وظیفه ما جنگ با اسرائیل و آمریکا است

نویسنده
آرش معتمد

» ادعای نظامیان، همزمان با درخواست تعویق مذاکرات اتمی

در شرایطی که مذاکرات جمهوری اسلامی و ۱+۵ به درخواست تهران به تعویق است، وزیر دفاع دولت محمود احمدی نژاد برای غرب و اسرائیل خط و نشان کشیده و وظیفه جمهوری اسلامی را “جنگ” با آن ها دانسته است. این در حالی است که وزیردفاع اسرائیل خاطرنشان کرده ایالات متحده طرح نظامی برای مواجهه با برنامه اتمی جمهوری اسلامی را تهیه کرده و نخست وزیر این کشور هم مهمترین اولویت دولت جدید اسرائیل را ممانعت از دستیابی تهران به سلاح اتمی توصیف کرده است. همزمان یکی از بزرگترین اسراتژیست های آمریکایی از رهبران جمهوری اسلامی خواسته دست از “انقلابی بودن” بکشند.

سردار احمد وحیدی دیروز که در اولین دوره مسابقات قرانی نیروهای مسلح کشورهای اسلامی سخنرانی می کرد، جایی که چند کلمه از قرآن را که به نظرش منطبق بر سیاست های جمهوری اسلامی بود، تفسیر کرد: “تا تابعیت یهود و نصارا نشوید آنها از شما راضی نمی شوند.” وزیر دفاع دولت مستقر اشاره ای به سوره و آیه مربوطه نکرد، اما گفت: “امروز مظهر اینها [آیا قرآن] رژیم صهیونیستی و رژیم آمریکاست.”

سردار وحیدی تعارف را کنار گذاشت و در حالی که پیش از این بارها اعلام شده که جمهوری اسلامی سیاست تدافعی و بازدارنده دارد، گفت: “ما وظیفه داریم با آنها بجنگیم و از منافع جهان اسلام دفاع کنیم.”

حرف هایی که صلح خواهان در داخل و خارج کشور را نگران تر از همیشه می کند، در زمانی به زبان می آید که دولت اوباما با چهره هائی نرم و میانه رو آغاز به کار می کند و نشریات جهانی از این انتخاب به عنوان آغازی برای پایان بحران ایران می گویند، اما در همین زمان اعلام می شود مذاکرات پیش رو میان تهران و قدرت های جهانی [پنج به اضافه یک] هم به دلیل اختلاف طرفین در مورد محل مذاکرات به تعویق می افتد.

 

اولویت نتانیاهو: مهار ایران

از سوی دیگر در اسرائیل کشوری که جمهوری اسلامی را بزرگترین تهدید علیه خود می داند، بار دیگر مردی به قدرت رسید که از او به عنوان سرسخت ترین سیاستمدار تل آویو علیه برنامه اتمی تهران یاد می شود. بنیامین نتانیاهو ، رهبر حزب لیکود که هفته گذشته لیست ائتلافی اش با حزب دست راستی “اسرائیل خانه ما” توانست بیشترین کرسی های پارلمان را کسب کند، پس از این پیروزی گفت که دولتی ائتلافی که او مامور تشکیلش خواهد بود ۵ اولویت خواهد داشت، اولین آن ها جز مقابله با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی است.

شهریور ماه در جریان اجلاس سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک، نخست وزیر اسرائیل هشدار داده بود که اگر جمهوری اسلامی روند کنونی توسعه برنامه هسته ای اش را ادامه می دهد اواسط سال ۲۰۱۳ اولین بمب اتمی خود را خواهد ساخت. دولت یهود برای برنامه اتمی تهران خط قرمزی تعیین کرده که گذر از آن را مترادف با یورش جنگنده های اسرائیلی به سوی سایت های هسته جمهوری اسلامی می داند.

 

باراک: تیغ تیز آمریکا مهیا است

در همین حال ، ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل که روزهای پایانی خود را در دولت اسرائیل سپری می کند نیز دو روز پیش در مصاحبه با سایت “دیلی بیست” گفت که واشنگتن طرح‌های لازم نظامی به عنوان “آخرین راه” در برابر “لجاجت” جمهوری اسلامی در برنامه هسته‌ای این کشور تهیه کرده است.

وی این اظهارات را در جریان کنفرانس جهانی اقتصاد در داووس سوییس مطرح کرد ، جائی که گفت اسرائیل طرفدار “حمله با تیغه تیز برای جراحی ظریف” بحران هسته ای تهران است اما نگران بوده ایالات متحده بخواهد با “چکش ده کیلویی ” نقطه ای را بکوید. اما چنین می نماید که نگرانی اسرائیل با انتخاب مجدد اوباما برطرف شده: “آنها ( آمریکایی ها) هم مانند ما برای جراحی دقیق و ظریف آماده شده‌اند و تیغه‌هایی را که پیچیده و به خوبی نیز تیز شده در نظر دارند؛ بنابراین اصلاً نباید فکر کرد که جنگی بزرگ اتفاق می‌افتد یا نباید فکر کرد که شکستی در ممانعت از ایران در کار خواهد بود. در بد‌ترین حالت باید برای جراحی دقیق آماده بود.”

 

در نهایت به سوی درگیری با اسرائیل
مهرماه امسال نیز ، سی و دو سال پس از آغاز جنگ خونین ایران با عراق، فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به طیف های تندرو در نظام جمهوری اسلامی نوید جنگ دیگری داده بود. سردار سرلشکر محمد علی جعفری در آن زمان خاطرنشان کرده بود: “ممکن است جنگ رخ دهد اما جای آن مشخص نیست.”

او در ادامه هشدارهای خود گفته بود: “ما با لکه ننگ غده سرطانی در وسط کشورهای اسلامی که همان رژیم صهیونیستی است، سر جنگ داریم.”

به گفته سردار جعفری دشمنی اسرائیل با جمهوری اسلامی “نهایتا به درگیری فیزیکی ختم می‌شود.”

 

کیسنیجر: رهبران جمهوری اسلامی انقلابی عمل نکنند

از سوی دیگر هنری کیسینجر ، وزیر خارجه اسبق ایالات متحده نیز در سخنان تازه خود در داووس سوئیس هشدار داده برنامه هسته ای جمهوری اسلامی در آینده ای نزدیک “بحران ساز” خواهد شد.

وزیرخارجه دولت های ریچارد نیکسون و جرالد فورد تبعات دستیابی تهران به سلاح هسته ای را تلاش دیگر کشورهای منطقه برای دستیابی به زرداخانه های اتمی دانشته ، امری که شرایطی به “شدت خطرناک” به وجود خواهد آورد: “خطر رسیدن به جایی است که تسلیحات هسته ای تبدیل به تسلیحات کلاسیک بشوند. این یعنی بالاخره زمانی یک جنگ هسته ای درخواهد گرفت و تاریخ بشریت را دگرگون خواهد کرد.”

این استر اتژیست ۸۹ ساله تلویحا به رهبران جمهوری اسلامی توصیه کرده است دست از “انقلابی” بودن بکشد چرا که به گفته وی “اگر ایران مانند یک کشور، و نه یک انقلابی، عمل کند، دلیلی ندارد که آمریکا یا سایر اعضای دائمی شورای امنیت با آن درگیر شوند. بر این اساس است که امید من به یافتن راه حلی از طریق مذاکره در زمانی مشخص است.”

دولت جدید اوباما ، همچون دولت نخست وی ، از جمهوری اسلامی خواسته است تا به گفتگوهای دوجانبه میان دو دولت چراغ سبز نشان دهد، اما رهبران جمهوری اسلامی زیر بار نمی روند، روابط دو کشور از زمان بالا رفتن دانشجویان خط امام از دیوارهای سفارت ایالات متحده در تهران در پاییز سال ۵۸ قطع شد و هیچگاه عادی نشده است.

برخی ناظران معتقدند جمهوری اسلامی تصور می کند برقراری رابطه با ایالات متحده باعث می شود، دست اقتدارگرایان برای سرکوب دموکراسی خواهان در داخل کشور بسته شود و آن ها کنترل سیاسی اوضاع را از دست دهند.

نوروز ۸۸ آیت الله خامنه‌ای در جمله مشهو خود در پاسخ به “دست دوستی” که باراک اوباما در سخنرانی تحلیف ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۰۹ به سوی دولت ایران دراز کرده بود گفت زیر “دستکش مخملین” آمریکا “دست های چدنی” وجود دارد.

باراک اوباما در سخنرانی جدید خود در دومین مراسم تحلیف خود که هفته گذشته برقرار شد باز هم کوشش کرد تا نشان دهد ایالات متحده همچنان خواستار دوری گزیدن از مواجه نظامی با “دشمنان” خود است. او گفت: “ربازان شجاع ما در جنگ بهتر از هر شخصی از هزینه‌های جنگ مطلع هستند. اما ما خواهان صلح هستیم نه جنگ. می‌خواهیم دشمنان قسم خورده را به دوستان خود تبدیل کنیم.”