تهدید رقبای احمدی نژاد به ترور

نویسنده
آزاده میررضی

» استاندار تهران علنی کرد

استاندار تهران در اظهاراتی تهدیدآمیز از احتمال ترور ساختگی بعضی از کاندیداهای انتخاباتی به قصد “مظلوم‌نمایی” سخن گفت. این مقام دولتی از جزئیات این پروژه نیز خبر داد و اعلام کرد: “بیگانگان در این پروژه نقش اصلی را ایفا می‌کنند و برخی افراد غافل در داخل نیز تن به چنین کارهایی می‌دهند.”

 

سخنان این مقام ارشد دولت احمدی‌نژاد،  بار دیگر زنگ خطر را در فضای سیاسی ایران به صدا در خواهد آورد. ناظران سیاسی در تهران معتقدند تهدید رقبای انتخاباتی به قتل، موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن عبور کرد؛ خصوصا وقتی که این تهدید ضمنی از زبان یک مقام بالای دولتی که خود مسئول اجرای انتخابات در پرجمعیت‌ترین استان کشور نیز هست، بیان شود.

 

مرتضی تمدن که پیش از حضور در دولت، از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد در مجلس بوده، اظهارات تهدیدآمیزش را دیروز در جلسه شورای اداری استان تهران ابراز کرد؛ جلسه‌ای که بیش از 200 مدیر دولتی استان در آن حضور داشتند.

 

او با استناد به وجود “اخبار موثق” گفت: “برخی با هدف بر هم زدن فضای روانی انتخابات و ناامن جلوه دادن این فضا قصد دارند به طراحی ترورهای مصنوعی پرداخته و آگاهانه دست به ترور کاندیدا بزنند. هدف از این کار دنبال کردن پروژه مظلوم‌نمایی و القاء ناامنی در فضای جامعه است و البته بیگانگان در این پروژه نقش اساسی دارند و برخی افراد غافل در داخل نیز تن به چنین کارهایی می‌دهند.”

 

سخنان این مقام دولتی، بسیار شبیه یادداشت دو ماه پیش حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان است که در آن، محمد خاتمی به مرگ تهدید شده و نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان، سرنوشتی شبیه بی‌نظیر بوتو را برای خاتمی پیش‌بینی کرده بود.

 

جالب اینجاست که هم در یادداشت پیشین شریعتمداری و هم در سخنان دیروز استاندار دولت احمدی‌نژاد، ترور رقیب رئیس دولت نهم به گردن بیگانگان انداخته شده و عاملان ترور در دستور کار نیز افراد غافل و فریب‌خورده معرفی شده اند.

 

کیهان در آن زمان تهدید خود را با پیشنهاد به محافظان خاتمی برای بازرسی بدنی نزدیکان وی ادامه داد و استاندار دولت نهم نیز اکنون خبر داده که: “دستگا‌ه‌های ذی‌ربط با هوشیاری مراقب این گونه توطئه‌ها هستند.”

بدین ترتیب فضای سیاسی ایران که با وجود همه کشمکش‌ها، مدت‌هاست از خشونت عریان به دور بوده است، بار دیگر با همان شیوه‌ای که پیش از این هم برخی نهادهای نظامی و امنیتی و گروههای خودسر به کار می گرفتند، تهدید می‌شود.

 

روزنامه کیهان اولین بارش نبود که بدون تهدید ظاهری و مستقیم، از احتمال برخورد با کسی خبر می‌داد و همه ناظران را در انتظار تحقق این پیش‌بینی نگه می‌داشت؛ پیش‌بینی‌هایی که معمولا به خاطر ارتباط نزدیک کیهان با محافل پنهان، درست از آب در می‌آمد.

 

اما این بار موضوع بااهمیتی همچون ترور نامزدهای انتخاباتی، از سوی یک مقام بلندپایه دولتی مطرح شده که مسئولیت سیاسی و امنیتی دارد و حتی اگر کسی می‌توانست ادعای کیهان را نیز ندیده بگیرد، ادعای “رئیس شورای تأمین استان تهران” را نمی‌توان ندیده گرفت.

 

وقتی کیهان یادداشت تهدیدآمیزش علیه خاتمی را نوشت، اصلاح‌طلبان و مطبوعات واکنش‌های تندی به آن یادداشت نشان دادند، مجمع روحانیون خواستار عزل شریعتمداری توسط رهبر شد و محمد خاتمی نیز گفت: “اگر تدبیری در سطح بالای کشور باشد، این تخریب‌ها قابل کنترل است.”

 

حال باید دید واکنش‌ها به موضع‌گیری هشداردهنده استاندار تهران چگونه خواهد بود. آیا اصلاح‌طلبان، منتقدان اصولگرای دولت و خود نامزدها در قبال این تهدید آشکار، سکوت خواهند کرد؟