صلاحیت قضایی جهانی

عبدالکریم لاهیجی
عبدالکریم لاهیجی

اگر مردم ما از حق دادخواهی و تظلّم در یک دادگاه مستقل و عادلانه محروم هستند و آمران و عاملان سه دهه کشتار، شکنجه و جنایت همچنان از پی گرد قضایی و مجازات مصون و محفوظ مانده اند، با شناسایی آنان از مسؤولان رده نخست حکومتی گرفته تا مأموران اجرایی و عوامل ظلمه، حداقل دروازه های کشورهای اروپای غربی را بر روی آنان مسدود کنیم.

اصل سرزمینی بودن جرم یکی از مظاهر اصل حاکمیت ملی است. تعقیب متهمان به ارتکاب جرم و جنایت در قلمرو یک کشور و اِعمال سیاست جزایی، در زمره وظایف و مسؤولیت های یک دولت است. قوانین هر کشور اعمال مجرمانه را تعریف می کنند و چگونگی پی گرد و مجازات مرتکبان را مقرّر می دارند (اصل قانونی بودن جرم و مجازات). عمل مجرمانه چون در قلمرو یک کشور صورت گرفته، دادگاه های آن کشور فارغ از ملیت مرتکب صالح برای رسیدگی به آن جرم هستند.

اما برخی جرایم به لحاظ آثار و عواقبی که برای جامعه بین المللی و بشریت به بار می آورند، جرم بین المللی شناخته شده اند. این جرایم که در اساسنامه دادگاه جزایی بین المللی تعریف شده اند، عبارتند از: کشتار دسته جمعی (قتل عام – نسل کشی)، جنایت های جنگی و جنایات برضد بشریت (ماده ۵ اساسنامه). اصطلاح “جرایم بین المللی” به معنای آنست که رسیدگی به این جرایم فارغ از محل ارتکاب آنها و ملیت مرتکب، در صلاحیت دادگاه بین المللی است. اما این صلاحیت تنها در مورد کشورهایی که اساسنامه دادگاه را امضاء کرده و به عهدنامه مربوط به تشکیل دادگاه جزایی بین المللی پیوسته اند، اِعمال می شود. تذکار این نکته خالی از فایده نیست که از پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، سه کشور امریکا، روسیه و چین تاکنون به این عهدنامه ملحق نشده اند. پس شگفت نبود که دادگاه جزایی بین المللی که از اول ژوئیه ۲۰۰۲ آغاز به کار کرد، در قبال جنایات بین المللی ارتکابی در افغانستان، عراق، گوانتانامو و چچن به اقدامی دست نیازید.

دیگر اینکه صلاحیت دادگاه جزایی بین المللی ناظر به جنایت هایی است که پس از آغاز کار دادگاه اتفاق افتاده باشند. در این صورت، هر یک از کشورهای عضو دادگاه می توانند از دادستان دادگاه جزایی بین المللی درخواست رسیدگی و تحقیق بکنند تا مسؤول یا مسؤولین آن جنایات شناخته شوند و مورد تعقیب قرار گیرند. همچنین شورای امنیت در اجرای فصل هفتم منشور ملل متحد و در راستای تأمین و برقراری صلح در جهان، می تواند از دادستان دادگاه جزایی بین المللی بخواهد که درباره جنایات بین المللی که در کشوری صورت گرفته اند، به تحقیق بپردازد (ماده ۱۳ اساسنامه).

یادآوری می کنیم که شورای امنیت پیش از تصویب اساسنامه و تشکیل دادگاه جزایی بین المللی، به تأسیس دو دادگاه جزایی بین المللی فوق العاده، برای رسیدگی به جنایات بین المللی وقوع یافته در یوگسلاوی سابق و رواندا دست یازیده بود. پس اِعمال صلاحیت شورای امنیت پیش و پس از تشکیل دادگاه جزایی بین المللی، در ارتباط با وظیفه تأمین و برقراری صلح در جهان است. پرونده رسیدگی به جنایت های بین المللی ارتکابی در “دارفور” هم در این چارچوب و توسط شورای امنیت به دادستان دادگاه جزایی بین المللی ارجاع شد و به صدور برگ جلب بین المللی برای “محمد بشیر”، رییس جمهور سودان، انجامید.

تذکار این نکته هم اهمیت دارد که چنانچه شورای امنیت به فرض قریب به محال، با توجه به تناسب قوا و موازنه قدرت در روابط بین المللی کنونی، از دادستان دادگاه جزایی بین المللی بخواهد که درباره وقوع جنایات برضد بشریت در ایران، تحقیق کند، تحقیقات دادستان محدود به جنایت های ارتکابی پس از اول ژوئیه ۲۰۰۲ خواهد بود. مگر آنکه شورای امنیت سازمان ملل به تأسیس یک دادگاه جزایی بین المللی فوق العاده برای رسیدگی به جنایات برضد بشریت در ایران و در صدر آنها کشتار بزرگ زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، دست یازد.

بنابراین پی گرد و مجازات متهمان به کشتار و شکنجه و آدم ربایی و تجاوز در ایران در دادگاه جزایی بین المللی، اگر در زمره امور محال نباشد از مقوله امر ممتنع است. اما با تلاش ها و پی گیری های سازمان های دفاع از حقوق بشر و مدافعان حقوق بشر که در کسوت وکالت دادگستری مبارزه ای بی امان برضد مصونیت جنایتکاران بین المللی از تعقیب و مجازات را سازمان داده اند، اصل صلاحیت کیفری قضایی جهانی طی ۱۰ سال اخیر در برخی از کشورهای اروپای غربی پذیرفته شده است.

در این کشورها اصل سرزمینی بودن جرم (صلاحیت قضایی محلی) مانع نمی شود که دادگاه های آنها به جرایم فاحشی همچون کشتار دسته جمعی، جنایت های جنگی، جنایات برضد بشریت، آدم ربایی و شکنجه، هر چند که در کشور دیگری صورت گرفته باشند، رسیدگی کنند. تعقیب جنایات بین المللی به منزله تعهد همگانی و واجب عینی تلقی می شود که ناشی از عهدنامه ها و کنوانسیون های بین المللی است و در حقوق عرفی بین المللی مورد شناسایی قرار گرفته است.

این عهدنامه ها عبارتند از: چهار کنوانسیون بین المللی ژنو مصوّب سال ۱۹۴۹، عهدنامه بین المللی برضد شکنجه و دیگر رفتارها یا مجازات های وحشیانه، غیرانسانی و اهانت آمیز و عهدنامه بین المللی حمایت از تمامی افراد در قبال ناپدید شدن قهری.

در کنوانسیون های ژنو، دولت های عضو متعهد شده اند که مرتکبان جرایم بین المللی را فارغ از ملیت آنان در دادگاه های خود مورد پی گرد قرار دهند. در عهدنامه های مربوط به شکنجه و ناپدید شدن قهری هم صرف حضور متهم در قلمرو یک کشور برای شروع تحقیقات قضایی کفایت می کند.

اصل صلاحیت قضایی جهانی تاکنون در کشورهای آلمان، اسپانیا، انگلستان، بلژیک، پرتقال، دانمارک، سوئد، سوئیس، فرانسه، نروژ و هلند، نه به گونه ای مشابه پذیرفته شده است. در این کشورها شکایت های متعددی به طرفیت متهمان به شکنجه و سایر جنایت های بین المللی اقامه شده اند. نتایجی که شاکیان و وکلای آنان و سازمان های دفاع از حقوق بشر به دست آورده اند هر چند که محدود و معدودند، ولی عدم مصونیت دائمی جنایتکاران و مقوله فرار از مجازات را به چالش کشیده اند.

اما مخالفان اصل صلاحیت قضایی جهانی هم بیکار ننشسته اند و به دستاویز اصل حاکمیت دولت ها و دفاع از شهروندان خود که مورد پی گرد قرار گرفته اند، از هرگونه کارشکنی یا اِعمال نفوذ بر روی دولت های اروپای غربی خودداری نمی کنند. بدیهی است که طرح شکایت به طرفیت سران دولت ها و مسؤولان رده بالای کشورها با موانع بیشتری برخورد می کند تا شکایت هایی که برضد مأموران و عوامل اجرایی مطرح می شوند.

از اینرو، سازمان های بین المللی دفاع از حقوق بشر و در صدر آنها فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر به همراهی و همکاری با قربانیان جنایت های بین المللی و بازماندگان آنان می پردازند. طرح شکایت در این کشورها نیاز به آگاهی از مقررات قانونی و آیین دادرسی حاکم بر دادگاه های آنها دارد. در بسیاری از موارد قربانیان جنایات بین المللی یا خانواده های آنان از امکانات مالی برای تأمین هزینه دادرسی و پرداخت حق الوکاله به وکلای خود، برخودار نیستند. “گروه اقدام قضایی” با شرکت عده ای از وکلای دادگستری متخصص در این زمینه، در فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، سال هاست که به راهنمایی حقوقی و دفاع از حقوق قربانیان جنایت های بین المللی و بازماندگان آنان در مراجع قضایی دست می یازند. برگذاری کلاس های آموزشی برای مدافعان حقوق بشر در کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین و خاورمیانه و همچنین کنفرانس های مطبوعاتی و گردهمایی ها، برای جلب افکار عمومی و خبرگزاری ها و رسانه های خبری، در راستای خنثی کردن کارشکنی های دولت های مدافع شکنجه گران و آدم کشان، دیگر فعالیت های این گروه را تشکیل می دهند.

اما مقوله فرار از مجازات و مصونیت مدام دیکتاتورها و مسؤولان جنایات جنگی و جنایات برضد بشریت و شکنجه و کشتار و آدم ربایی از تعقیب و مجازات، مبارزه ای پی گیر و بی امان را در عرصه بین المللی ایجاب می کند. آگاهانیدن قربانیان این جنایات، یا بازماندگان آنان به حقوق شان در چارچوب موازین و کنوانسیون های بین المللی که به یُمن شش دهه مبارزه مدافعان حقوق بشری جزو حقوق عرفی بین المللی شناخته شده اند، پیش شرط این مبارزه به شمار می آید. در این راستا، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر به انتشار یک جزوه تعلیماتی درباره کاربرد صلاحیت قضایی جهانی در کشورهای اروپای غربی به زبان های انگلیسی و فرانسه دست یازید. ترجمه فارسی این جزوه هم زیر عنوان “رهیافت گام به گام به کاربرد صلاحیت (کیفری) قضایی جهانی در کشورهای اروپای غربی” طی روزهای اخیر انتشار یافت. متن این جزوه تعلیماتی به زبان های فرانسه، انگلیسی و فارسی بر روی سایت اینترنتی فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر  قابل ملاحظه و استفاده است.

در ارتباط با ایران، اگر مردم ما از حق دادخواهی و تظلّم در یک دادگاه مستقل و عادلانه محروم هستند و آمران و عاملان سه دهه کشتار، شکنجه و جنایت همچنان از پی گرد قضایی و مجازات مصون و محفوظ مانده اند، با شناسایی آنان از مسؤولان رده نخست حکومتی گرفته تا مأموران اجرایی و عوامل ظلمه، حداقل دروازه های کشورهای اروپای غربی را بر روی آنان مسدود کنیم. بسیاری از وزرای دولت احمدی نژاد، نمایندگان مجلس، دارندگان سمت های مهم دولتی و قضایی، سفرا و اعضای هیأت های نمایندگی جمهوری اسلامی در کشورهای گوناگون، در گذشته در سرکوب و کشتار و شکنجه شرکت مستقیم داشته اند. شناسایی اینان و جمع آوری دلایل و مدارک توجه اتهام به آنان، و پی گیری رفت و آمدها و سفرهای ایشان به خارج از ایران در چارچوب هیأت های نمایندگی، کنفرانس ها، بورس های تحصیلی در دانشگاه های اروپایی، معالجه و گردش… به ما امکان می دهد که به مجرد ورود آنان به یکی از کشورهای مذکور در این نوشته، به طرح شکایت و پی گرد قضایی ایشان بپردازیم. “گروه اقدام قضایی” در فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر برای راهنمایی و معاضدت قضایی و طرح و پی گیری این شکایات آماده است. بیاییم زندگی را بر آدمکشان و شکنجه گران سخت تر و دنیای آنان را کوچکتر کنیم.

 

رییس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران و نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر