۶۰ درصد قاچاق از مجاری رسمی

نویسنده
فیروزه متین

» حدیث فساد اقتصادی در ایران

در حالی که همین چندی پیش وزیر کشور از سر ریز “پول کثیف” قاچاق مواد مخدر به عرصه سیاسی و انتخابات در ایران خبر داده بود، حالا یک مقام مسئول دیگر، پرده از حجم باورنکردنی قاچاق از مبادی رسمی به درون کشور خبر می‌دهد؛خبری که گویای بخش دیگر از فساد سیستماتیک در ایران است.

بنا به نوشته خبرگزاری‌های داخلی، خبر ورود ۶۰ درصد کالاهای قاچاق به داخل از مجاری رسمی را محمدرضا دیانی، رئیس مجمع کارآفرینان اعلام کرده: “در حال حاضر ۹۵ درصد از کسانی که کارت بازرگانی دارند اشخاص حقیقی هستند اما بسیاری از این افراد تنها به اسمشان کارت بازرگانی گرفته شده و حتی خودشان نیز خبر ندارند؛ بنابراین باید بررسی شود که افرادی که در حال حاضر کارت بازرگانی دارند واقعا چه کسانی هستند. چندی پیش اعلام شد ۱۸۰۰ خودروی لوکس به نام یک خانم روستایی به کشور وارد شده است؛ بنابراین این نشان می‌دهد که بعضا اطلاعات کارت‌های بازرگانی درست نیست. ما واردکنندگانی داشته‌ایم که کارت بازرگانی دارند و در عین حال تحت پوشش کمیته امداد بوده‌اند که باید پیگیری شود این کارت‌ها به نام چه کسانی است؟”

او افزوده است: “همیشه تفاوت میان کالاهای وارد شده به کشور و کالاهای ثبت شده در گمرک، آمار قاچاق را نشان نمی‌دهد چرا که بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد کالاهای قاچاق شده از طریق قاچاق رسمی هستند، یعنی واردکنندگان کم اظهاری یا بداظهاری می کند و کالا را از طریق تعرفه دیگری، به نام یک کالای دیگر وارد کشور می کند. با توجه به اینکه کالاهای وارد شده به صورت متمرکز در سراسر کشور توزیع می شوند بسیار راحت می توانیم بحث توزیع کالاهای قاچاق شده را در کشور پیگیری کنیم. از سوی دیگر می توان برای برندهای خارجی قانون گذاشت که کالاهایشان را در کشور به فروش برسانند اما در صورت ورود کالاهایشان به کشور به صورت قاچاق جلوی فروش محصولاتشان گرفته شود”.

افشاگری او درباره قاچاق پس از آن صورت گرفته که هفته گذشته، حبیب‌اله حقیقی رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز گردش مالی قاچاق در کشور را سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و افزوده بود: “این در حالی است که بودجه عمرانی کشور فقط ۳۰ هزار میلیارد تومان است”.

به گزارش ایرنا، او گفته بود: “رقم ۲۰ میلیارد دلاری قاچاق در سال ۹۲ معادل یک‌سوم کل صادرات و واردات و تجارت رسمی کشور است که از تحقق شعار سال جلوگیری می‌کند”.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، بلندپایه ترین مقامی است که در روزهای اخیر به ارتباط مستقیم قاچاق و سیاست اشاره کرده است.

او سخنان خود را به مبحث قاچاق مواد مخدر محدود کرده و گفته بود: “آمارهای مختلفی از قاچاق در کشور اعلام می‌شود. به عنوان مثال رقم قاچاق کالا را ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام می‌کنند. اگر قاچاق مواد مخدر هم ۱۰ میلیارد تومان باشد، می‌توان گفت ۲۰ هزار میلیارد تومان از مجاری پنهان وارد اقتصاد می‌شود و دیگر نمی‌توان گفت این اقتصاد سالم است و یک رقابت منطقی و قانونی شکل می‌گیرد. کسی که این پول‌ها را دارد به راحتی نفوذ می‌کند و آدم‌ها و قوانین را می‌خرد و مشکل ایجاد می‌کند”.

او نیز همچون دیانی از حجم کلاهبرداری های کلان در کشور خبر داده و گفته بود که برخی از قاچاق چیان با نام افراد فوت شده حساب بانکی باز می کنند.

وی افزوده بود: “قاچاقچی و تروریست به دنبال کسب قدرت برای ایجاد حاشیه امن است و حتما برای این موضوع پول خرج می‌کند.بخشی از این پول کثیف به حوزه امنیتی می‌رود. آنهایی که در حوزه موادمخدر هستند، عمدتا شرارت دارند و سلاح هم حمل می‌کنند و از این طریق بخشی از این پول کثیف وارد شبکه تروریست می‌شود. اینها ابعاد و آثار قاچاق را سنگین می‌کند. با باندهای شرور و مسلح که با شبکه تروریست‌ ارتباط دارند، روبه‌رو هستیم و باید کاری کنیم که این اتفاقات نیفتد. با حضور و ورود این پول‌ها به حوزه سیاست نیز روبه‌رو هستیم. اگر این پول‌ها کنترل نشود به همه حوزه‌ها وارد خواهد شد”.

نسبت قاچاق و سیاست در ایران بحث جدیدی نیست، حتی محمود احمدی نژاد، رئیس دولت سابق نیز در زمان حضورش در عرصه قدرت، یکبار در جمع فرماندهان سپاه آنها را به طعنه “برادران قاچاقچی” خطاب کرده بود.