ورود رهبر به بحث هدفمندی یارانه ها

نویسنده
نازنین کامدار

» نشریه رسایی: آقا فرمودند ساختمان نیمه کاره رها نشود

گزارش منتشر شده در نشریات و فضای مجازی نشان می دهد اختلاف دولت و مجلس بر سر پخش پول بین قشرهای کم در آمد در آستانه انتخابات، سرانجام با مداخله آیت الله خامنه ای و در پشت درهای بسته حل شده است. مداخله ای که طی آن، آیت الله خامنه ای که پیش از این گفته بود در امور اقتصادی دخالت نمی کند، از طرفین خواسته به یک “راه حل میانه” برسند. یعنی نه هدفمندی یارانه ها و پرداخت ۲۵۰ هزار تومان یارانه نقدی که خواست دولت بود، و نه حرف مجلس که اساسا هر گونه پرداختی را دارای اهداف انتخباتی می داند.

بنا براین گزارش، همانطور که کارشناسان پیش بینی کرده بودند، محمود احمدی نژاد به هیچ وجه حاضر نشده است که از خواست خود یعنی پخش پول بین مردم عقب بنشیند و مقاومت مجلس نیز در نهایت در پشت درهای بسته به جائی رسیده که ظاهرا قبلا دولت آماده اش بود. از اولین باری که محمود احمدی نژاد سخن از پنج برابر کردن یارانه های نقدی گفت برخی از کارشناسان معتقد بودند این رقم برای انجام نشدن بیان شده است تا چنین نمایش داده شود که دولت می خواست پول زیاد به جیب مردم بریزد اما مجلس نگذاشت. نقشه ای که اینک با وساطت رهبر عملی به نظر می رسد.
هفته نامه “۹دی”، وابسته به حمید رسایی، نماینده مشهور به “وکیل الدوله” اول بار خبر دخالت آیت الله خامنه ای را علنی کرد: “در جلسه هفته گذشته رئیس مجلس، نواب رئیس و رؤسای کمیسیون های اقتصادی مجلس و رئیس جمهور و وزرای اقتصادی دولت با رهبر معظم انقلاب، ایشان بر چند نکته مهم تاکید فرمودند از جمله برای چندمین بار بر رعایت اصل تعامل قوا بویژه تعامل بین مجلس و دولت و نکشاندن اختلافات بین دو قوه در بین مردم تأکید داشتند.همچنین از جمله سفارش های مهم رهبری انقلاب بر استمرار اجرای طرح هدفمندی یارانه ها بود تا جایی که ایشان با تشبیه این طرح به ساختمانی نیمه کاره فرمودند رها کردن این طرح در مرحله فعلی مانند رها کردن ساختمانی نیمه کاره در برف و باران است که موجب از بین رفتن اصل کار خواهد شد”.

رسائی که از مطیع ترین روحانیون مجلس در برابر رییس دولت است ادعا کرده که رهبر جمهوری اسلامی “تأکید کردند که در خصوص هدفمندی یارانه ها نه باید تعطیلی این طرح را اصل قرار داد که نظر برخی از کارشناسان مجلسی است و نه ایده پنج برابری یارانه ها را که طرح مورد نظر رئیس جمهور بود بلکه تأکید ایشان بر توافق رسیدن مجلس و دولت بر راه حلی میانه بود. در کنار این دو استراتژی، ایشان به مسئولان حاضر در جلسه تأکید نمودند که باید در اقدامی فوری برای جبران فشارهای حاصل از تورم چند ماه اخیر و چند ماه آینده، در خصوص اقشار ضعیف و کم درآمد تصمیمی اتخاذ نمایند و البته در پایان نیز از گلایه در محضر خداوند از کسانی که این اصول را رعایت نمی کنند خبر دادند که برای همه آنهایی که شنیدند تلخ و دردآور بود”.

انتشار این خبر در هفته نامه ۹دی نشان دهنده منشاء تمکین ناگهانی مجلس به خواست احمدی نژاد برای پخش پول بین مردم با عنوان “کارت معیشت” و البته افزایش قریب الوقوع یارانه های نقدی و آزادسازی قیمت حامل های سوخت است. گرچه که گفته می شود رییس مجلس مامور شده است این خبر را تکذیب کند.

در همین زمینه، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، به ایسنا گفته است که قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین افزایش خواهد یافت.

ارسلان فتحی پور می گوید: “مذاکرات بین مجلس و دولت برای نحوه اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی آغاز شده است. در شرایط فعلی هیچگونه توافقی روی سناریوهای قیمتی دولت در خصوص حامل‌های انرژی حاصل نشده است. بر این اساس هیچ یک از قیمت‌های مطرح شده درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی را تائید نمی کنیم. بنزین گران خواهد شد اما قطعا این افزایش قیمت بنزین به ۲۵۰۰ تومان به ازای هر لیتر نمی رسد. بدون شک اجرای فازهای جدید قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور متوقف نخواهد شد”. 
به نوشته آفتاب، مشابه گفته های او، از زبان میرتاج الدین معاون پارلمانی احمدی نژاد نیز تکرار شده و او نیز گفته است: “آمار و ارقامی که در مورد تبعات اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و قیمت سوخت و حامل‌های انرژی از سوی برخی افراد در رسانه‌ها مطرح می‌شود، صحت ندارد. برخی از ابتدا با هدفمندی یارانه‌ها برخورد سیاسی داشتند و آمار و ارقامی را از نرخ تورم و حامل‌های انرژی اعلام کردند که صحت نداشت و حالا درباره گام دوم هم همان موضع را اتخاذ کرده و با اعلام آمار و ارقام غیرکارشناسی سعی در تشویش اذهان عمومی دارند. ملت ایران آثار فاز اول هدفمندی یارانه‌ها را که با قوت اجرا شد، مشاهده کردند و اگر با برخی مشکلات ارزی و اقتصادی مصادف نمی‌شد طعم شیرین آن را بیشتر احساس می‌کردند”.

علی محمد احمدی، یک عضو حاضر در نشست مشترک دولت و مجلس هم گفته است: “اجرای فاز دوم هدفمندی تنها در صورتی خواهد بود که دولت تضمین کند که رشد قیمت حامل های انرژی با شیب بسیار ملایمی صورت بگیرد. اجرای فاز دوم منوط به کنترل تبعات تورمی و نقدینگی و با تاکید بر حمایت ویژه از تولید باید باشد در غیر این صورت اجرای آن در شش ماهه اول سال بعید به نظر می رسد”.

افشای دخالت آیت الله خامنه ای و تمکین توام با نارضایتی مجلس به خواست دولت در حالی است که ائمه جمعه در سخنان خود در جمعه گذشته به شدت نسبت به تبعات اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها هشدار داده بودند. هشداری که به نظر می سد بدون آگاهی آنان از دخالت آیت الله خامنه ای بیان شده است.

برای نمونه، آیت الله شبستری، امام جمعه تبریز گفته است: “در نظرسنجی صدا و سیما که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر شرکت کرده بودند ۸۵ درصد مردم ایران اولویت اصلی اقتصاد ایران را مهار تورم اعلام کرده و فقط ۱۵ درصد به افزایش یارانه‌های نقدی رای دادند. مردم به عنوان ذی‌نفعان اصلی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بیش از اینکه مشتاق به دریافت یارانه نقدی باشند، درخواست مهار تورم را از دولت دارند و بنابراین به نظر می‌رسد دولت باید به جای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، مهار تورم و حفظ آرامش بازار را در دستور کار قرار دهد. البته امیدواریم جلسات مشترک دولت و مجلس به نتیجه برسد و به صلاح مردم باشد”. 
رضا استادی هم در خطبه نخست نماز جمعه قم گفته است: “امروز گرانی و مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد و مردم از ما می‌خواهند در تریبون نماز جمعه این مسائل را مطرح کنیم؛ مسئولانی که کار در دست آنها قرار دارد می‌گویند مشغول فعالیت هستند و قصد حل مشکلات را دارند اما مردم نیز باید توجه داشته باشند و به خود بیایند و کمک به محرومان را فراموش نکنند. فروشندگان و بازاریان باید در این شرایط از سود هنگفت چشم‌پوشی کرده و بدانند دیگران هم مشکلاتی دارند”.

گفتنی است هفته نامه “9 دی” درحالی دست به انتشار سخنان آیت الله خامنه ای در یک جلسه خصوصی زده است که دفتر وی تا کنون بارها تاکید کرده است که گفته های او تنها از طریق پایگاه خبری اش معتبر تلقی می شود و رسانه ها اجازه ندارند بدون هماهنگی با دفتر آیت الله خامنه ای، حرفی را از وی نقل کنند.