تشکیل ستاد علیه عملیات روانی دشمن

نویسنده
نازنین کامدار

» گام جدید ستاد فرهنگی کودتا:

معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، از راه اندازی دو ستاد “مرکزی” و “عالی” بر علیه آنچه که “عملیات روانی دشمن” خواند، خبر داد.مسعود جزایری که از جمله فرماندهان نظامی تندروی حامی دولت کودتا در مجموعه نیروهای مسلح ایران شناخته می شود، جزئیات بیشتری از ماهیت و تشکیلات این دو ستاد فاش نکرد اما گفت “بزودی این دو ستاد راه اندازی خواهند شد”.

این مقام ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس ستاد تبلیغات دفاعی کشور که پیش از این به دلیل گفته هایش درباره آنچه که “کودتای سبز”نامید و تاکیدش بر لزوم برخورد با “سران فتنه” مورد انتقاد هواداران جنبش سبز قرار گرفته بود، درحالی از راه اندازی دو “ستاد مقابله با عملیات روانی دشمن” سخن گفته است که ماه گذشته نیز تشکیلات زیر نظر وی همایشی با عنوان “همایش عملیات روانی و رسانه” در سالن همایش های صدا و سیما برگزار کرد. محمود احمدی نژاد در مراسم افتتاحیه این همایش شرکت کرد و در همان جا بود که از لزوم “برخورد با سران فتنه جنگ نرم” سخن گفت.

این همایش که۱۹ مهرماه در تهران برگزار شد، به دلیل شرایط خاص سیاسی و اجتماعی مقطع برگزاری اش، بازتاب چندانی در رسانه های داخلی و خارجی نداشت اما به عقیده کارشناسان سیاسی، حضور چهره های اصلی رسانه ای حامی دولت کودتا از جمله مدیران مسئول خبرگزاری های فارس و ایرنا در این همایش، مقدمات خبری بودند که دیروز به نقل از جزایری بر روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت.

در آن همایش،محمود احمدی نژاد با تاکید بر لزوم آمادگی رسانه ای بر ضد “جنگ نرم” گفته بود که “عملیات روانی  تنها با گوش ها و چشم ها کار دارد”.

“جنگ نرم” اصطلاحی است که پس از انتخابات ۲۲ خرداد از سوی آیت الله خامنه ای بیان شد و از آن زمان تا کنون همایش ها و سمینارهای پرخرج و متعددی برای “تبیین” مفهوم آن برگزار شده است.

جزایری که به عقیده کارشناسان از جمله طراحان اصلی شاخه فرهنگی کودتای دولت محسوب می شود، در سخنان دیروز خود منظور از جنگ نرم را چنین بیان کرد: “علت اوج‌گیری هجمه‌های نرم دشمن طراحی کودتای بزرگی است که از چند سال قبل زمینه آن فراهم شد و در زمان انتخابات ریاست جمهوری دهم ظهور و بروز کرد  و رسانه‌ها از ابزار اصلی پروژه های عملیات روانی دشمنان بر علیه جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شوند”.

 وی در همایشی هم که ۱۹ مهر ماه برگزار کرده، گفته بود: “خوشبختانه علیرغم عمق بسیار زیاد کودتای نرم، به خاطر تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری و هوشیاری مردم و اطلاع‌رسانی مناسب برخی رسانه‌ها توانستیم این کودتای بزرگ را خنثی کنیم”.

جزایری در حالی از “برخی رسانه ها” یاد کرده است که سایت جنبش راه سبز در گزارشی از راه اندازی نزدیک به ۱۰۰ سایت و خبرگزاری هرمی با هدف مقابله با جنبش سبز خبرداده است.

بنا به گزارش این سایت، “از میان این ۱۰۰ سایت و خبرگزاری، پنج رسانه اصلی حامی دولت کودتا، یعنی روزنامه کیهان،روزنامه جوان،رجا نیوز،ایرنا(خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران) و خبرگزاری فارس، نقش تغذیه کننده را بر عهده دارند و سایت‌های هرمی دیگر تحلیل‌ها و دستورالعمل های این پنج ارگان کودتا را توزیع می کنند”.

بنا بر این گزارش، خبرگزاری فارس،رجا نیوز،جهان نیوز،ایرنا،واحد مرکزی خبر،خبرنامه دانشجویان ایران (موازی سازی شده در برابر خبرنامه دانشجویان پلی تکنیک)،خبرگزاری حیات،انصار نیوز،برنا نیوز (شبکه خبری جوانان ایران اسلامی )،توانا (باشگاه خبرنگاران جوان خبرگزاری فارس)،سایت خبری مرکز اسناد انقلاب اسلامی،دیلم نیوز،تریبون،شیعه نیوز،سپاه نیوز،کانون اندیشه،پایگاه خبری رسانه،پلاک نیوز،سایت ساجد،بولتن نیوز،جام نیوز،پایگاه خبری موعود،رصد نیوز،شبکه خبر دانشجو،پایگاه خبری عملیات روانی،پایگاه خبری نظام آباد،پایگاه خبری ضالین،دولت نیوز،سایه نیوز،گرداب،قلم پرس،روایت نیوز،دنا نیوز،خادم نیوز،کوثر نیوز،خبرگزاری راه رجا،مردمیار،پایگاه خبری گام سوم،سحرنیوز و پایگاه خبری جانا و… از جمله رسانه های هرمی شکل حامی دولت کودتا هستند که برای مقابله با “جنگ نرم” و “عملیات روانی دشمن” راه اندازی شده اند.

علاوه بر “همایش عملیات روانی و رسانه”،همایش مشابهی نیز با عنوان “ بسیج و رسانه” در زمان سفر احمدی نژاد در مشهد برگزار شد که سردار نقدی،فرمانده جدید نیروی شبه نظامی بسیج سخنران مراسم افتتاحیه آن بود. در این همایش کاوه اشتهاردی،رئیس موسسه ایران و حمیدرضا مقدم فر،مدیرعامل خبرگزاری فارس سخنرانی و بر “لزوم تجهیز بسیج بر ضد عملیات روانی دشمن” تاکید کردند.

گفتنی است مدیران خبرگزاری های فارس و ایرنا،در “همایش عملیات روانی و رسانه” نیز از جمله سخنرانان و مدعوین “ویژه” بودند.

بنا به عقیده کارشناسان، با وجود تاکیدات مکرر هواداران رسانه ای دولت کودتا بر لزوم مقابله با “جنگ نرم و عملیات روانی دشمن” که با راه اندازی سایت ها و خبرگزاری های متعدد و برپایی همایش های مکرر با سخنرانان تکراری همراه است، به نظر می رسد که راه اندازی ستاد هایی که جزایری دیروز از تشکیل قریب الوقوع آنها خبرداد، بر حجم اینگونه فعالیت ها که با سود اقتصادی و اقتدار امنیتی بسیاری برای برنامه ریزانش همراه است،خواهد افزود.