می خواهند فضای کردستان را امنیتی کنند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» 4 محیط بان در سنندج کشته شدند

پس از گذشت چند روز از کشته و زخمی شدن چند مامور نیروی انتظامی در شهر سنندج، اداره محیط زیست کردستان و رسانه های دولتی از کشته شدن ۴ محیط بان این اداره در روز جمعه خبر دادند.  عاملین این حادثه که تا کنون شناسایی نشده اند، اتومبیل محیط بانان را واژگون و اجساد آنان را با سلاح و وسایل همراهشان در محل حادثه رها کردند.

سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، ضمن محکوم کردن این حادثه و با بیان اینکه عاملین آن در “شرایط حساس کشور” به دنبال امنیتی تر کردن فضای کردستان هستند به روز می گوید: “این اقدامات مشکوک را در راستای تشدید محرومیت های فرهنگی و اقتصادی مردم کردستان انجام می دهند.”

 

کار ضد انقلاب است

روز جمعه، 14 اسفند، چهار تن از محیط بانان اداره محیط زیست کردستان بر اثر تیراندازی افراد ناشناس کشته شدند.

خیرالله مرادی، مدیر کل محیط زیست استان کردستان در گفتگو با ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران ضمن اعلام این خبر گفت: “بر اساس اطلاعات موجود حدود ساعت ۹:۳۰ روز جمعه این محیط بانان که جزو افراد گارد محیط زیست استان بودند جهت گشت‌زنی به اطراف روستای (چشمه کوچک) از توابع (دوشان) مراجعه کردند و پس از ساعت‌ها بی‌خبری از آن‌ها، جسد بی‌جان‌شان توسط یک کوه‌نورد پیدا و به اداره آگاهی استان گزارش شد.”

مرادی با بیان اینکه محیط بانان با سلاح گرم جنگی کشته شده و محل قتل آنان جزو مناطق آزاد و زیستگاه کبک و خرگوش بوده است، گفت: “جسد این محیط بانان حدود ساعت ۱۶:۳۰ روز جمعه در این منطقه کشف شده اما هنوز پزشکی قانونی ساعت به قتل رسیدن آنها را اعلام نکرده است. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد خودروی «پیکاپ» این محیط بانان نیز پس از شهادت، به داخل یکی از دره‌های اطراف منطقه انداخته شده و اجساد آنها نیز در میان جنگل رها شده است.”

رسانه های دولتی اسامی کشته شدگان را مسعود علیخانی، محمود احمدی نژاد، معمر مرغوبی و کمال حسین پناهی اعلام کرده اند.

رشیدی، یکی از کارکنان اداره کل محیط زیست کردستان نیز در خصوص این حادثه به ایسنا گفته است: “وسایل همراه محیط بانان و اسلحه آنها در محل قتل بوده و به سرقت نرفته اما بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که محیط بانان نیز از اسلحه خود استفاده نکرده‌اند.”

تا این لحظه هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حادثه را به عهده نگرفته اما مدیر کل محیط زیست کردستان در مصاحبه‌اش با ایسنا مسئولیت این حادثه را هم متوجه گروههای “ضد انقلاب” کرده است.

 

تهدید برای فعالیتهای مدنی

اجلال قوامی، سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان که خود ساکن سنندج است پیرامون این حادثه به  روز می گوید: “سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان کشتن افراد غیر نظامی در اطراف سنندج را عملی غیر انسانی و غیر حقوق بشری میداند و حق حیات را برای همه انسان ها فارغ از رنگ، نژاد و دین مسلم می داند. این  اقدامات کور تروریستی در حقیقت می تواند زنگ خطری باشد برای تمام فعالان و مدنی و انساندوستی که دغدغه ای جز توسعه، آبادانی و پیشرفت کردستان ندارند.”

این فعال حقوق بشر کرد می افزاید: “ما در روز های اخیر اقداماتی از این قبیل را در مریوان شاهد بوده ایم. ما این اقدامات را به نفع کردستان نمی دانیم و آنها را در خلاف جهت توسعه کردستان ارزیابی می کنیم. این اقدامات علاوه بر کمک به امنیتی تر شدن فضای کردستان، به تهدیدی جدی برای فعالیتهای نیم بند و حداقلی مدنی درکردستان محسوب می شود.”

اشاره آقای قوامی به حادثه ای است که دو هفته قبل در جریان آن چهار نفر از نیروهای انتظامی در مناطق مرزی بر اثر تیراندازی افراد ناشناس جان خود را از دست دادند.

در این حادثه که در منطقه‌ مرزی “سردوش” مریوان صورت گرفته بود دو تن از این نیروها کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

مسئولیت کشته و زخمی شدن این افراد را پژاک - حزب حیات آزاد کردستان ـ به عهده گرفت. این گروه در سال‌های اخیر با اقدامات مسلحانه در مناطق کردنشین تلفاتی به نیروهای جمهوری اسلامی وارد کرده است.

با این حال سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان می گوید: “عاملان این حوادث  که دور جدید آن از اواخر شهریور ماه گذشته و همزمان با حادثه انفجار مهاباد شروع شد و با حادثه میدان اقبال سنندج و حادثه چند روز گذشته ادامه یافت به دنبال سنجش افکار عمومی کردستان و میزان استقبال آنها از فعالیتهای خشونت آمیز هستند. در حقیقت افکار عمومی کردستان از هیچ نوع کشتار و خشنونتی که به ویژه افراد غیر نظامی را هدف قرار دهد استقبال نمی کند و آن را در شرایط حساس کشور به نفع مطالبات واقعی شهروندان نمی داند و بادیده تردید به آن می نگرند.”

 

شناسایی و محاکمه کنید

سنندج که یکی از اصلی ترین شهرهای مناطق کردنشین محسوب می شود، طی ماه های گذشته نیز شاهد یک درگیری نظامی بین نیروهای مسلح ناشناس و نیروهای انتظامی مستقر در میدان اقبال این شهر بود که در نتیجه آن 5 نفر کشته و 9 نفر زخمی شدند. یک هفته پیشتر، در 31 شهریورماه نیز بر اثر انفجار یک بمب صوتی در مراسم رژه نیروهای ارتش در مهاباد، بیش از 10 نفر کشته و نزدیک به 80 نفر زخمی شده بودند.

مسئولان  جمهوری اسلامی در پاره ای موارد مسئولیت این حوادث را متوجه گروهای “ضد انقلاب”، “عناصر حزب عراق”، “آمریکا و صهیونیسم” و “گروهای افراطی اسلامی نظیر سلفی ها” کرده اند. با این حال فعالان کرد معتقدند هنوز مسئولان واقعی این حواث “مشکوک” معرفی نشده اند.

در این ارتباط اجلال قوامی می گوید: “عموم مردم سنندج، فعالان مدنی، سیاسی و فرهنگی خواهان شناسایی بانیان این حوادث زنجیره ای و محاکمه آنها هستند. این اقدامات در راستای تامین منافع یک جریان خاص صورت می گیرد که حیات خود را در بحرانی تر جلوه کردستان می بینید.”