رضائی حساب خود را جدا کرد

نویسنده
سارا اصفهانی

» نگاهی به تغییر موضع دبیر مجمع تشخیص مصلحت

محسن رضایی، نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، که 16 سال پیش از فرماندهی سپاه پاسداران عملا برکنار شد و به  سمت دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب گردید در تازه ترین اظهارنظر خود از مواضع پیشین فاصله گرفت و بدون نام بردن از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای معترض انتخابات ریاست جمهوری خردادماه  را متهم کرد که منافع شخصی را بر حفظ نظام جمهوری اسلامی ترجیح داده اند.

رضائی که از وی به عنوان دکتر علوم سیاسی و استاد استراتژی دانشگاه نام برده می شود از فردای انتخابات 22 خرداد مواضع سیاسی مختلفی برگزیده است. وی تاکنون چند بار از سیاست های احمدی نژاد انتقاد کرده، و در روزهای اخیر چند باری ضمن حمایت از دولت گفته که ازحق خود گذشته، حتی یک بار از پایمالی حق خود سخن گفته.

او در آخرین واکنش ها  به تلویح موسوی و کروبی را  به دنباله روی از مصالح فردی متهم کرد و خود را کسی که برای حفظ نظام جمهوری اسلامی از مصالح فردی گذشته است.

رضایی که روز گذشته با علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان در خصوص انتخابات سخن می گفت، اظهار داشت: «بنده نیز به عنوان یکی از کاندیداهای دوره دهم انتخابات به برخی از مسائل اعتراض داشتم اما پس از اعلام نظر رهبری و تایید شورای نگهبان تمکین کردم و با این اقدام، امنیت و مصالح عمومی را بر مصالح فردی و گروهی ترجیح دادم.»

او یک هفته پس از برگزاری انتخابات، در شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی اعلام داشت که به هیچ عنوان حاضر نیست مصلحت ها را بر حق مردم ترجیح دهد و از رای مردم بگذرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام سه روز قبل در کنگره آبادگران جوان گفت: “اگر از مسائل حاشیه‌یی دست برداریم و با نگاه به آینده حرکت کنیم می‌توانیم از تمامی حوادثی که بعد از انتخابات به وجود آمد، یک فرصت بسازیم؛ وگرنه این فرصت‌ها به تهدید تبدیل خواهد شد.” وی تاکید کرد: “نباید به خاطر حادثه‌ای که با همه‌ اشتباهاتش و از طرفی گذشته است، سکویی برای اشتباهات پی‌در پی درست کنیم.”

رضا دو ماه بعد بعد از آن که از لزوم تهیه  طرحی برای تشکیل  ”کمیسیون ملی انتخابات” و خارج کردن عملیات برگزاری انتخابات از دست دولت ها سخن گفت از سوی هواداران دولت به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و حتی روزنامه جوان متعلق به سپاه پاسداران نیز فرمانده بیست ساله جنگ و سردار قدیمی خود را به باد طعنه گرفت.

همزمان با حملات روزنامه های کیهان و ایران و روزنامه های متعلق به هواداران دولت سخنگوی شورای نگهبان هم طرح محسن رضائی را غیرقابل اجرا دانست؛ سردبیر هفته نامه “پرتو” وابسته به مصباح یزدی هم این طرح را توهین به آراء میلیونی مردم به احمدی نژاد خواند و یک فعال دیگر جناح محافظه کار او را به خاطر ارائه این طرح، مهره دشمنان خواند. سخنگوی جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی هم این طرح  را توجیهی برای فرار محسن رضایی از شکست  انتخاباتی  دانست. بعد از این حملات دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از پی گیری آن خودداری کرد.

محسن رضائی که ماه گذشته برای اولین بار در راس  هیاتی رسمی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به ترکیه سفر کرد و با مقامات آن کشور دیدارهائی انجام داد، قبل از این سفر با انتشار یادداشتی با عنوان “دعوا یا تعامل” نوشت: “دوره عقلانیت در ایران را باید با کمک خرد جمعی پیش برد و البته زمینه و مقدمه لازم آن تقویت اخلاق درسیاست وگذشت و فداکاری و متانت و تواضع است.” بعد هم اظهار امیدواری کرد که حداقل دستاورد حوادث اخیر، روی آوری همه به عقلانیت جمعی واخلاق وبرادری درسیاست باشد. همزمان در مصاحبه های مختلف با رسانه های وابسته به دولت، همگان را به اطاعت از رهبری  و  ولی فقیه دعوت  کرد.

رضایی در عین حال از تعقیب علنی و آشکار ماجرای کشته شدن فرزند مشاورش [محسن روح الامینی] خودداری کرد و گفته می شود که به لابی و تعقیب ماجرا دست شست . آخرین واکنش وی در 21 مردادماه بود که به رسانه ها گفت: “اگر گزارش ها از زندانها صحیح باشد باید در کشور عزای ملی اعلام کرد”. در همان زمان وی مورد انتقاد قرار گرفت که “اگر” در زمانی به کار می رود که مجلس ختم و یادبود محسن روح الامینی در خانه محسن رضائی برگزار شده است.