گرفتن بیعت برای مشایی؟

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» برکناری ناگهانی ۱۴ مشاور احمدی‌نژاد

در حالی که بحث‌ها درباره برکناری منوچهر متکی وزیر سابق امورخارجه و مهرداد بذرپاش، رییس سازمان ملی جوانان، در محافل سیاسی هم‌چنان ادامه دارد، یک سایت نزدیک به اصول‌گرایان اعلام کرده که احمدی‌نژاد 14 تن از مشاوران خود را برکنار کرده است. این سایت نوشته علت برکناری این مشاوران “ناکارآمدی” آن‌ها بوده که باعث “سبک‌سازی ضروری در دولت” شده است. چند روز قبل یک سایت نزدیک به اصولگرایان نوشته بود تغییرات تازه همه در جهت گرفتن بیعت از تازه واردان برای رحیم مشائی است.

این در حالی است که مهدی کلهر، مشاور احمدی‌نژاد، به خبرگزاری مهر گفته است: “دیروز حکم تقدیر و قدردانی از من و 13 تن از مشاوران دیگر رییس‌جمهور و پایان همکاری ما با نهاد ریاست جمهوری به عنوان مشاور ابلاغ شد.”

کلهر همچنین اعلام کرده است که به غیر از وی، “مجتبی رحماندوست (مشاور امور ایثارگران)، داود دانش‌جعفری (مشاور عالی در امور اقتصادی)، توکلی بینا (مشاور امور اصناف و بازرگانی)، اعتمادیان (مشاور امور اصناف و بازرگانی)، وزیری هامانه (مشاور امور نفت و گاز)، سوسن کشاورز (مشاور امور تعلیم و تربیت)، ستار وفایی، حاج علی اکبری (مشاور امور جوانان)، مهدی چمران (مشاور امور شوراها)، رویانیان، علی منتظری، علی اصغر زارعی (مشاور فرهنگی)، مهدی مصطفوی” نیز از افراد برکنار شده هستند.

تعدادی از برکنارشدگان، پیش از این در دولت احمدی‌نژاد مسوولیت‌هایی داشتند که بعد از برکناری به مشاورت احمدی‌نژاد منصوب شده بودند.

داوود دانش‌جعفری، وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی، کاظم وزیری‌هامانه، وزیر اسبق نفت، و محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رییس اسبق سازمان ملی جوانان از این جمله‌اند. محمد رویانیان، رییس سابق پلیس راهنمایی و رانندگی و رییس فعلی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت است و مهدی چمران نیز در حال حاضر رییس شورای شهر تهران است. مهدی مصطفوی نیز از سال ۱۳۸۶ تا تیر ماه ۱۳۸۹ رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود. ابوالفضل توکلی‌بینا و محمدرضا اعتمادیان از اعضای موسس و شورای مرکزی حزب موتلفه هستند که در دوران ریاست جمهوری هاشمی‌رفسنجانی وخاتمی نیز مشاور امور اصناف و بازرگانی رییس‌جمهور بودند.

کلهر از دلیل اتخاذ چنین تصمیمی اظهار بی‌اطلاعی کرده امابرخی رسانه‌های اصول‌گرا اعلام کرده‌اند  برکناری این افراد، برای یک‌دست سازی دولت به نفع رحیم‌مشایی بوده است: “تحلیل‌هایی که پشت پرده این عزل و نصب‌ها را منتسب به جریان آقای مشایی در دولت می‌داند و از دیگر سو تحلیل‌هایی که مبتنی بر خانه‌تکانی دولت از چهره‌های مورد وثوق اصول‌گرایان است قابل تامل می‌باشند. جالب اینکه نتیجه هر دو تحلیل به هم نزدیک است. اولین تحلیل‌ها نتیجه‌گیری‌اش به پررنگ شدن جریان رحیم‌مشایی در دولت احمدی‌نژاد می‌انجامد و دومین دسته از تحلیل‌ها هم اتفاقا به یک‌دست شدن دولت برای تکمیل شدن حلقه هم‌فکران آقای مشایی منتهی می‌شود.”

پیش از این و هم‌زمان با برکناری منوچهر متکی از وزارت خارجه، روزنامه کیهان با انتقاد از این برخورد نوشته بود: “چند ماه قبل، وقتی آقای رییس‌جمهور، چند تن از نزدیکان خود از جمله آقای اسفندیار رحیم‌مشایی را به عنوان نماینده ویژه خود در امور خاورمیانه، آفریقا، آسیا و… منصوب کرد، این اقدام ایشان با اعتراض آقای متکی روبرو شد که معتقد بود انتصاب نماینده ویژه، حرکتی موازی در سیاست خارجی و آسیب‌رسان است و اما، پس از تاکید رهبرمعظم انقلاب بر اجتناب و پرهیز دولت از موازی کاری در سیاست خارجی، رییس‌جمهور محترم احکام صادره را لغو و مسوولیت نمایندگان ویژه را به «مشاور» تغییر داد. ولی سه روز قبل، آقای اسفندیار رحیم‌مشایی حامل پیام رییس‌جمهور به ملک عبدالله پادشاه اردن بود. این ماموریت آقای مشایی با جایگاه رسمی وی به عنوان رئیس دفتر رییس‌جمهور هم‌خوانی چندانی ندارد و به پست و جایگاه «مامور ویژه» شبیه‌تر است شاید این ماموریت با اعتراض آقای متکی روبرو شده باشد.”

منضور ارضی، مداح نزدیک به لایه‌های فوقانی حاکمیت نیز، علت برکناری مهرداد بذرپاش را این‌گونه توصیف کرده بود:“علت برکناری بذرپاش حضر در مجلس من بود. عده‌ای در دفتر رییس‌جمهوری به دنبال حذف نیروهای حزب‌اللهی و کارآمد از دولت هستند. متا‌سفانه آن فرد خاص در دفتر رییس‌جمهور دارد مثل زمان خاتمی تمام نیروهای مخلص را طرد می‌کند.”

البته این نخستین بار نیست که احمدی‌نژاد، اطرافیان خود را به طور ناگهانی برکنار می‌کند. سایت رجانیوز، نزدیک به حامیان احمدی‌نژاد، پیش از این جدولی از سی و یک تغییر عمده در کاینه احمدی‌نژاد را منتشر کرده بود.

 

برکنار شده‌ها

بسیاری از مشاوران برکنار شده احمدی‌نژاد، از جمله افرادی بودند که پیش از این دارای پست‌هایی هم‌چون وزارت بوده‌اند.

از جمله این افراد می‌توان به داوود دانش‌جعفری اشاره کرد که در دولت نهم، وزیر اقتصاد بود. وی از جمله وزرایی بود که پیش از به پایان رسیدن کار دولت، از سمت خود استعفا کرد. وی در مراسم تودیع خود به شدت از سیاست‌های اقتصادی احمدی‌نژاد، انتقاد کرده بود. دانش‌جعفری در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری، رییس ستاد انتخاباتی محسن رضایی بود. وی در دیدار نمایندگان کاندیداها با رهبر جمهوری‌اسلامی، ضمن انتقاد از روند برگزاری انتخابات، صراحتا آیت‌الله خامنه‌ای را به حمایت از احمدی‌نژاد، متهم کرده بود: “ضمن تایید اشکالاتی که نمایندگان آقای کروبی و موسوی بیان کردند، اضافه می‌کنیم استفاده از منابع دولتی توسط نامزد حاکم بسیار فراگیر و گسترده بوده است… و مداخله نیروهای مسلح و بسیج به نفع یکی از نامزدها بر خلاف نظرات امام یکی دیگر از خلافکاری های انتخابات اخیر است… سخنان حضرتعالی در کردستان هم به زعم بسیاری، حمایت از آقای احمدی نژاد تفسیر شد. اشکالات فراوانی بر این انتخابات مترتب می‌دانیم و برای برون رفت از وضعیت فعلی هم پیشنهادی داریم که اگر بفرمایید تقدیم می‌کنیم.”

محسن وزیری‌هامانه، در دولت نهم، مدتی وزیر نفت بود. وی چهارمین نامزد احمدی‌نژاد برای پست وزارت نفت بود که از مجلس رای اعتماد گرفت. اما حضور وزیری‌هامانه در وزارت نفت، دولت مستعجل بود و بعد از دو سال برکنار شد: “من استعفا نکردم، بلکه برکنار شدم. من اصلا استعفا ندادم و توان کار داشتم و خواهم داشت و کسی که توانایی کار دارد، استعفا نمی دهد؛ تشخیص آقای رئیس جمهور جابجایی بنده بود. بنده هم مطیع امر هستم.”

مهدی چمران، رییس دوره‌های دوم و سوم شورای شهر، از جمله اصول‌گرایان حامی احمدی‌نژاد است. وی پیش از رسیدن به ریاست شورای شهر، مدتی رییس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، رییس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، معاون فرهنگی ستاد فرماندهی کل قوا و مشاور تحقیقات علمی رییس ستاد فرماندهی کل قوا نیز بوده است.

چمران از جمله حامیان احمدی‌نژاد در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری بود و پس از مناظره وی با میرحسین موسوی، گفته بود: “احمدی‌نژاد در مناظره با موسوی مردم را با واقعیت ها بیشتر آشنا کرد.”

مهدی کلهر، از جمله افرادی است که هم‌زمان با انتخابات نهم ریاست‌جمهویر در سال 84، وارد عرصه شد. وی مدت‌ها مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد بود. پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری، و به دنبال پناهندگی دختر وی به آلمان، نام وی بر سر زبان‌ها افتاد.

کلهر همچنین پس از انتخابات، خبراز ملاقات خود با علی‌رضا بهشتی، مشاور موسوی داده بود. خبری که بعدها، جزییات آن توسط بهشتی تکذیب شد.

سوسن کشاورز، گزینه پیشنهادی احمدی‌نژاد برای وزارت آموزش و پرورش بود که قادر به کسب رای اعتماد از مجلس نشد. تنها سابقه اجرایی وی، معاونت وزیر آموزش و پرورش در سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که تیرماه سال گذشته این سمت را بر عهده گرفت.