حجت الاسلام ژله ای و کوانتومهایش

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

یکی از خوبی های آقای محسنی اژه ای این روحیه ژله ای اوست که باعث می شود در همان حال که به نظر می رسد همه چیز معلوم و مشهود و مبین و یقین است، ولی در همان حال همه چیز در ابهام و ایهام و نامعلوم و نامشخص باشد. البته شاید هم ایشان همه چیز را مشخص می کند ولی ماها به دلیل ضعف های اخلاقی مان و از جمله نداشتن ارادت کافی به ولادت و درجه ذوب بالای مان توانایی درک آنها را نداریم. به هر حال در همین هفته گذشته مصاحبه سرگشاده ای با آقای ژله ای انجام گرفته که به سمع و عمل شما می رسانیم.

 

ما: برخی از سایت ها رفع فیلتر شده است. این اولین بار است که قوه قضائیه ایران سایتی را که فیلتر کرده رفع فیلتر کرده است. چطوری تشکر کنیم؟

ژله ای: این البته یک اتفاق بی سابقه بود که در حال پیگیری عوامل آن هستیم. برخی از سایت ها را احضار کردیم و به آنها چیزهای مختلفی را دستور دادیم که تعهد کنند و انتظار نداشتیم قبول کنند و تعهد بدهند، متاسفانه هر چیزی را خواسته بودیم انجام دادند و ما مجبور شدیم رفع فیلتر کنیم که من به نوبه خودم تسلیت عرض می کنم و امیدواریم دیگر تکرار نشود. وب سایت ها اخبار این شخص را نگذارند، حتی اگر خواستند خبری در مورد(بیب بیب) بگذارند، می توانند از کلمه هایی مثل آن آقا یا رئیس جمهور اسبق استفاده کنند. از اسم “آقا”ی خالی استفاده نکنند چون “آقا”ی خالی مربوط به مقام معظم رهبری است. از کلمه “مرتیکه” و “یارو” هم استفاده نشود، چون شبهه آقای احمدی نژاد می شود. فقط بگویند آن آقا. عکس آن آقا را هم بطور کلی در هیچ وب سایتی نگذارند. ما داریم هماهنگی می کنیم که عکس آن آقا را هم از شناسنامه اش در بیاوریم، که در این مورد هماهنگی هایی باید بشود.

 

ما: اخیرا خبر دستگیری برخی افراد داده شده است. این افراد چه کسانی بودند؟

ژله ای: تعدادی افراد بخاطر جعل در سیگار مارلبورو بازداشت شدند. خیلی علاقمند بودیم که افرادی را بازداشت کنیم که سیگار وینستون را هم جعل می کنند ولی موردی پیدا نشد، ولی همچنان در تلاش هستیم. هشت نفر را در منابع طبیعی بازداشت کردیم، تعدادی را در منابع انسانی بازداشت کردیم، تعدادی را در منابع خبری قرار است بازداشت کنیم ولی من از آنها خبر ندارم. داشتم هم نمی گفتم. در مورد زمین خواری هم تعدادی از افرادی که جزو خانواده لاریجانی نبودند یا نسبتی با ائمه جمعه کشور نداشتند بازداشت کردیم که در مورد آنها هم خبر بیشتری ندارم. تعدادی از افراد در شرکت تلفن بازداشت شدند که این افراد خودشان شنود تلفنی می کردند و اطلاعات را به بقیه می فروختند. گروهی از کاربران فیسبوک، توییتر، واتس آپ، دوچرخه فروش، نانوا، ماست فروش، تولید کننده شیشه مفنامیک اسید، چیلیم کنندگان حشیش، واکسی و تاکسی غیرمجاز را در رابطه با اسرائیل بازداشت کردیم که من خبر دقیق ندارم.

 

ما: پرونده مهدی هاشمی به کجا رسیده است؟

ژله ای: آخرین دفاعیه در مورد این پرونده انجام گرفت و قاضی در حال صدور حکم است. البته من هیچ خبری ندارم، ولی احتمالا حکم او پنج سال زندان است که در تجدید نظر به دو سال کاهش پیدا می کند و بعدا در زندان بخاطر بدرفتاری اش با سلول بغلی که یکی از کارکنان سابق سپاه است به چهار سال افزایش خواهد یافت و بخاطر اینکه این شخص در دو سال آینده رفتار خوبی در زندان نخواهد داشت شامل بخشودگی نخواهد شد. بریم سئوال بعدی.

 

ما: اخیرا علی یونسی دستیار رئیس جمهور درباره نقض حقوق بشر در زندانها حرفهایی زده است. ایشان را چکار می کنید؟

ژله ای: اینکه یک مقام رسمی بدون مدرک و سند حرفی بزند خلاف و قابل پیگیری است. یک وقت می بینید مقامی رسمی مثل آقای جنتی یا رئیس قوه قضائیه یا رهبری یا هر مقام رسمی که من از او خوشم می آید حرفی را بدون مدرک و سند می گوید. خب، این فرق می کند. در این موارد حرف افراد خودش دلیل و مدرک است. ولی وقتی مقامی حرف می زند که من از ریختش خوشم نمی آید حرفهای او جرم و قابل پیگرد قانونی است. ایشان اگر مدرک نداشته باشد نباید چنین حرفی بزند و اگر هم مدرک داشته باشد و آن را ارائه کند که در آن صورت کار ایشان تبلیغ علیه نظام با سند و مدرک است که مجازاتش دو برابر است.

 

ما: اخیرا به جعفرپناهی از سوی جشنواره برلین جایزه داده شده، با وجود اینکه وی محکوم به حبس شده است. الآن چکارش کنیم؟

ژله ای: اینکه به این افراد جایزه داده می شود مورد قبول ما نیست. چون اصلا غلط می کنند جایزه می دهند. الآن افرادی مانند آقای مجید مجیدی و ابراهیم حاتمی کیا وجود دارند که باید به آنها جایزه داده شود، اینکه چرا به جعفر پناهی جایزه داده می شود این شرم آور است. و اصلا اینکه چرا در کشور خارجی کسی به فیلمساز جایزه می دهد خودش مورد سئوال است. بخصوص در کشوری مثل آلمان که تعداد زیادی شهر دارد و متاسفانه جشنواره های آن کشورها به جای اینکه بر اساس ارزش هایی مانند اعتقاد به ولایت، محبت خاندان عصمت و طهارت و نظافت، پاکدستی و عدالت گستری و مفهوم انتظار جایزه بدهند، براساس دشمنی این کشورها با نظام جایزه می دهند. که بطور کلی این جوایز مورد قبول ما نیست. البته چون نظام تا حدی خوشبختانه عقده ای شده است، اگر این جایزه گرفتگان جرمی مرتکب شوند مجازات بیشتری برای آنها در نظر خواهیم گرفت و اگر جرمی هم مرتکب نشوند یکی از کارهای معمول شان را که جرم نیست، به صورت لایحه به مجلس تقدیم می شود تا پس از تصویب جرم بشود و در آن زمان با آنان برخورد می کنیم.

 

ما: در مورد پرونده یکی از روحانیونی که اخیرا به اتهام ارتباط با موجودات ماوراء طبیعی به اعدام محکوم شده لطفا توضیح بدهید که این ماجرا چی بوده و برای چی؟

ژٓله ای: مواردی که شما گفتید البته مورد قبول ما بطور کلی نیست و مواردی که در برخی سایت ها در مورد ایشان مطرح شده مواردی است که خیلی از آنها درست نیست و ما در این موارد سعی می کنیم اطلاع رسانی دقیق کنیم چون برای ما اطلاع رسانی دقیق خیلی مهم است.

 

ما: با توجه به اینکه ایشان به چند بار اعدام محکوم شده جرم ایشان چه بوده است؟

ژله ای: هنوز هیچ حکم قاطعی در مورد ایشان اجرا نشده. فقط یک چیزهای کلی گفته شده که احتمالا ایشان را قرار است چند بار اعدام کنند، ولی این اصلا قطعی نیست. حتی ممکن است ایشان به جای سه بار اعدام دوبار اعدام شود، بنابراین اصلا هیچ چیز مشخصی گفته نشده.

 

ما: یعنی نوع جرم ایشان چیست؟ مثلا سیاسی است، اخلاقی است، دینی است، جاسوسی است، چه جرمی دارد؟

ژله ای: من خیلی مشخص و روشن می توانم بگویم که ایشان یکی از جرایمی را انجام داده که در قانون مجازات اسلامی نوشته شده است. بنا براین خیلی جرم ایشان مشخص است. اما اینکه خیلی دقیق بگویم این جرم ایشان واقعا رخ داده یا ما خیال می کنیم رخ داده، تا این حد موضوع روشن نیست. از طرف دیگر پای آبروی یک روحانی مطرح است که قرار است سه بار اعدام شود. و ما نمی خواهیم آبروی افراد از بین برود. همان سه بار اعدام را خیلی کلی انجام می دهیم.

 

ما: الآن ایشان مرد هستند یا زن هستند؟

ژله ای: در هر دو مورد.

 

ما: یعنی هم مرد هستند هم زن؟

ژله ای: یعنی ایشان تعدادی مرد و تعدادی زن هستند.

 

ما: یعنی جرم ایشان مشخص شده.

ژله ای: نمی توانیم بگوییم مشخص شده. فقط در همین حد که ایشان سه بار اعدام گرفته که هنوز اعدام نشده، ولی ممکن است همین حکم مورد تجدید نظر قرار بگیرد و حتی بشود یک بار اعدام.

 

ما: اطلاع دقیق تری درباره ایشان نمی توانید بدهید؟

ژله ای: من خیلی تاکید می کنم که ایشان یک انسان هستند و جزو مردم ایران به شمار می روند، ولی انتظار نداشته باشید من همه چیز را در جزییات فاش بگویم.