نام خامنه‌ای در کنار دیکتاتورهای بزرگ جهان

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» سایت‌های نزدیک به حکومت حذف کردند

سایت های نزدیک به حکومت، با حذف نام رهبر جمهوری اسلامی از فهرست 15 نفره دیکتاتورهای کنونی جهان، این فهرست را به فهرستی 14 نفره تبدیل کردند.

مجله “بیزنس اینسایدر” در شماره اخیر خود به بهانه اتفاقات اخیر در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا که به برکناری دیکتاتورهای حاکم بر آنها منجر شده، فهرستی از 15 دیکتاتور در جهان کنونی که بیش از دو دهه است که در قدرت باقی مانده اند و بر کشورهایی حکومت می کنند که نظام آنها پادشاهی نیست، منتشر کرد.

در این فهرست نام آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در کنار افرادی مانند عمر البشیر رهبر سودان، معمر قذافی رهبر لیبی و رابرت موگابه رهبر زیمبابوه قرار دارد.

انتشار این گزارش در مجله معتبر بیزنس اینسایدر در شرایطی صورت گرفت که سایت های خبری نزدیک به حکومت  با ترجمه و انتشار کامل آن، تنها نام آیت الله خامنه ای را از فهرست دیکتاتورها پاک کردند. سایت های خبری انتخاب و عصر ایران از جمله سایت هایی بودند که با حذف نام رهبر جمهوری اسلامی از این فهرست، گزارش نشریه فوق را منتشر کردند.

بسیاری از منتقدان و مخالفان نظام حاکم بر ایران، حکومت کشور را یک نظام دیکتاتوری و استبدادی می دانند که به قلع و قمع تمام مخالفان، مطبوعات، نهادهای مدنی، روزنامه نگاران، دانشجویان و… می پردازد.

آنها آیت الله خامنه ای را به عنوان مسئول نخست این دیکتاتوری معرفی می کنند؛انتقاداتی که به طور مشخص پس از برگزاری انتخابات مناقشه برانگیز دوره دهم ریاست جمهوری افزایش فوق العاده ای یافته است.

در مقابل حامیان آیت الله خامنه ای او را نماینده خداوند بر روی زمین و نایب امام غایب معرفی می کنند که اطاعت از فرامینش برای تمام مردم ایران، فارغ از آنکه چه دین یا مذهب یا دیدگاه سیاسی داشته باشند، واجب است.

نام آیت الله خامنه ای در ردیف دهم از این فهرست 15 نفره قرار داشته اما مشخص است که مجله منتشر کننده آن بدون ترتیب مشخصی، اسامی دیکتاتورهای کنونی جهان را پشت سر یکدیگر قرار داده است.

بسیاری از دیکتاتورهای حاضر در این فهرست از دوستان یکدیگر هستند. برخی از آنها مانند عمر البشیر و رابرت موگابه جزو رهبرانی هستند که با مسئولان حکومت جمهوری اسلامی از جمله شخص آیت الله خامنه ای روابط گرمی دارند و بارها با یکدیگر دیدار کرده اند.

 

فهرست دیکتاتورها

 

نفر نخست این فهرست “ملس زناوی” رهبر کشور 88 میلیون نفره و آفریقایی اتیوپی از سال 1991 است. در این گزارش آمده که 66 درصد مردم اتیوپی رهبری به جز زناوی ندیده اند.

نفر دوم “ادریس دبی” حاکم کشور چاد در آفریقا است که از سال 1990 رهبری این کشور 10 و نیم میلیون نفره را در اختیار دارد. در چاد هم 66 درصد مردم مانند مردم اتیوپی رهبری به جز دبی ندیده اند.

نفر بعدی “نورسلطان نظربایف” رهبر کشور قزاقستان است که از 24 آوریل 1990 بر این کشور حکومت می کند. قزاقستان از کشورهای آسیای میانه است که 15 و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و تقریبا 7 میلیون نفر از این مقدار را جوانان و نوجوانان زیر 20 سال تشکیل می دهند. 40 درصد مردم قزاقستان هرگز حکمرانی فردی به جز نظربایف را تجربه نکرده اند.

“عمر البشیر” رهبر کشور سودان دیکتاتور دیگر حاضر در این فهرست است. او از سال 1989 بر این کشور آفریقایی حکومت می کند. عمر البشیر به عنوان مسئول قتل عام نزدیک به نیم میلیون نفر از مردم منطقه دارفور در جنوب سودان در دهه های اخیر شناخته می شود و به همین دلیل تنها رهبر جهان است که دیوان بین المللی کیفری حکم تعقیب او را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در دروان مسئولیت صادر کرده است.

سودان تقریبا 44 میلیون نفر جمعیت دارد که در حدود 28 میلیون نفر از آنها را افراد زیر 20 سال تشکیل می دهند و 63 درصد مردم این کشور نیز تنها عمر البشیر را به عنوان حاکم خود دیده اند.

“اسلام کریموف” رهبر ازبکستان کشور دیگر واقع در منطقه آسیای میانه که از 1989 قدرت را در این کشور در دست دارد. او هم اکنون بر 28 میلیون ازبک حکومت می کند و 50 درصد از این افراد نیز تنها کریموف را به عنوان حاکم خود می شناسند.

“بلیس کامپاور” رهبر کشور آفریقایی بورکینافاسو که 15 اکتبر 1987 پس از یک کودتای خونین حکومت این کشور را بر عهده گرفت، دیکتاتور دیگر فهرست بیزنس اینسایدر است. از 15 میلیون جمعیت بورکینافاسو 73 درصد آنها تاکنون رهبری به جز کامپاور ندیده اند.

“یاوری موسونی” از 26 ژانویه 1986 حکومت کشور آفریقایی اوگاندا را در اختیار دارد. 78 درصد از 34 میلیون اوگاندایی فقط نام او را به عنوان حاکم کشور خود به یاد دارند.

“هون سن” از 26 سال پیش بر کشور آسیایی کامبوج حکومت می کند. جمعیت این کشور 14 و نیم میلیون نفر است که نه و نیم میلیون نفر از آنها را افراد زیر 20 سال تشکیل می دهند. 66 درصد مردم کامبوج هیچ حاکمی را به جز سن بر خود ندیده اند.

کشور کامرون و 83 درصد از جمعیت 19 میلیون نفره کنونی این کشور 29 سال است که نام فردی به جز “پاول بیا” را به عنوان حاکم خود نشنیده اند. او از 6 نوامبر 1982 رهبر کامرون شده است.

 

دیکتاتور شماره 10

به ترتیب در فهرست نشریه بیزنس اینسایدر نوبت به سید علی خامنه ای می رسد. روحانی 72 ساله ای که از 1989 رهبری جمهوری اسلامی را بر عهده دارد. بیزنس اینسایدر نوشته که او بر کشوری 77 میلیون نفره که بیش از 50 میلیون نفر آن را جوانان تشکیل می دهند حکومت می کند و محمود احمدی نژاد نیز رئیس جمهور آن است.

آیت الله خامنه ای به دنبال درگذشت آیت الله روح الله خمینی رهبری جمهوری اسلامی را به دست گرفت و با احتساب دوران ریاست جمهوریش، حضوری 30 ساله را در قدرت تجربه می کند.

پس از آیت الله خامنه ای نام “رابرت موگابه” دیکتاتور حاکم بر لیبی در فهرست این نشریه به چشم می خورد. او از 18 آوریل 1980 بر 11 و نیم میلیون زیمبابوه ای حکومت می کند و این کشور را به یکی از فقیرترین و مصیبت زده ترین کشورهای جهان تبدیل کرده است.

خوزه ادواردو سانتوس رهبر آنگولا، تئودور ابیانگ نگوئما حاکم گینه، علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن و معمر قذافی رهبر لیبی دیگر دیکتاتورهای حاضر در این فهرست هستند.

بیزنس اینسایدر درباره معمر قذافی نوشته که احتمال اینکه او قدرت خود را در ناآرامی های اخیر لیبی از دست بدهد ۷۵ درصد است.

این کشور در حالت جنگی قرار دارد و هم اکنون روزهای متوالی است که بین نیروهای وفادار به قذافی و مخالفان او درگیری های سنگین نظامی جریان دارد. این درگیری ها پس از آن آغاز شد که قذافی فرمان قتل عام مخالفان خود را به وسیله هلی کوپترها و هواپیماهای جنگنده ارتش و سلاح های سنگین صادر کرد.

این رهبر ۶۸ ساله ۴۱ سال است که به قدرت چنگ زده که شامل دو سوم عمر او می شود و همچنین طول عمر زندگی بسیاری از مردم لیبی. همچنین، به تازگی حسنی مبارک پس از ۳۰ سال، از نردبان قدرت سقوط کرد.