هوا همچنان آلوده است

نویسنده
فیروزه متین

» تهران بازهم در شرایط ناسالم

پس از ورود اولین جبهه هوای سرد و پس از ۴۸ ساعت طراوت هوا به دلیل بارش باران های سیل آسا در پایتخت که با انتشار گزارش معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر افزایش روزهای پاک هوا همراه بود، روزگذشته سازمان هواشناسی اعلام کرد هوای پایتخت مجددا در شرایط ناسالم قرار گرفته و طی روزهای آینده بر غلظت آلاینده های هوا افزوده خواهد شد.

تکرار شرایط نامساعد هوا، همچون سال های گذشته، در حالیست که معصومه ابتکار پیش از این اعلام کرده بود « با تغییر الگوی واردات بنزین و قطع تولید بنزین های سرطان زای پتروشیمی ها گامی بزرگ در جهت رفع آلودکی هوای تهران برداشته شده» .

 وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران آن را اینچنین توصیف می کند: “هوای پایتخت با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون روی عدد ۱۰۲ در شرایط ناسالم قرار گرفت. بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه­های سنجش آلودگی هوای شهر تهران بر میزان غلظت تمامی آلاینده ها نسبت به روز گذشته در همین ساعت افزوده شده است. به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از دوونیم میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا هم اکنون در شرایط ناسالم برای گروههای حساس است”.

او می افزاید: “اثرات بهداشتی آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در منطقه ناسالم برای گروههای حساس شامل افزایش احتمال علائم تنفسی در افراد حساس، تشدید بیماری قلبی و ریوی، مرگ و میر زودرس در افراد مبتلا به بیماریهای قلبی، ریوی و افراد مسن است لذا توصیه می شود در منطقه ناسالم این افراد فعالیت های طولانی مدت در فضای باز را کاهش دهند”.

با انتشار این گزارش، برخی رسانه ها از جمله جهان نیوز، معصومه ابتکار را که طی ماه های گذشته کمپینی درباره بنزین های آلوده به راه انداخته بود، به “سیاسی کاری” متهم کردند. این سایت در مطلبی با عنوان “ابتکار فقط در هوای بارانی آفتابی می‌شود!” نوشت: “معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست پیش از این در سخنانی مدعی شده بود که آلودگی هوای تهران به دلیل مصرف بنزین تولید داخل است و بنزین وارداتی به دلیل کیفیت بالا موجب رفع آلودگی هوای پایتخت شده است.البته پس از گزارش های وزارت بهداشت و مجلس در استاندارد بودن بنزین داخلی و نیز بازگشت آلودگی به هوای تهران پس از بارندگی های اخیر، خانم ابتکار ترجیح داده بیشتر سکوت کند”.

اشاره این مطلب به اقدام هفته گذشته معصومه ابتکار است که همزمان با بارندگی ها در تهران، گزارشی در جلسه هیات دولت ارائه کرد که از افزایش چشمگیر روزهای پاک خبر می داد؛

ابتکار ادعا کرده بود: “سازمان محیط زیست در این مدت توانسته‌ است از شهریور ۱۳۹۲ تا مهر ۱۳۹۳ نسبت به تصویب راهکارهای اجرایی کاهش آلودگی در هیات دولت، توقف استفاده از ترکیبات پتروشیمی در سوخت مصرفی کشور، توزیع بنزین یورو۴ در شهرهای تهران، کرج، اراک، تبریز و اصفهان، ارتقا استاندارد خودروهای سواری به یورو۴ پس از ۹ سال، آنالیز مستمر بنزین توزیعی در کلانشهرها در بازه زمانی سه‌ماهه، تکمیل شبکه پایش زمینی گرد و غبار، تدوین حدود مجاز معاینه فنی و تهیه حدود مجاز خروجی از واحدهای صنعتی اقدام کنند”.

در گزارش وی هوای پاک از دو روز به شش روز و هوای سالم نیز در مجموع ۱۴ روز افزایش یافته بود.

حال اما با پیش بینی سرمای هوا و بازگشت آلودگی هوا، روشن شده مسئله آلودگی هوا تنها به بنزین ها مربوط نیست؛ نکته ای که ابتکار هم در مورد آن گفته است: “اگرچه عرضه بنزین یورو چهار در تهران میزان آلایندگی هوای تهران را کاهش داده اما هنوز مشکلات هوای تهران مرتفع نشده است. باید محورهای دیگر برنامه جامع کاهش آلودگی هوا نیز اجرایی شود”.