پیام قاطع حریری به ایران و حزب الله

لوریان لوژور
لوریان لوژور

» نگاه لوریان لوژور به سالگرد مراسم ترور رفیق حریری

سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان که از سه سال پیش بنا به دلایل امنیتی در تبعید بسر می برد، به منظور شرکت در دهمین سالگرد ترور پدرش، رفیق حریری، روز شنبه بعد از ظهر بسیار قاطعانه خطاب به حزب الله، ایران و حکومت سوریه سخنرانی کرد. سخنرانی او به طور مستقیم از تلویزیون پخش می شد.

آقای حریری در مرکز بیروت در برابر جمعی از سیاستمداران و طرفداران خود درخصوص گفتگو با حزب شیعه، خلاء ریاست جمهوری، درگیری های منطقه ای و دیگر پرونده های جنجال آفرین صحبت کرد. نمایندگان و وزرای “جریان وطنی آزاد” که در گذشته این مراسم را بایکوت کرده بودند نیز حضور داشتند.

رییس حزب “جریان آینده” در اشاره به وضعیت سیاسی داخلی لبنان به گفتگو با حزب الله اشاره کرد. او گفت: “اختلافات ما [با حزب الله] بسیار است.” او در اشاره به موضع گیری سران حزب الله که اظهار داشته بودند لبنان جزئی از محور ایران-سوریه است، گفت: “لبنان جزو هیچ محوری نیست و هیچ جایگاهی در هیچ محور منطقه ای ندارد. لبنان هرگز به عنوان یک برگ سیاسی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.”

او در ادامه افزود: “ما به حزب الله اجازه نمی دهیم که برای لبنان در مورد جنگ یا صلح تصمیم گیری کند.” با این حال، او به لزوم مذاکره با حزب الله به هدف رفع تنش های فرقه ای میان سنی ها و شیعیان تأکید ورزید. نخست وزیر سابق لبنان در ادامه گفت: “البته دلایل این تنش ها همچنان به قوت خود باقی است: ابتدا اینکه حزب الله متهمان ترور رفیق حریری را به دستگاه قضایی تسلیم نکرده و دومین مسأله به مداخله نظامی حزب الله در سوریه مربوط می شود. به علاوه رفتار برخی افراد که فکر می‌کنند از قانون بالاترند نیز مزید بر علت شده است.”

آقای حریری همچنین مداخله حزب الله در امور داخلی بحرین را محکوم کرد و براین نکته تأکید ورزید که “لبنان هیچ منفعتی در این گونه مسایل ندارد”.

رفیق حریری، پدر او، در تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ در یک سوءقصد بمبگذاری کشته شد: ۱۸۰۰ کیلوگرم مواد منفجره در مسیر کاروان او منفجر شد. این سوءقصد باعث شد لبنان تا مرز جنگ داخلی پیش رود. دادگاه جزایی بین المللی لاهه پنج تن از اعضای حزب الله را به دلیل مشارکت در این سوءقصد مقصر شناخت. درهمین راستا، دادگاهی غیابی در ژانویه ۲۰۱۴ برای رسیدگی به این پرونده برگزار شد، ولی حزب شیعه همچنان اتهامات وارده علیه خود را تکذیب می کند.

منبع: لوریان لوژور، ۱۴ فوریه