زنان احتیاج به قیم ندارند

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» زهرا رهنورد در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد:

زهرا رهنورد، همسر میر حسین موسوی، یکی از کاندیداهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، که همسرش را در سفرها و برنامه های تبلیغاتی همراهی می کند، ضمن سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد با بیان اینکه بعد از انتخابات پیگیر مطالبات زنان خواهد بود، گفت: همیشه نسبت به تبعیض علیه زنان اعتراض داشتم. زنان ایرانی به قیم احتیاج ندارند.

دیدگاه های زهرا رهنورد در مورد مسائل مختلف کشور در دو هفته گذشته از یک سو با استقبال گسترده گروه های تحول خواه همراه بوده و از سوی دیگر با واکنش منفی حامیان دولت مواجه شده است.

زهرا رهنورد در دو هفته اخیر و به دنبال گرم شدن تنور انتخابات پیش روی ریاست جمهوری، در مرکز کانون توجه مطبوعات و رسانه ها در داخل و خارج از کشور قرار گرفته است. وی اولین زنی است که بعد از انقلاب، به عنوان همسر یک کاندیدای ریاست جمهوری پا به عرصه نبرد انتخاباتی گذاشته و همسرش را در تبلیغ و ترویج برنامه هایش همراهی می کند.

به گزارش منابع مختلف اصلاح طلب، وی ضمن یک سخنرانی در گردهمائی ملی دانشجویان دانشگاه آزاد، ضمن اظهار نارضایتی از وضعیت موجود در کشور، یکی از اصلی ترین دغدغه های خود را وجود تبعیض علیه زنان در دوران پس از انقلاب خواند و گفت:همیشه نسبت به تبعیض علیه زنان اعتراض داشتم. زنان ایرانی با کرامت و خردورز هستند و خودشان می توانند در سرنوشت خود تصمیم گیرنده باشند. آنها به قیم احتیاج ندارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در موسم انتخابات می توان بهتر اعتراض کرد، افزود: امروز موسم انتخابات است و ما می توانیم این اعتراضات را بهتر بیان کنیم چرا که هر انتخاباتی می تواند جشنواره آزادی فکر، بیان و قلم باشد.

زهرا رهنورد که در دوران دولت اصلاحات هم از مشاوران سید محمد خاتمی بود، در بخش دیگری از سخنرانی خود، به عنوان همسر یکی از کاندیداهای مطرح درانتخابات پیش روی ریاست جمهوری، مهمترین شعار خود چنین خلاصه کرد: رفع تبعیض و حمایت از زنان.

وی با بیان اینکه 90% از دانشجویانش در کلاس های درسی در دانشگاه تهران دختر هستند و و در کل دو سوم دانشجویان این دانشگاه را دختران تشکیل می دهند، نتیجه گیری کرد:در آینده بخش قابل توجهی از نیاز اشتغال در کشور مربوط به دختران تحصیل کرده و اندیشمند است که باید آینده و اشتغال آنها تامین شود.

رئیس سابق دانشگاه الزهرأ در ادامه به سیاست های کلی و اولویت دولت آینده در خصوص این امر اشاره کرد و در این خصوص گفت: وجود برخی سیاست های کلی در کشور نظیر اشتغال زائی، حمایت از تولید ملی و کشاورزی می تواند در حل این مساله کارساز باشد. هر کس که رئیس جمهور شود، باید به دنبال رفع تبعیض، حمایت از زنان و ایجاد اشتغال متناسب برای آنها باشد.

همسر میر حسین موسوی در بخش دیگری از سخنرانی خود، به مسائلی همچون عملکرد صدا و سیما در قبال انتخابات پیش رو، برخورد با جوانان و گشت های ارشاد اشاره کرد و با تشریح فضای موجود گفت:انتخابات نقد ملی است بر خودمان. اینکه کجا هستیم و به کجا می‌رویم. روزگاری مسایلی چون استفاده افراد از امکانات ملی برای ستایش خود و یا وجود محیط پلیسی موجب رنج جوانان انقلابی بود، فکر نمی‌کردیم که روزی بخواهیم دوباره درباره این مسایل صحبت کنیم. در دورانی برای احیای امر به معروف و نهی از منکر سخن‌ها گفتیم، ولی فکر نمی‌کردیم این کار را بخواهند با گشت‌های امنیتی انجام دهند. امر به معروف ونهی از منکر باید با گفت وگوهای شرافتمندانه و خوب انجام گیرد نه با راه اندازی گشت‌های امنیتی.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که:در دوران انتخابات هر کس نقش خویش را بازی کند و از نقاب زدن و قرار گرفتن در نقش‌های دیگر بپرهیزد و امیدوارم که صدا و سیما به عنوان یک رسانه و وسیله ملی از دروغ پردازی به دور باشد.

زهرا رهنورد در بخش دیگری از سخنرانی خود که با استقبال پر شور دانشجویان دانشگاه آزاد همراه شد، به مساله دانشجویان ستاره دار و زندانیان سیاسی اشاره کرد و گفت: روزگاری جوانان انقلابی آرزو می‌کردند آسمان همه مردم ایران پر از ستاره باشد ولی اکنون شاهد آن هستیم که ستاره‌ها در دامن دانشجویان می‌افتد و از این میان برخی دانشجویان ستاره دار می‌شود. در کوران انقلاب شعار می‌دادیم زندان سیاسی آزاد باید گردد، ولی هیچگاه فکر نمی‌کردیم که اکنون نیز باید این شعار را سردهیم. با اهتمام رییس‌جمهور آینده باید برای همیشه درب زندان برای اهالی فکر و اندیشه بسته شود.

این سخنان دکتر زهرا رهنورد با واکنش منفی سایت ها و خبرگزاری های حامی دولت از جمله خبرگزاری دولتی ایرنا مواجه شد. این واکنش هاتا جائی پیش رفته که هفته گذشته یکی از سایت های وابسته به محمود احمد نژاد، حتی نوع پوشش و خرید روزانه زهرا رهنورد را با پوشش و خرید روزانه همسر محمود احمدی نژاد مقایسه کرد و نوشت: همسر محمود احمدی نژاد به تنهائی به خرید می رود وبا توجه به حجاب وی کسی نمی تواند قیافه همسر رئیس جمهور را تشخیص دهد به همین دلیل وی همیشه به تنهائی به خرید می رود اما زهرا رهنورد با روسری گلدار در بازار دیده و برای هر شهروندی قیافه وی آشناست

این سایت در ادامه به خرید همزمان زهرا رهنورد و همسر رئیس جمهوری فعلی از یک فروشگاه اشاره می کند، و می نویسد: خبرنگار ما موفق شده قبض خرید همسر رئیس جمهور و قبض خرید همسر موسوی را از مدیران فروشگاه بگیرد و در مقایسه دو قبض مشخص شده که همه خرید همسر رئیس جمهور 120 هزار تومان بوده در حالی که تنها قیمت یک قلم از خرید همسر موسوی 380 هزار تومان بوده است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی نیز در واکنشی منفی نسبت به حضور زهرا رهنورد در فعالیت های انتخاباتی همسرش، با انتشار گزارشی به نقد دیدگاه های زهرا رهنورد که در قالب چند مصاحبه با روزنامه جمهوری اسلامی یک سال بعد از پیروزی که انقلاب منتشر شده است، پرداخت. در این گزارش از جمله آمده بود: زهرا رهنورد در آبانماه 1358 طی 7 شماره متوالی با روزنامه جمهوری اسلامی که در آن زمان با سردبیری میرحسین موسوی منتشر می شد گفت و گو نمود. این مجموعه گفت و گوها که تحت عنوان “ویژگیهای انقلاب اسلامی ایران” صورت می گرفت حاوی نکات مهمی است که در اینجا به آنها اشاره می شود:
زهرا رهنورد در این مجموعه گفت و گوها خواستار سپردن دولت به نسل جوان و کناره گیری دولتمردان با “سنهای بالا”  شد و اظهار داشت: “چون حرف سر این است که چه تیپ دولتی روی کار می خواهد بیاید، به نظر من در درجه اول باید انشاء الله دولتی روی کار بیاید که اول از نسل جوان و زبده باشد، به هیچوجه سنهای بالا کارایی ندارند. ما احتیاج داریم به تجربه دست زدن. چون اسلام هزار و چهارصد سال پیش توی سیستم بسیار ساده ای پیاده شده بود حالا می خواهیم اسلام را به شکل پیچیده ای در این نظام قرن بیستمی پیاده بکنیم در این زمینه نیاز به تحول و شجاعت داریم. دست به تجربه زدن، چه بسا شکست هایی بخوریم و این کار را حتما نسل جدیدی می تواند بکند. که در عین حال شدیدا ضدطبقاتی باشد. یک چنین تیپی بیاید رو کار شروع کند شدیدا با صراحت، اصلاحات، تغییرات انقلابی در سیستم تقسیم زمینها، دولتی کردن کارخانه ها و ملی کردن چون که ملی کردن عمیق تر است. ما بعد از انقلاب باید بدون این که وارد خشونت های مسلحانه شویم باید وارد از بین بردن تضادهای طبقاتی و از بین بردن مالکیتهای متمرکز می شدیم. چون بعد از انقلاب وارد مرحله شدیدا ضد طبقاتی مبارزه با فئودالها و سرمایه دار ها نشدیم به آن هدف اصلی که توحیدی کردن افکار و اندیشه مردم است نیز نرسیدیم.”

بر اساس این گزارش “زهرا رهنورد” ضمن ایراد اتهام تقلب به نحوه انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی، متن نهایی تدوین شده قانون اساسی از سوی این مجلس را غیرعادلانه خواند و اظهار داشت “در مورد قانون اساسی باید بگویم اولا در این ترکیب یکدستی که در مجلس خبرگان هست، من موافق نیستم. که البته به این معنا نیست که اینهایی را که الان هستند، آدمهای خوبی ندانم. قطعا افراد خالص و پاکی هستند. مردم محله های خودشان اینها را انتخاب کردند و هیچ شکی نیست. حالا اگرچه در انتخابات تقلب بوده ولی بنظر من همه دسته ها و گروهها تقلب کرده اند. این ترکیبی که وجود دارد بینش مکتبی اسلام که الان برای ما اصل قضیه است در آن بندرت حضور دارد، نه اینکه مطلقا وجود نداشته باشد، هستند افرادی که خیلی مبارز هستند و در عین حال مکتبی فکر می کنند ولی اندیشه حاکم بر مجلس خبرگان بنظر من یک اندیشه سنتی، مکتبی اسلام است. جنبه های اسلامی قانون اساسی قویتر است ولی جنبه های برابری طلبانه اش، آزادیخواهانه آن، آنطور که اسلام می خواهد نیست به این دلیل که جنبه مکتبی ندارد. یک مثالی من اینجا میزنم که خیلی جالب بود و آن این بود که لغت توحید را حذف کردند بخاطر اینکه بنظرشان بوی مارکسیستی میداد ولی لغت توحید اصلا، اصل اول اصول دین ما است. چطور ما می توانیم به آن اصل مشکوک باشیم بخاطر اینکه از یک مکتب منزجریم. انزجار ما از یک مکتب را فقط و واقعا می توانیم با قدرت مکتب خودمان نشان دهیم ما که بیاییم و مکتب خودمان را حقیرتر نشان بدهیم دیگر چطور می توانیم از آن مکتب منزجر باشیم. ما هم اگر منزجر باشیم توده ماخواه ناخواه گرایش به آن پیدا می کنند. لغت توحیدی را آنها بیم از آن داشتند بخاطر اینکه فکر می کردند معنی جامعه کمونیستی را می دهد در حالی که جامعه توحیدی، جامعه ای را می گویند که هر گونه طبقه بندی در آن وجود ندارد. این یک جز کوچکی بود که من مثال زدم که آیا وقتی که با یک چنین شروع می شود صحبت قانون اساسی طبیعی است که از اول روال منطقی و مکتبی به خود نداشته باشد”.
زهرا رهنورد سپس در مخالفت با تصویب اصل ولایت فقیه در قانون اساسی گفت: “این حقی که به ولایت فقیه و شورای ولایت داده شده کاملا نفی کننده آن توانایی های انسان برای شناخت حق و باطل است. بنظر من این کارایی منفی است. ضعفش در این است که توان شاخت و مسئولیت را از مردم می گیرد. اصلا ولایت باید روشن شود که مسئله قیم بودن برای مردم نیست و مساله فقیه باید معلوم شود. شرایط فقاهت باید معلوم شود و در صورتی این دو مفهوم به همان معنی اصلی اسلامیش بر گردد نه به آن معنایی که بعدها پیدا شده و الان هم یک چیزی نیست که بشود واقعا صد در صد با این مفهومی که عرضه می شود بگویم مورد دفاع هر اسلام شناسی باشد. آن کدام فرداست که بتواند نماینده خدا باشد در روی زمین و بنابراین طبعا باید با توجه به اینکه خودخدا آزادی و اختیار به خود انسانها داده دیگر هیچ کس نمی تواند سلب آزادی و اختیار از انسانها بکند بعنوان اینکه من ولی هستم. این پرورش فقیهی که بعد از ائمه تا الان داشتیم می بینیم افرادی با خرد و نبوغ امام خمینی اگر نگوییم که اصلا نداریم، خیلی کم داشتیم و این خودش واقعیتی را نشان می دهد که خود آن زمینه ها نارسا است. این فقیهی که از همین حوزه تربیتی که تمام فقها داشتند می خواهد طی کند و بیاید ولایت کند، خود این فقیه روی میزان شناختش حرف است. یعنی من معتقد نیستم بتواند همه جا باشد و رهبری همه جانبه در جامعه داشته باشد. در نتیجه شخصیت شناسی فقیه چیزی است که باید تغییر پیدا کند فرض کنیم فقیهی آمد روی کار و شناختی خیلی متعالی هم داشت، آیا این باید به این ترتیب رهبری کند که تمام قدرت خلاقیت، انتخاب، کارایی و هر نوع مسئولیتی را از مردم بگیرد. اگر اینچنین باشد این حقی که در قانون اساسی مطرح شده از نظر من مردود است.”
زهرا رهنورد سپس از نهاد روحانیت به شدت انتقاد می کند و می گوید: “سازمان روحانیت این ضعف را داشت که مکتبی نبود و از نظر بینش بسیار پایین بود. بعد از انقلاب در حقیقت تا حدود زیادی قدرت بدست روحانیتی که صدیق بود ولی بینش نداشت افتاد. گروه هایی که در طول انقلاب حضور داشتند ولی حضورشان بهیچوجه حالت فعال و مکتبی نبود.”

گفتنی است زهره کاظمی با نام مستعار “زهرا رهنورد”  در سال 1348 با میرحسین موسوی ازدواج کرد و پس از برگزاری یک نمایشگاه نقاشی در حسینیه ارشاد به همراه همسرش که خود را “حسین رهجو” می نامید به امریکا رفت و در آستانه پیروزی انقلاب به ایران بازگشت. ‏ رهنورد در سال 75 به جبهه اصلاح طلبان پیوست و در کنار محمد خاتمی قرار گرفت با پیروزی خاتمی در ‏انتخابات دوم خرداد 76 وی به عنوان مشاور سیاسی رئیس جمهوری برگزیده ویک سال بعد به عنوان رئیس ‏دانشگاه الزهرا منصوب شد؛ سمتی که تا سال 85 در آن مشغول به کار بود. زهره کاظمی[زهرا رهنورد]مدارک کارشناسی ارشد و دکتری خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه آزاددریافت کرده است.

گفتنی ست زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و ستادهای تبلیغاتی و دفتر وی تاکنون در قبال هیچ یک از این اقدامات حامیان احمدی نژاد واکنشی نشان نداده اند.