لوموند: در برابر حکومت آیت الله ها باید قاطع بود

نویسنده

» تحلیل لوموند از ادامه نقض حقوق بشر در ایران

رودی جولیانی، هاوارد دین

اینکه به ایران اجازه دهیم در بحران کنونی عراق یک نقش اساسی ایفا کند، اشتباه بزرگی است، چرا که چند روز مانده به مذاکرات مربوط به توافق جامع اتمی با این کشور، حسن نیت جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری مورد تردید است. علاوه بر برنامه اتمی، مداخله در امور همسایگان [عراق و سوریه] و حمایت اش از تروریسم، سرکوب نیز به مثابه اهرم اصلی این حکومت کاربرد دارد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، در گزارش خود در شورای حقوق بشر در اواسط ماه مارس، اعلام کرد که رییس جمهور “اصلاح طلب” جدید، حسن روحانی، جدا از اینکه به وعده های انتخاباتی خود دایر بر بهتر کردن وضعیت حقوق بشر عمل نکرده، بلکه تعداد اعدام ها نیز از زمان به قدرت رسیدن او به شدت افزایش یافته است.

در سال ۲۰۱۳، تعداد ۶۸۷ نفر، ازجمله زندانیان سیاسی، در ایران اعدام شدند. دو سوم این اعدام ها در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی انجام شده. در اوایل سال جاری نیز وضعیت بهتر نشد و تا امروز در حدود ۳۰۰ اعدام انجام شده که بسیاری از آنها نیز در ملاء عام بوده است. این وضعیت به طور کامل با تبلیغات مربوط به “میانه روی” آقای روحانی مغایرت دارد. درحقیقت، ایجاد وحشت و ارعاب تنها وسیله ای که آیت الله ها برای جلوگیری از قیام مردم به ستوه آمده می شناسند. تمایل مردم به انجام تغییرات در ایران به شدت بالاست؛ به ویژه در نزد زنان، شهروندان درجه دوم و جوانان.

 

حکومت دین سالار

این حالت را به خوبی می شد در کنفرانس عمومی انجمن های جوانان ایرانی که در ماه آوریل برگزار شد مشاهده کرد. بسیاری از جوانان تحصیلکرده ایرانی که اخیراً ایران را ترک، ولی همچنان تماس های خود را با دوستان شان در ایران حفظ کرده اند، از سراسر اروپا و آمریکا گردهم آمدند. آنها این پیام ایرانیان را که از حکومت دین سالار به ستوه آمده اند و حسن روحانی را نیز به عنوان عامل تغییر قبول ندارند، به ما منتقل کردند. آنها به طور یک صدا خواستار قاطعیت در برابر سران حکومت تهران بودند.

با این حال، غم انگیز است که مشاهده کنیم قاطعیت مورد نظر جوانان ایرانی تحت الشعاع مذاکرات اخیر درخصوص برنامه اتمی ایران قرار گرفته. و این درحالی است که تهران زیرساخت های اتمی خود را بدون تغییر حفظ کرده و سانتریفوژهایش نیز همچنان درحال گردش اند.

رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه ای نیز اخیراً به نوبه خود خاطرنشان کرد که حکومت دستاوردهای اتمی خود را رها نمی کند و هیچ کس این حق را ندارد که درخصوص این مسأله به مذاکره بنشیند. این سیاست تساهل جویانه درقبال تهران تنها باعث تشویق و ترغیب حکومت تهران برای تشدید سرکوب ها شده است. حکومت جمهوری اسلامی حمایت گسترده ای از دیکتاتور سوری بشاراسد و مخالفان خود را قتل عام می کند.

رفتارهای اشتباه جمهوری اسلامی نشان دهنده ضعف این حکومت در برابر بحران هایی است که این کشور را فرا گرفته. سران ایرانی به شدت از دیدار کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست امنیتی، با مادر وبلاگ نویسی که زیر شکنجه جان خود را ازدست داده بود، ناراحت شدند. قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرد که از این پس در برابر هرگونه مداخله در زمینه حقوق بشر واکنش نشان خواهد داد. رییس قوه قضاییه هشدار داد که اگر هیأت های غربی این گونه دیدارها را در زمان اقامت شان در ایران تکرار کنند، “دستگاه قضایی به طور مستقیم وارد عمل خواهد شد”.

بالاترین سلسله مراتب قدرت در ایران نیز به شدت درخصوص قطعنامه ای در پارلمان اروپا که از بی توجهی کامل حکومت ایران نسبت به مقوله حقوق بشر انتقاد کرده بود، واکنش نشان داد.

در زمان مذاکرات اتمی ژنو، فرانسه نشان داد که اروپا و ایالات متحده هنور باید قاطعیت خود را حفظ کنند. امتیاز دادن به حکومتی که چشم پوشی از سلاح اتمی را به مثابه یک “زهر کشنده” می داند و نقطه ضعف اش رعایت حقوق بشر است، ادامه دادن به روند تهدید امنیت اروپا و آمریکا و ایجاد تأخیر در برقراری آزادی و دموکراسی است که رؤیای ملت ایران را تشکیل می دهد. پس باید نسبت به رعایت حقوق بشر سازش ناپذیر و سرسخت باشیم، چرا که مقوله حقوق بشر تحت هیچ شرایطی نباید قربانی دستاوردهای دیپلماتیک زودگذر شود.

 

منبع: لوموند، اول ژوئیه

رودی جولیانی: نامزد پیشین حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری و شهردار سابق نیویورک

هاوارد دین: نامزد پیشین حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری و رییس سابق حزب دموکرات