مسئولان‎ ‎زمینه جنگ جدید را فراهم نکنند

نویسنده

montazeri.jpg

‏ مهرزاد فرهودی ‏

آیت الله حسنعلی منتظری در گفتگوئی با روز از مسوولانی که با سخنرانی های تحریک آمیز خود زمینه های ‏جنگ جدیدی را فراهم می آورند خواست از اعمال تحریک آمیز خود دست بردارند چرا که اینگونه شعارها اثری ‏جز ایجادبحران و حساس نمودن کشورهای مختلف و فاصله گرفتن آنها و تشدید تحریم اقتصادی ندارد.‏

ده سال پیش در چنین روزهایی، آیت الله منتظری از مراجع تقلید منتقد حاکمان جمهوری اسلامی، در سخنرانی ‏خود به شدت اقدامات مسوولان عالی رتبه را زیر سوال برد. این سخنرانی با واکنش تند مسئولان جمهوری ‏اسلامی مواجه و خیلی سریع تبدیل به یک بحران شد. در این ماجرا، عده زیادی از نیروهای وابسته به حاکمیت به ‏بیت و حسینیه آیت الله منتظری حمله ور شدند و نسبت به تخریب آنها اقدام کردند. پس از چند روز شورای عالی ‏امنیت ملی ایران دستور حصر خانگی این مرجع تقلید را صادر کرد که تا چند سال ادامه داشت. اما در اواخر ‏دولت خاتمی با فشار روشنفکران، نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم و افکار عمومی این حصر برداشته شد. هر ‏چند که هنوز حسینیه آیت الله منتظری پلمپ است. ‏

‎ ‎ده سال پیش در چنین روزهایی جناب عالی از سوی شورای عالی امنیت ملی ایران، در حصر‎ ‎قرار ‏گرفتید. به نظر شما علت اصلی عصبانیت این شورا و مجموعه حاکمیت از شما چه بود؟‎ ‎

علت اصلی‎ ‎عصبانیت حاکمیت از سخنرانی اینجانب - که جز نصیحت و خیرخواهی و نقد منطقی نبود – را‏‎ ‎باید از ‏خود آنان سؤال نمائید. من در این سخنرانی هیچ هدف و نظری جز تذکر و دفاع از‎ ‎حریم مرجعیت نداشتم. حالا ‏اگر حاکمیت تلقی دیگری کرده و دست به کارهای زشت و خلاف‎ ‎شرع و قانون زد، مربوط به من نمی‏باشد؛ خود ‏حاکمیت باید پاسخگو‎ ‎باشد‎. ‎

‎ ‎آیا اکنون که حصر شما برطرف شده است، به عنوان یک مرجع تقلید در بیان اعتقادات خود کاملاً آزاد ‏هستید؟‎ ‎

اینجانب‎ ‎گه گاهی در مصاحبه‏ها و دیدارها تذکراتی به مسئولین کشور می‏دهم، ولی نشریات از درج‎ ‎آنها ممنوع ‏شده‏اند، و چنانچه یک نشریه‏ای برخلاف منع و نهی آقایان کلمه‏ای از من‎ ‎را منتشر نماید مورد تعقیب و مؤاخذه ‏قرار می‏گیرد‎. ‎

‎ ‎زمانیکه شما در حصر قرار گرفتید، دولت‎ ‎آقای خاتمی با شعار اصلاحات روی کار آمده بود اما امروز ‏مجموعه حاکمیت به صورت‎ ‎یکپارچه در اختیار محافظه کاران قرار گرفته است. آیا به نظر شما دوران ‏اصلاحات، نتایج ملموسی در زمینه آزادی بیان و تحقق اهداف خود داشته است؟‎ ‎

متأسفانه از‎ ‎فرصتی که شما به آن اشاره کردید خوب استفاده نشد. در صورتی که امکان داشت‏‎ ‎استفاده‏های‏ بیشتری ‏از آن بشود. و در هرحال معنای اصلاحات واقعی و به دور از شعار‎ ‎آن است که اهداف و ارزشهای منظور ‏دراصل انقلاب که احیاناً بخاطر مرور زمان یا عوامل‎ ‎دیگر رو به فراموشی و غفلت یا تحریف قرار گرفته است ‏مجددا احیا گردد و مورد عمل‎ ‎حاکمیت قرار گیرد. طبیعی است وقتی یک نظام در کوران حوادث و فراز و نشیب ‏هائی قرار‎ ‎می‏گیرد چه بسا در اثر عوامل مختلفی دچار انحرافاتی بشود که نیاز به اصلاحات جدی‎ ‎خواهد داشت. ‏در چنین شرایطی‏ وظیفه اقشار و افراد صاحب نظر و خیرخواه که مقبولیت‏‎ ‎مردمی نیز دارند این است که از ‏تذکرات و انتقادات منطقی وسازنده و نیز از ارائه‎ ‎طرحهای مفید و در جهت اصلاح ساختار نظام کوتاهی نکنند. ‏تذکرات و انتقادات اینجانب‎ ‎نیز چه‏ در گذشته و چه در حال بر همین اساس بوده است‏‎. ‎

‎ ‎به نظر شما موانع اصلاح طلبی در ایران چیست؟‎ ‎

آنچه می‏تواند‎ ‎مانع اصلاح یک نظام مشروع و مردمی شود منافع مادی یا سیاسی قشری است که اصلاحات‏ را‏‎ ‎مانع ‏و سدّ راه خود می‏بیند. البته کسی که مدعی اصلاح‏طلبی است نیز باید در درجه‎ ‎اول فکر و عمل او مطابق با اسلام ‏و اهداف انقلاب باشد، و گرنه نمی‏تواند منشأ تحول‎ ‎و اصلاح امور قرار گیرد‎. ‎

‎ ‎در آستانه انتخابات مجلس هشتم قرار‎ ‎داریم. آیا رویه فعلی در بررسی صلاحیت ها را مطابق اهداف ‏نویسندگان قانون اساسی و‏‎ ‎یا حتی موافق شرع می دانید یا خیر؟‎ ‎

امیدوارم در‎ ‎بررسی صلاحیت‏ها اغراض سیاسی و گروهی دخالت نداشته باشد تا مردم اعتماد بیشتری پیدا‎ ‎نمایند و ‏بتوانند نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب کنند. چون در رژیم سابق مقامات‎ ‎بالا در انتخاب نمایندگان مجلس‏ ‏دخالت می‏کردند و کسانی را تحمیل می‏کردند در مجلس‎ ‎خبرگان قانون اساسی برای جلوگیری از این امر نظارت‏ ‏شورای نگهبان تصویب شد، ولی‎ ‎متأسفانه آقایان نظارت را به نظارت استصوابی تفسیر کردند و خود شورای ‏نگهبان‎ ‎درتعیین صلاحیت کاندیداها دخالت می‏کند و در حقیقت انتخابات دو مرحله‏ای شده است و‎ ‎این امر برخلاف ‏نظرخبرگان قانون اساسی و نقض غرض آنان می‏باشد‎. ‎

‎ ‎رسم شده است که‎ ‎برخی از سران جناح حاکم با بهانه تأمین مصلحت، موارد خلاف واقع به مردم می ‏گویند که‎ ‎در رسانه ملی نیز انتشار پیدا می کند. آیا دروغگویی به ملت تحت عنوان مصلحت جایز‎ ‎است؟‎ ‎‎ ‎

دروغ گفتن به‎ ‎مردم آن هم در اموری که به مردم و مصالح آنان مرتبط است در هیچ شرایطی جایز نیست‎. ‎ومتأسفانه چنین احساسی در بسیاری از مردم ما نسبت به حداقل بخشی از حاکمیت بوجود‎ ‎آمده است که تداوم آن ‏‏برای نظام خطرناک می‏باشد و موجب زیاد شدن فاصله مردم با‎ ‎نظام و بی ‏اعتقادی کامل آنان خواهد شد‎. ‎

‎ ‎برخی از کارشناسان معتقدند که هم اکنون‏‎ ‎افکار عمومی جهان برای جنگ با ایران آماده شده است و از ‏چنین جنگی حمایت می کند.‏‎ ‎شما چه توصیه ای به مسئولان کشورمان دارید؟‎ ‎

اینجانب در‏‎ ‎چندین مصاحبه متذکر شده‏ام که نباید مسئولین مربوطه با طرح شعارهای تحریک‏آمیز سوژه‎ ‎به‏دست ‏دشمنان بدهند و زمینه جنگ جدیدی را علیه ملت و کشورمان بوجود آورند. اینگونه‎ ‎شعارها اثری جز ایجادبحران ‏و حساس نمودن کشورهای مختلف و فاصله گرفتن آنها از ما و‎ ‎تشدید تحریم‏های اقتصادی برای کشور ما ندارد، و ‏این همان چیزی است که اسرائیل درصدد‎ ‎آن می‏باشد‎. ‎

‎ ‎در شرایطی که سخنرانی های آتشین و مواضع‎ ‎تند برخی مدیران دولت سبب شده است که کشور در ‏معرض تهاجم نظامی و فشار اقتصادی قرار‏‎ ‎گیرد، به نظر شما نخبگان، روشنفکران و دانشگاهیان چه اقدامی ‏برای جلوگیری از وقوع‏‎ ‎رخدادهای تلخ می توانند انجام دهند؟‎ ‎

نخبگان، روشنفکران و تمام اقشار وظیفه دارند خطر این سخرانی‏های آتشین و مواضع تند بعضی‎ ‎مدیران ‏را به ‏شکل منطقی و مستدل به اطلاع آنان برسانند، تا بلکه ان‏شاء اللّه از‎ ‎وقوع رخدادهای تلخ برای کشور و ملت ‏‏جلوگیری شود‎. ‎

‎ ‎حاکمیت شرکت در انتخابات تحت هر شرایطی‎ ‎را یک تکلیف شرعی می خواند. شما چه نظری در این ‏باره دارید؟ آیا اگر انتخاباتی‎ ‎آزاد نبود و مردم احساس کردند که در بررسی صلاحیت ها یکجانبه و خلاف عمل ‏شده است، آیا باز هم موظف به شرکت در انتخابات هستند و یا تکلیف دیگری دارند؟‎ ‎

دخالت در‎ ‎سرنوشت خود یک وظیفه شرعی و عقلی است به نحوی که هرکسی به نحو آزاد و آگاهانه‏‎ ‎بتواند در ‏سرنوشت خود و امور مربوط به کشور خود دخالت نماید و این وظیفه هیچگاه‎ ‎ساقط نمی‏شود حال اگرموانعی بر ‏سر راه عمل به این وظیفه وجود داشته باشد تکلیف اصلی‎ ‎ساقط نمی‏شود، بلکه باید به نحو معقول و منطقی و با ‏مراعات شرایط امر به معروف و‎ ‎نهی از منکر زمینه رفع موانع موجود را بوجود آورد تا هرکسی بتواند آزادانه ‏و‎ ‎آگاهانه با شرکت در انتخابات، سرنوشت خود را معین نماید. و متصدیان انتخابات نیز‏‎ ‎توجه داشته باشند اگر با ‏تنگ‏نظری و انحصارطلبی همچون بیشتر انتخابات گذشته عمل‎ ‎نمایند بیشترین ضربه را به مشروعیت نظام وارد ‏می‏سازند و پشتوانه مردمی آن را ضعیف‎ ‎و طبعاً فاصله نظام را با مردم بیشتر می‏کنند‎.‎

‎ ‎