پول تان را بیرون نکشید
پروژه تعطیل می شود

نویسنده
نازنین کامدار

» تجمع و اعتصاب کارکنان پدیده شاندیز

در حالی که تکلیف تخلفات مالی گسترده در پروژه ۹۴ هزار میلیارد تومانی پدیده شاندیز، هنوز روشن نشده،آخرین گزارش ها حاکی از آن است که دفاتر این مجموعه در نقاط مختلف کشور در حال بازگشایی است.همزمان سرمایه داران عمده این شرکت دیروز با انتشار اطلاعیه ای خطاب به سهامداران خرد اعلام کردند در صورت بیرون کشیدن سرمایه های خود، این شرکت دیگر قادر به اجرای تعهدات خود نخواهد بود؛اطلاعیه ای که از سوی برخی ناظران به احتمال “تعطیلی پروژه ها” تعبیر شده است.

در همین حال برپایی تجمع اعتراض آمیز کارکنان پدیده شاندیز در محل اجرای پروژه شهرک سازی این شرکت که از عدم دریافت حقوق خود طی ماه های اخیر شکایت داشتند، این گمانه را تقویت کرده است که چهره های اصلی پرونده “پدیده” خود را برای فیصله دادن به خطری که آنها و دارایی شان را تهدید می کند، آماده می کنند.

سایت انتخاب دیروز درباره رویکرد جدید مدیران پدیده نوشت: “سایت رسمی پدیده شاندیر با انتشار اطلاعیه ای به سهامداران خود بطور تلویحی هشدار داده است که در صورت اصرار سهامداران به برگشت وجوه خود، شرکت را در اتمام پروژه های در حال اجرا ناکام نموده و موجب تعطیلی پروژه ها میگردد”.

به گزارش انتخاب، در بخشی از اطلاعیه آمده است: “با توجه به اینکه شرکت بنابر دستور مقام محترم قضایی و تصمیم شما سهامداران محترم به ناچار بایستی سهام سهامداران را بازخرید نمایدو با توجه به اینکه معمولاً و در پایان سال نقدینگی به شدت کاهش یافته و پرداخت تسهیلات بانکی و سایر منابع تا اوایل سال بعد به تعویق می افتد و این امر تامین حجم قابل توجه نقدینگی مورد درخواست سهامداران را برای شرکت ناممکن ساخته است”.

همزمان با این اطلاعیه، گزارش هایی درباره تجمع کارکنان پدیده شاندیز در برابر دفتر مدیرعامل این شرکت منتشر شده است.

سایت خبرآنلاین در اینباره نوشته است: “بخشی از کارکنان شرکت پدیده شاندیز اعتصاب کردند. این افراد از صبح امروز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوق چندماه اخیر خود، روبروی مرکز اصلی این شرکت در شهر شاندیز اعتصاب کرده‌اند. بر اساس اظهارات این افراد، قرار بوده تمامی مطالبات آنها امروز پرداخت شود.کارکنان معترض اعلام کرده‌اند از آبان‌ماه حقوق آنها پرداخت نشده و قرار بوده صبح دیروز مبالغ به حساب آنها واریز شود که این اتفاق نیفتاده است”.

 یکی از این کارگران نیز به خبرگزاری فارس گفته: “مدیران پدیده شاندیز قول پرداخت حقوق در روز شنبه ۲۴ بهمن ماه را به ما داده بودند و این در حالی است که امروز هیچ کدام از مدیران در شهر رویایی پدیده حضور ندارند و پهلوان مقدم مدیرعامل شرکت پدیده شاندیز نیز دقایقی پیش بدون توجه به تجمع، مکان را ترک کرده است”.

در همین حال ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور در واپسین اظهارات خود درباره کلاهبرداری پدیده شاندیز گفته: “برای رسیدن مردم به حقوق خود قانون همه چیز را مشخص کرده و از این نظر هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد. جزئیات اقدامات انجام شده بر تشریح فعالیت‌های این کمیسیون (کمیسیون ویژه قضایی درباره پدیده شاندیز) از سوی دادستان مشهد اعلام خواهدشد. وقتی که مواردی در ارتباط با تخلفات پدیده شاندیز به دادستانی مشهد اعلام شد شخص دادستان مشهد با همکاری ریاست کل دادگستری خراسان رضوی اقدامات لازم را در خصوص این پرونده انجام داده‌اند”.

این اظهارات درحالیست که سهامداران عمده پدیده، به تازگی از بازگشایی دفاتر این پروژه خبرداده اند.

سایت اکوسنتر در اینباره نوشته است: “مدیرعامل موسسه پشتیبانی سهام پدیده طی نامه ای از مدیران دفاتر سهام این شرکت در نقاط مختلف کشور خواست برای بازگشایی دفاتر سهام با مراجع قضایی استان متبوع خود هماهنگ کنند”.

حسن عیدی زاده در این نامه نوشته است: “حسب موافقت دادستان های محترم عمومی و انقلاب بعضی از شهرستانها، نسبت به بازگشایی شعب موصوف، بدینوسیله از مدیران شعب درخواست گردید تا ضمن مراجعه به مراجع قضایی حوزه متبوع نسبت به پیگیری درخواست بازگشایی شعب اقدام نمایند”.

سایت اکوسنتر درباره این نامه می نویسد: “با توجه به این نامه می توان احتمال دارد بزودی دفاتر پدیده در سراسر کشور دوباره بازگشایی شود. شایان ذکر است دفتر سهام پدیده در شاندیز در روزهای اخیر شاهد موج حضور مردم به منظور انصراف از فروش سهام بود و قطعا اقدام به بازگشایی دفاتر سهام در سراسر کشور می تواند باعث پاسخگویی سریع تر به مشکلات سهام داران در بحث بازخرید و انصراف از فروش پدیده گردد”.