز گذشته اسامی نمایندگانی که طرح سئوال از محمود احمدی نژاد را امضا کرده اند منتشر کرد؛ هفتاد و شش امضا، که فارس در آخر گزارشش توضیح داده است شش نفر از آن ها امضای خود را پس گرفته اند. افشای نام امضا کنندگان این طرح پس از آن صورت می گیرد که روز یکشنبه نمایندگان حامی احمدی نژاد تردیدهایی نسبت به واقعی بودن تعداد امضاها مطرح کردند.

به نوشته فارس هیات رئیسه پارلمان در حالی طرح را واجد حد نصاب امضاها اعلام کرده است که ۵ نفر از امضا کنندگان طی نامه‌ای پیش از اعلام وصول امضایشان را پس گرفته بودند و یک نماینده نیز اصلاً امضا نکرده که نام وی در لیست امضا کنندگان طرح سؤال از احمدی‌نژاد وجود داشت.

به ادعای فارس اسامی علی‌نعمت چهاردولی نماینده ملایر، احمد بخشایش نماینده اردستان، حسین فتاحی نماینده شهربابک، اسماعیل جلیلی نماینده مسجدسلیمان، محمدابراهیم محبی نماینده سنقرکلیایی و حسین گروسی نماینده شهریار و شهرقدس، به عنوان امضاکنندگان طرح سؤال از رئیس‌جمهور در لیست هیات رئیسه اعلام شده است، که جز حسین فتاحی نماینده شهربابک، که اصلاً طرح مذکور را امضا نکرده، مابقی امضای خود را پیش از اعلام وصول سؤال پس گرفته بودند.

بر اساس آیین نامه مجلس دست کم باید ۷۲ نماینده پای طرح سوال از رئیس دولت را امضا کنند تا این طرح توسط هیات رئیسه اعلام وصول شود.

اسامی ۷۶ نماینده مذکور در حالی اعلام شده که روز یکشنبه، براساس اخبار، این طرح با ۷۷ امضا اعلام وصول شده بود. از همین رو بود که روزنامه کیهان هم تیتر یک شماره روز دوشنبه خود را چنین انتخاب کرد : “با امضای ۷۷ نماینده قرائت شد: سئوال از رئیس جمهور بحث داغ نمایندگان مجلس”

 

معاون احمدی نژاد: باهنر مخفی کاری کرد

اسامی نمایندگان امضا کننده طرح سئوال از احمدی نژاد در شرایطی مطرح شده که لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی رئیس دولت در گفت‌وگو با فارس به تلاش احمدی نژاد برای زدن رای نمایندگان پارلمان اذعان کرده و گفته است: “ما ۴۰ امضا را پس گرفته و تقدیم نائب رئیس مجلس کردیم.”

منظور او محمدرضا باهنر، دست چپ علی لاریجانی در کرسی های بالای پارلمان جمهوری اسلامی است. معاون احمدی نژاد گفته است: “روز یکشنبه هفته جاری وقتی بنده به هیات رئیسه مراجعه کردم آقایان گفتند که هنوز تعداد امضاها برای سؤال از رئیس‌جمهور به حد نصاب نرسیده است و ما گفتیم اگر به حد نصاب رسید برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم.”

فروزنده باهنر را به “مخفی کاری” و “عدم شفافیت” متهم کرده؛ زیرا دولت انتظار داشته هیات رئیسه اسامی امضا کنندگان را پیش از اعلام وصول منتشر کند تا نمایندگان دولت در مجلس که به “وکیل الدوله” مشهورند بتوانند با تهدید یا تطمیع آن ها را منصرف کنند. فروزنده گفته است: “این حق دولت است که بداند چه کسانی سؤال کردند و حق دولت است که بررسی کند اما متاسفانه دوستان مخفی کاری کردند و اسامی ۱۸ نفری که امضای خود را پس گرفته بودند را ما روز یکشنبه فهمیدیم و لیست را هم به ما ندادند بلکه بعداً که لیست را منتشر کردند ما متوجه شدیم.”

در سال ۸۷ دولت احمدی‌نژاد برای منصرف کردن نمایندگان از استیضاح علی کردان ـ– وزیر کشور وقت –ـ با چک‌های ۵ میلیون ۷ امضا تومانی سراغ نمایندگان رفت. برخی نمایندگان گفته اند احمدی نژاد در صورتی که بفهمد نماینده ای با او همراه نیست بودجه لازم را به حوزه انتخابیه وی اختصاص نمی دهد.

 

انتشار اسامی ومخالفت برخی نمایندگان

از همین رو است که دیروز علیرضا منادی سفیدان، یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس نهم به خبرگزاری دانشجویان ـ– ایسنا-ـ گفت علی رغم اینکه برخی نمایندگان خواسته بودنداسامی شان منتشر نشود اما “با آقای باهنر و لاریجانی به این نتیجه رسیدیم که اسامی ۷۶ نفری را که پای سئوال از رئیس‌جمهور را امضا کردند، منتشر کنیم. “

منادی همچنین پیرامون باز پس گیری امضای ۵ نماینده، استدلال کرده است که “آقایان جلیلی، محبی، گروسی، بخشایش و چهاردولی هم اگر امضایشان را پس گرفته باشند بعد از موعد قانونی بوده است.”

محمود احمدی نژاد یک ماه وقت دارد تا برای پاسخ به پرسش های نمایندگان به صحن علنی پارلمان اسلامی برود. عمده سئوالات پیرامون وضعیت بد اقتصادی و به ویژه بحران ارز است.

این دومین بار در هشت ماه اخیر است که رئیس دولت برای پاسخ به سئوال نمایندگان مجبور است به مجلس برود. از زمان بنی صدر ـ– نخستین رئیس جمهوری اسلامی ـ– هیچ رئیس دولتی برای پاسخ به سئوال به مجلس احضار نشده است.

احمدی نژاد از سوی اصولگرایان به عنوان “رئیس جمهور مکتبی” شناخته می شد تا جایی که رهبر جمهوری اسلامی، سپاه، شبه نظامیان بسیج و نمایندگان مجلس پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری در سال ۸۸، برای ابقای وی در پاستوربه سرکوب خونبار میلیون ها شهروندی مبادرت کردند که در اعتراض به “تقلب گسترده آرا” به خیابان ها آمده بودند.

شدت دعواها بین جناح های مختلف جمهوری اسلامی در ماه های اخیر به قدری بالا گرفته که چهارشنبه هفته گذشته آیت الله خامنه ای علنی کردن اختلافات تا روز انتخابات ریاست جمهوری را “خیانت” توصیف کرده بود. با این حال اعلام وصول طرح سئوال از احمدی نژاد از سوی هیات رئیسه ای که علی لاریجانی در راس آن است، نشان می دهد فرامین آیت الله خامنه ای دیگر “فصل الخطاب” نیست.

بی جهت نیست که مرتضی آقا تهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به تصمیم هیات رئیسه پارلمان گفته: “اگر در آینده فتنه‎ای داشته باشیم و بنا باشد اینگونه از مقام ولایت تبعیت کنیم یک مقدار خوف انگیز است. “

او که از اعضای سرشناس جبهه پایداری و از حامیان احمدی نژاد به حساب می آید در مصاحبه با سایت رجانیوز – تصریح کرده که از وضعیت موجود می ترسد: “ترس من این است که ما به کجا می رویم، این چه مقدمه ای است که به این شکل در حال عملیاتی شدن است.”

آقاتهرانی یکی از نمایندگانی است که دیروز به هنگام اعلام وصول طرح سوال، در اعتراض به تصمیم هیئت رئیسه صحن علنی مجلس را ترک کرد. علی لاریجانی به نمایندگان حامی احمدی نژاد گوشزد کرده بود که “پول می گیرد و باید بمانید.”

حالا او در پاسخ به رئیس پارلمان جمهوری اسلامی می گوید: “ما قرار است در مجلس باشیم که از اصول دفاع کنیم نه اینکه پول بگیریم تا هرکاری خواستیم انجام دهیم و نماینده در قبال حقوقی که می‌گیرد وظیفه شرعی دارد که به وظیفه‌اش عمل کند و اولین وظیفه ما هم ولایتمداری است.”

احمدی نژاد اواخر ماه اسفند سال ۹۰زمانی که برای پاسخ گویی به نمایندگان به مجلس رفت آن ها را به استهزا گرفت، حالا آقا تهرانی هم در لفافه می گوید این ماجرا قرار است تکرار شود. او از قول مخالفان احمدی نژاد می گوید: “گاهی از اوقات گفته می‌شود که آقای احمد نژاد بی پرواست و وقتی به مجلس بیاید مواردی را می گوید و به نفع نظام نیست، جالب است که از همین آقایان گاهی این حرف را شنیدم.”

وی نتیجه گرفته: “خب اگر همچین موضوعی واقعیت داشته باشد بعد که ایشان به مجلس بیایند و صحبتهایی که شما می گویید به نفع نظام نیست مطرح کنند، چه نتیجه ای خواهد داشت آیا این باز مصداق تخلف از بیان مقام ولایت نیست؟”

آقا تهرانی می گوید برای این نتوانسته است روز یکشنبه روی کرسی اش در مجلس بنشیند که قادر نبوده “موضوع” را برای خود “حل” کند: “بیرون آمدم تا حداقل من جزو کسانی نباشم که مخالف هشدار رهبر انقلاب عمل می‌کنند و باید برای من این موضوع حل می‌شد که نشد.”

 

استقبال حسین شریعتمداری

با این حال نماینده آیت الله خامنه ای در موسسه کیهان روز گذشته در سرمقاله این روزنامه با استقبال از طرح سئوال از احمدی نژاد نوشت: “سؤال نمایندگان از رئیس جمهور محترم از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و یکی از دغدغه های مردم در این روزهاست و از آنجا که وزرای مربوطه حاضر به پاسخگویی نبوده اند چاره ای جز طرح سؤال از رئیس جمهور محترم باقی نمانده بود.”

برخی ناظران می گویند ممکن است سرمقاله دیروز مدیرمسئول کیهان به معنای رضایت تلویحی رهبر جمهوری اسلامی از احضار احمدی نژاد به مجلس باشد. او در این سرمقاله سئوالی را مطرح کرده و خود به آن جواب “منفی” داده است: “آیا نمایندگان مردم باید از چاره جویی برای یکی از مشکلات به شدت آسیب رسان این روزها صرفنظر کنند و تکلیف قانونی خویش را به این علت که می تواند به یک سوژه تبلیغاتی علیه نظام تبدیل شود، واگذارند؟! پاسخ به این سؤال منفی است.”