تفرقه افکنی احمدی نژاد در اجلاس

کریسشن ساینس مانیتور
کریسشن ساینس مانیتور

» مقاله کریستین ساینس مانیتور درباره جنجال ژنو

مایکل جی جوردن

 

کنفرانس ضد نژاد پرستی سازمان ملل که خود تحت الشعاع تحریم نه کشور غربی قرار گرفته بود، روز دوشنبه زیر سایه سخنرانی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران آغاز به کار کرد. وی تنها رهبر یک کشور بود که دعوت به شرکت در این کنفرانس را قبول کرده بود.

 

آقای احمدی نژاد که هولوکاست را «افسانه» خوانده و خواستار «پاک شدن اسرائیل از روی نقشه» شده بود، این بار به غرب به سبب تشکیل دولت یهود پس از کشتارهای جنگ جهانی دوم تاخت.

 

وی در میان تشویق های گروه ایرانی شرکت کننده در اجلاس و زنان روسری به سر حاضر در جلسه، گفت: «به بهانه سختی و ملالت یهودیان، آنها در به قدرت رسیدن سرکوبگر ترین و نژادپرست ترین رژیم در فلسطین کمک کردند. آنها همیشه در قبال جنایت های اسرائیل، سکوت پیشه کرده اند.»

 

پس از آن بود که دیپلمات های 23 کشور اتحادیه اروپا- که تا آن لحظه کنفرانس را تحریم نکرده بودند، شروع به خارج شدن از محل اجلاس کردند و این اقدام با تشویق های بیشتری همراه شد.

 

انتظار می رفت کنفرانس امسال به سرنوشت کنفرانس قبلی ضد نژاد پرستی سازمان ملل دچار نشود. کنفرانس سال 2001 تقریباً به صحنه ناسزاگوئی بر سر مناقشه اسرائیل- فلسطین تبدیل شد. درواقع انتظار می رود این رویداد، صحنه ای برای نمایش تحمل پذیری و همکاری در مبارزه علیه نژادپرستی باشد. با این حال، سایه مناقشه خاورمیانه بار دیگر بر سر دستورکار اجلاس سایه افکند.

 

حضور احمدی نژاد و دیدار وی با هانس رودولف مرز رئیس جمهور سوئیس و نیز بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، حسالسیت اسرائیلی ها را برانگیخت.

 

وزارت خارجه اسرائیل طی اطلاعیه ای اعلام کرد: «مایه تأسف است بان کی مون دبیر کل سازمان ملل حاضر به دیدار با بزرگترین منکر واقعه هولوکاست و عضوی از سازمان ملل شود که خواستار نابودی عضو دیگری از همین سازمان است. این مسأله به ویژه از آن جهت حائز اهمیت بیشتری است که در بعد ظهر یادروز واقعه هولوکاست صورت پذیرفته است.»

 

سخنرانی نیم ساعته در فرصت هفته دقیقه ای

 

درحالی که به احمدی نژاد هفت دقیقه فرصت داده شده بود، وی در سخنرانی نیم ساعته ای به سرزنش آمریکا به دلیل مصائب عراق و افغانستان و نیز تبعیض های بوجود آمده در نتیجۀ بحران اقتصاد جهانی پرداخت. وی سپس اسرائیل را «عاملان نژادپرست در نسل کشی» خواند. او از دنیا خواست به «ظلم های صهیونیست ها» و «دسیسه های برخی نهادهای قدرت و صهیونیزم» پایان دهد.

 

اروین کتلر وزیر سابق دادگستری کانادا و یکی از طرفداران اسرائیل گفت: «احمدی نژاد به تحریف قانون، اخلاقیات و تاریخ ادامه داد. بهترین پاسخ به او هم از سوی جوامع دموکراتیک داده شد؛ کشورهائی نظیر کانادا که از همان ابتدا تصمیم به حاضر نشدن در اجلاس گرفتند و نیز کشورهائی که همزمان با آغاز کینه توزی و سوء استفاده احمدی نژاد از صحن سازمان ملل، تصمیم به خارج شدن از محل کنفرانس گرفتند.»

 

حقوق بشر ایران در معرض «اتفاقی تازه»

 

مسؤولان سازمان ملل دربارۀ این کنفرانس تحت فشار بودند. حادثه کنفرانس سال 2001 در دوربان آفریقای جنوبی تحت الشعاع همایشی قرار گرفت که اسرائیل و ایدئولوژی بنیانگذار آن- صهیونیزم- را «نژادپرست» می خواند و دولت یهود را با دوره نژادپرست آفریقای جنوبی مشابه قلمداد می کرد.

 

یک مقام سازمان ملل روز یکشنبه اعلام کرد: «ما قطعاً نمی خواهیم آنچه هشت سال پیش اتفاق افتاد، دوباره تکرار شود.»

 

به گفته دیده بان حقوق بشر در نیویورک که بر مسائل حقوق بشر جهانی نظارت دارد، تحت رهبری احمدی نژاد ، فعالان حقوق بشر «در سراشیبی سقوط» قرار گرفته اند.

 

ایران خصوصاً به دلیل نحوه رفتار با اقلیت ها نظیر بهائیان، یهودیان، همجنسگرایان و سایر گروه ها تحت انتقاد قرار دارد. تازه ترین رویداد نیز به محکوم شناخته شدن رکسانا صابری خبرنگار آمریکائی- ایرانی به جرم جاسوسی پس از محاکمه یکروزه پشت درهای بسته مربوط می شود که انتقادات جهانی را در پی داشته است.

 

بان کی مون و محکومیت سخنان احمدی نژاد

 

درحالیکه برخی اعضای اتحادیه اروپا شامل ایتالیا، آلمان، هلند و لهستان از شرکت در کنفرانس خودداری کرده بودند، سایر اعضای این اتحادیه منتظر ایراد هرگونه سخن تحریک کننده از سوی احمدی نژاد بودند تا صحن اجلاس را ترک کنند.

 

آقای بان پس از دیدار با احمدی نژاد در حاشیه کنفرانس، اطلاعیه ای کوتاهی صادر کرد که از اوج نگرانی وی حکایت داشت.

 

دبیرکل سازمان ملل در این اطلاعیه «بر لزوم نگاه به آینده در جهت اتحاد به جای نگاه به اختلافات گذشته» تأکید کرده بود. در اطلاعیه آمده بود: «دبیرکل در همین رابطه به رئیس جمهور (ایران) یادآوری کرده بود که نشست عمومی سازمان ملل، قطعنامه ای را برای رد مساوی دانستن صهیونیزم با نژادپرستی امضاء کرده است.»

 

پس از سخنان جنجالی احمدی نژاد، بان که در تمام طول مدت سخنرانی احمدی نژاد در جایگاه خود نشسته بود، بیانیه ای در محکومیت این اقدام صادر کرد.

 

در این بیانیه آمده است: «من استفاده رئیس جمهور ایران از این صحن برای ایراد اتهام، تحریک و اختلاف افکنی» را محکوم می کنم. وی گفت: «همه ما باید از ارسال چنین پیام هائی، هم در شکل و هم محتوا، دوری کنیم.»

 

منبع: کریستین ساینس مانیتور- 20 آوریل

 

www.csmonitor.com/2009/0420/p06s07-wogn.html