هر چه کنیم جمعیت بالا نمی رود

نویسنده
حمید احدی

» مردمی که آب و نان ندارند، ازدواج نمی کنند

یک سال و نیم بعد از جنجالی که تحت عنوان لزوم افزایش جمعیت در کشور به راه افتاد و وسیع ترین تبلیغات در مورد آن صورت گرفت و میلیاردها تومان بودجه را به خود اختصاص داد و در حالی که زادوولد در کشور هیچ تغییری نکرده است آخرین انتقادهای کارشناسان نشان می دهد، علیرغم همه مخالفت ها همچنان اعمال غیرکارشناسی برای بالابردن جمعیت کشور ادامه دارد.

آرمان امروز در گزارشی نوشته با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای سیاست‌های جمعیتی در کشور رویکرد کنترل جمعیت به تشویق افزایش جمعیت تبدیل شده است. با وجود آنکه نگرانی‌هایی در کشور در رابطه با نرخ رشد جمعیت وجود دارد،  طرح‌ها و برنامه‌های متفاوتی در دستور کار قرار گرفته  و نهاد‌های مختلف اجرایی و قانونگذار سعی کردند طرح‌ها و برنامه‌هایی را برای  افزایش جمعیت در کشور ارائه دهند.

کارشناسان معتقدند آنچه در این زمینه به نگرانی‌ها دامن زده تصویب و اجرای طرح‌هایی است که برخی از طرح‌ها نه‌تنها سودی ندارند که با انتقادات فراوانی روبه‌رو می‌شوند.

این گزارش و گزارش چند رسانه دیگر از آن است که گاه به بهانه افزایش جمعیت حرکاتی صورت می گیرد و بودجه هایی به مصرف می رسد که قصد از آن فقط استفاده از جمله ای است که از آیت الله خامنه ای در بالای سرکاغذ این مراکز و طرح ها می آید. جمله ای شبیه به این که من اشتباه کردم اجازه کنترل جمعیت را دادم. این درست نیست.

از دو سال قبل که بیت رهبر جمهوری اسلامی برای نخستین بار از لزوم افزایش جمعیت گفت، اول از همه روزنامه هایی مانند کیهان و جوان و رسالت به سرعت در قالب یادداشت های حماسی شروع به تبلیغ نظری کردند که هنوز تا راه یابی فاصله ها داشت. در هیاهوی آنان که با مدح و ثنای آیت الله خامنه ای همراه می شد این نکته اساسی که چند کارشناس بر آن تاکید کردند نشنیده ماند تا جایی که جناح پایداری در مجلس به میدان پرید و کوشید تا با پیشنهاد طرح باروری جمعیت، که کسی از نمایندگان جرات مخالفت با آن را نداشت، خود را برنده میدان ولایت پذیری معرفی کند.

یکی از کارشناسان جمعیت که مایل به افشای نام خود نیست گفت آن چه باعث هشدار اولیه رهبر شد، گزارشی بود که یکی از استادان دانشگاه امام صادق تهیه کرده بود و نشان می داد که با کاهش جمعیت کشور که از دوران احمدی نژاد شروع شده است و شش سال بعد از زمامداری وی نتایج خود را نشان داده، افت محسوسی در باروری کشور اتفاق افتاده که همزمانی آن با کاهش ازدواج ها و افزایش طلاق ها نشان می دهد که علت فقط اقتصادی است.

اما جناح راست بدون توجه به ملزومات اجرای طرح رشد جمعیت، دست به کار طرحی شدند که تنها حسنی که داشت منتقل شدن بخشی از بودجه عمومی کشور به نهادهای خاص بود. اما گزارش اولیه پایه علمی داشت.

به گفته این استاد دانشگاه ایران اگرچه به‌عنوان جامعه‌ای جوان شناخته می‌شد اما گزارش‌های وزارت بهداشت نشان می‌داد جمعیت کشور درحال پیر شدن است و در سال ۹۱ بیش از هفت درصد جمعیت  را افراد سالمند بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند که گفته می‌شد این آمار در چهار دهه آینده  دو برابر خواهد شد.

چنان که از سخن کارشناسان برمی آید  تجربه رشد جمعیت در دهه ۶۰ که با بدون آمادگی و  پیش‌بینی اتفاق افتاد و کشور امکان  پاسخگویی به نیازهای اولیه آموزشی و دانشگاه، اشتغال، مسکن و ازدواج این نسل را نداشت مشکلاتی را به وجود آورد که این بار مسوولان را واداشت که پیش از موقع وارد عمل شوند و زمینه های کار را فراهم آورند. اما با کدام مجلس و با کدام کارشناسی

طرح های اولیه مجلس که به نوشته یک طنزنویس فقط سوژه یک ساله کار طنزنویسان را فراهم آورد و وازگتومی را وارد فرهنگ عمومی کرد منع سقط جنین و عقیم سازی و هر نوع تبلیغات که کار را به عملیاتی بچه گانه و تبلیغاتی کشاند که سراسر جهان از انعکاس آن پر شد، وقتی به مانع برخورد که کارشناسان شناخته شده جمعیت شناس توانستند در طرح هایی بزرگان را باخبر کنند که این بازی خطرناکی است که نه تنها نتیجه بخش نیست بلکه بزودی نتیجه معکوس آن آشکار خواهد شد.

آخرین نمونه از طرح هایی که شکست آن از پیش معلوم بود طرحی با عنوان طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده بود که در دو هفته هر شب در سیمای یک جمهوری اسلامی در میزگردهایی تبلیغ شد و با پنجاه ماده در کمیسیون های مجلس به عنوان کاری بزرگ در گردش افتاد در حالی که خبر می رسید مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی برای هیات رییسه غیرعلمی بودن ابعاد این طرح جامع را مطرح کرده بود.

بر اساس یکی از مواد این طرح جذب افراد مجرد به عضویت هیات علمی در تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی و پژوهشی دولتی و غیردولتی ممنوع است و تنها در صورت نبودن متقاضی متاهل واجد شرایط با تائید بالاترین مقام دستگاه، جذب افراد مجرد بلامانع خواهد بود.

رئیس انجمن علمی مدد کاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه آرمان امروز و در انتقاد به این طرح اظهار کرد: درصورتی که ما به افراد جویای شغل کار بدهیم این شخص به‌طور حتم ازدواج خواهد کرد. اما فردی که متاهل و دارای فرزند است به‌طور یقین دارای شغل است. به همین دلیل درج چنین ماده‌ای در طرح مذکور منطقی نیست.)لینک)

مصطفی اقلیما ادامه داد: فردی که درحال تحصیل بوده است و تا مقطع دکترا نیز ادامه داده است ٰهنوز درآمدی ندارد و به همین دلیل هیچ وقت فکر متاهل‌شدن را ندارد. این طرح در هیچ جای دنیا وجود نداشته است به همین دلیل درج این ماده از پایه اشتباه است.

بنا به گزارش ها به تازگی در یک جلسه بلندپایه دولتی یکی از وزیران گفته است رودربایستی را کنار بگذاریم و بگوییم با این اقتصاد و با این نگرانی ها که خانواده ها را احاطه کرده امکان بالارفتن جمعیت در شهرهایی که آب و بهداشت و نان ندارند امکان پذیر نیست چرا خود را مسخره می کنیم.