دور زدن تحریم ها به کمک عراق

نویسنده

» گزارش اشپیگل از ترفندهای جمهوری اسلامی

براساس گزارشی که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده، شبکه ای از بانک های عراقی و قاچاقچیان نفت تلاش می کنند تا درآمد ارزی ایران ادامه یابد. بدین ترتیب، جمهوری اسلامی تحریم های اقتصادی ای را که ازسوی جامعه بین المللی به دلیل برنامه اتمی اش اعمال شده دور می زند.

نیویورک تایمز جدا از اشخاص دیگر، به کارمندان فعلی و پیشین نهادهای آمریکایی و عراقی اشاره می کند. یکی از کارمندان پیشین دستگاه اطلاعاتی آمریکا در این رابطه گفته است که نوری المالکی، رییس دولت عراق، و همچنین کنترل کننده اصلی بانک مرکزی این کشور، “در بطن تمامی این اقدامات است”.

حداقل چهار بانک بازرگانی عراقی توسط واسطه هایی از ایران کنترل می شوند. بدین ترتیب این کشور به سیستم مبادلات و پرداخت های بین المللی، یعنی آنچه که توسط تحریم ها از آن منع شده، دسترسی خواهد داشت. دولت آمریکا در ماه ژوئیه اقدامات بانک عراقی را در این زمینه محکوم کرد.

ازطرف دیگر، در گزارش نیویوک تایمز آمده است که مقادیر زیاد نفت ازطریق عراق قاچاق می شود. برخی از اعضای دولت عراق نسبت به این قبیل اقدامات چشم پوشی می کنند و برخی دیگر خود ذینفع اند. دسته دوم را رجال سیاسی ای تشکیل می دهند که به المالکی نزدیک اند.

علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، به این روزنامه گفته است که کشورش نمی خواهد هیچ قانونی را نادیده بگیرد، ولی “روابط خوب” خود با ایران را حفظ خواهد کرد.

 

شکایت دولت آمریکا

در راستای همین تبادلات با ایران، رییس جمهور باراک اوباما در ماه ژوئیه یک بانک کوچک عراقی را از سیستم پرداخت بانکی آمریکا خارج کرد. به نوشته نیویورک تایمز، اوباما در آن زمان اظهار داشت که این بانک ازطرف بانک های ایرانی مبادلاتی به ارزش میلیون ها دلار انجام داده که درواقع این اقدام ازسوی تحریم ها ممنوع بوده است.

کارشناسان بانک های عراقی همچنین به نیویورک تایمز اظهار داشتند که بانک ایرانی “ایلاف اسلامی” همچنان در مبادلات روزمره بانک مرکزی عراق مشارکت می کند. بانک ها همچنین می توانند با دینار عراق دلار دریافت کنند. بدین ترتیب ایران این امکان را خواهد داشت که ذخیره دلاری خود را افزایش دهد و بخشی از نیازهای ارزی خود را برای واردات کالا تأمین کند.

به نوشته این گزارش، دولت آمریکا از مسؤولان عراقی که با ایران ارتباط مالی و لجستیکی دارند گلایه کرده است. به عنوان مثال، عراق به همسایه خود اجازه داده که برای انتقال محموله و تحویل آن به دولت سوریه از فضای هوایی عراق استفاده کند. اوباما در این زمینه به مالکی اعتراض کرد و خاطرنشان ساخت که هواپیماها باید راه دیگری انتخاب کنند.

روز شنبه نیویورک تایمز در گزارش دیگری آورده است که مسؤولان ناظر بر مبادلات مالی، تحقیقاتی را علیه یک بانک آلمانی و برخی نهادهای مالی بین المللی در آمریکا آغاز کرده اند. آنها از شکاف ها و تبصره های قانونی استفاده می کنند تا مبادلات خود را با ایران پنهان سازند. در سال ۲۰۰۸، راه برای انجام چنین ترفندهایی تا حد امکان بسته شد.

منبع: اشپیگل، ۱۹ اوت