اعزام کشتی های ایران به غزه

نویسنده

» گزارشی از گاردین

پیتر واکر

ایران دو کشتی حامل کمک به سمت غزه فرستاده است، اقدامی که به تنش ها بیشتر دامن خواهد زد. یکی از این کشتی ها روز یکشنبه حرکت کرد وکشتی دیگر که حامل مواد غذایی، مصالح ساختمانی و اسباب بازی است قرار است در این هفته حرکت کند. این اقدام توسط جمعیت دفاع از مردم فلسطین صورت گرفته  که اصرار دارد وابسته به دولت ایران نیست. یکی از مسئولان این سازمان گفت: تا زمانی که محاصره غزه پایان نگیرد، ایران به فرستادن کمک هایش به غزه ادامه می دهد.

اسرائیل سه سال است که غزه را محاصره کرده است و دو هفته پیش جلوی کشتی که قصد داشت این محاصره را بشکند، گرفت. نه نفر فعال ترک در این حمله نظامی کشته شدند. یکی از سازمان دهندگان کشتی ترکیه گفته اند که کستی های ایرانی هیچ ارتباطی با گروه ما ندارند و آنها هیچ اطلاعی از برنامه های ایران ندارند.

ممکن است اسرائیل که همواره به ایران اتهام می زند که اسلحه در اختیار حماس می گذارند، همین اقدام را در مورد ایران که به دنبال تنش است، بکند.

اوایل همین ماه، یکی از مشاوران رهبر ایران، آیت الله خامنه ای گفت که نیروی دریایی سپاه پاسداران قصد دارند کشتی حامل کمک های ایران را اسکورت کنند، اقدامی که آنها را رو در روی ارتش اسرائیل قرار می دهد و تنش در منطقه را به شکلی خطرناک بالا می برد.

اما حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه گفت که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. زبرا این در دستور کار سپاه پاسداران قرار ندارد.

هنوز معلوم نیست که این دو کشتی قرار است در مصر پهلو بگیرند یا مستقیما به غزه خواهند رفت. در ماه ژانویه سال گذشته به کشتی ایرانی اجازه داده نشد که بار کمک هایش را به غزه در مصر خالی کند.

یکی از این کشتی ها از بندرعباس در جنوب ایران حرکت کرده است و کشتی دیگر از ترکیه حرکت خواهد کرد.

گروهی از نمایندگان مجلس ایران که امیدوار بودند غزه را ببینند، تاکید کرده اند که با کشتی حامل کمک ها همراه نمی شوند و از طریق مصر به خاک غزه وارد خواهند شد. علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون روابط خارجی و امنیت ملی مجلس ایران گفت که مصری ها درباره دیدار از غزه برخورد مثبتی داشتند اما هنوز باید منتظر اجازه رسمی ماند.

 

منبع: گاردین 14 ژوئن