تلاش کردم به جهنم نروم!

نویسنده
حسین محمدی

» از احمدی‌نژاد تا خاتمی به روایت مصلحی:

حیدر مصلحی٬ وزیر اطلاعات دولت دهم٬ در گفتوگویی تفصیلی با خبرگزاری فارس٬ جزییات جدیدی از اتفاق‌های دوران محمود احمدی‌نژاد نظیر خانه‌نشینی یازده روزه رییس دولت٬ دستگیری عبدالمالک ریگی٬ نقش خاتمی در اعتراض‌های سال ۸۸ و … را بازگو کرده و گفته که تلاش کرده در دوران وزارت اش به خاطر کسی به جهنم نرود.

مصلحی که در ایام تعطیلات نوروز با احمدی‌نژاد ملاقات کرده بود٬ درباره این دیدار چنین گفت: “ما بالاخره با احمدی‌نژاد رفیق بودیم و من قبل و بعد از عید به او سر زدم و با وی صحبت کردم؛ یکی از حرف‌هایم این بود که مرید و مریدبازی هم حدی دارد و مشایی هر مقام معنوی هم که دارد وی را در پستو بگذارید اما احمدی‌نژاد همان حرف همیشگی که مشایی یعنی من و من یعنی مشایی را تحویلم داد”.

 

برکناری مصلحی و خانه‌نشینی یازده روزه

وی اکنون نیز می‌گوید که دلیل برکناری وی از وزارت اطلاعات٬ برکناری یکی از معاونان این وزارت‌خانه بود که از دوستان اسفندیار رحیم‌مشایی بود. به گفته مصلحی: “روز یکشنبه‌ای که این اتفاق افتاد، نزدیک ظهر با من تماس گرفت و به من گفت «بیا کاری دارم… پیش احمدی‌نژاد رفتم و او گفت «اینطور نمی‌شود و ما هرچه گفتیم تو گوش نکردی و من تصمیم خود را گرفتم»، من هم گفتم «تصمیمی که گرفته‌‌اید را عملی کنید»، او به من گفت «شما استعفا بده» که من به او پاسخ دادم «من استعفا نخواهم داد اگر شما به این نتیجه رسیده‌اید که من را عزل کنید مرا برکنار کنید. چون اگر من استعفا دهم یعنی خودم پذیرفته‌ام که اشتباه کرده‌ام.» این صحبت تمام شد و به دفتر [رهبر جمهوری‌اسلامی] اطلاع دادم که چنین قضیه‌ای بین ما اتفاق افتاده است و بعدازظهر هم جلسه دولت بود که به آن جلسه رفت… وقتی [جلسه تمام شد و ] خواستم بروم دیدم از دفتر یک نفر کنار در ریاست جمهوری ایستاده است و نامه‌ای را از طرف آقا آورده است، این بحث مطرح شده بود که به احمدی‌نژاد گفته بودند نباید این کار را انجام دهد و مرا عزل کند و بعد هم به من پیغام داده شد به سر کار خود برگردید و کار را تعطیل نکنید و بعد آقا مرقومه‌ای را برای من فرستادند که باید در محل کار خود حضور داشته باشید”.

ایت‌الله خامنه‌ای دلیل دستور خود برای ابقای حیدر مصلحی در پست وزارت اطلاعات را “غفلت از مصلحتی بزرگ” توصیف کرده بود.

پس از علنی شدن مخالفت رهبر جمهوری‌اسلامی با عزل حیدر مصلحی٬ محمود احمدی‌نژاد برای یازده روز در محل کار خود حاضر نشد و اقدام به خانه‌نشینی کرد. مدت زمانی که به گفته مصلحی: “هر کس می‌رفت و با احمدی‌نژاد صحبت می‌کرد او مثل یک نوار بود که توضیح می‌داد چه اتفاقاتی افتاده است، البته اینکه روی این مسائل حرف داشت شکی نیست چرا که او نسبت به آقای جلیلی و بنده ان‌قلت داشت و درباره معاون اولی آن شخصی که نام بردید، برای اینکه دست آن فرد باز شود، حساسیت داشت”.

یک سال پس از وقوع مساله خانه‌نشینی احمدی‌نژاد٬ علی‌اکبر جوان‌فکر گزارشی درباره این مساله منتشر کرد: “در آخرین روزهای فروردین ماه سال ۹۰، رئیس جمهور ضمن موافقت با استعفای آقای مصلحی از سمت وزارت اطلاعات، وی را به عنوان مشاور خود در امور اطلاعاتی منصوب کرد. این تصمیم رئیس جمهور واکنشهای سریع و در عین حال غیرقانونی مخالفان دولت را در پی داشت، به گونه‌ای که سه روز قبل از انتشار نامه مقام معظم رهبری به آقای مصلحی دایر بر ابقای وی در سمت قبلی، جریان رسانه‌ای مخالف دولت، به انتشار یک خبر کذب مبادرت ورزید و از حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب در این زمینه خبر داد در حالی که هیچ حکمی در آن زمان از سوی معظم‌له صادر نشده بود… اقدامات غیرقانونی مخالفان دولت برای در هم شکستن منزلت و اقتدار رئیس جمهور با یک موج سنگین تبلیغاتی همراه شد و آقای احمدی‌نژاد پس از بازگشت از سفر استانی به کردستان، برای مهار زدن به سرکردگان مخالف خود، تصمیم گرفت برای مدتی خانه‌اش را به دفتر کار خویش تبدیل کند و از این طریق به آنها نسبت به ورود به حریم اختیارات رئیس جمهور هشدار دهد”.

بااین حال مصلحی گفته است که او از سمت خود برکنار شده و استعفا نداده است. همچنین نامه رهبر جمهوری‌اسلامی مبنی بر لزوم بازگشت وی به محل کار خود٬ همان روز به هیات دولت آمده است.

مصلحی در این گفت‌وگو همچنین به شکل تلویحی تایید کرده است که احمدی‌نژاد برای بازگشت به کار خود سه شرط گذاشته بود. این شروط همان زمان توسط یکی از نویسندگان وب‌سایت رجانیوز افشا شده بود. امیرحسین ثابتی آن زمان در وبلاگ خود نوشته بود که احمدی‌نژاد در دیداری با آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود که در صورت انتصاب رحیم‌مشایی به سمت معاون اولی، عزل حیدرمصلحی و همچنین عزل سعید جلیلی از دبیری شورای عالی امنیت ملی حاضر است به سر کار خود بازگردد. آن زمان رسول سنایی‌راد، جانشین وقت رییس اداره سیاسی سپاه پاسداران٬ هم گفته بود که گذاشتن شرط از سوی احمدی‌نژاد برای رهبر جمهوری‌اسلامی کار درستی نبوده است.

یک سال پس از این اتفاق‌ها علی‌اکبر جوان‌فکر٬ مشاور احمدی‌نژاد٬ در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد گفته بود: “کی وزارت اطلاعات در حوادث بعد از انتخابات دست ما بود؟ اگر بود که با درخواست استعفای مصلحی موافقت نمی‌کردیم. اژه‌ای هم وزیر اطلاعات ما نبود”.

اصول‌گرایان بعدها فاش کردند که نزدیکان احمدی‌نژاد در چند روزی که مصلحی بر سر کار نبوده٬ پرونده‌های متعددی را از این وزارت‌خانه خارج کرده‌اند که برخی از آن‌ها هم توسط حامیان وی منتشر شد. همان پرونده‌هایی که روزنامه ایران - روزنامه رسمی دولت - آن زمان تعداد آن‌ها را بیش از ۱۰۰ هزار اعلام کرده بود که شامل اتهاماتی علیه بیش از ۳۰۰ مقام حکومتی است.

اصول‌گرایان بر این عقیده بودند که آنچه احمدی‌نژاد انجام داده و حتی تا مرز استعفا از ریاست‌جمهوری هم پیش رفته٬ ناشی از القائات گروهی از اطرافیان وی به سرکردگی اسفندیار رحیم‌مشایی بوده است. گروهی که از آن پس در ادبیات سیاسی با عنوان “جریان انحرافی” شناخته شدند. آن‌‌ها گرچه پیش از آن٬ انتقاداتی به مشایی داشتند٬ اما خانه نشینی احمدی‌نژاد٬ آن‌ها را مجاب ساخت که لازم است این “غده بدخیم” با “جراحی سخت” از بدنه دولت خارج شود.

 

نقش خاتمی در اعتراض‌های ۸۸

اما موضوع گفت‌وگوی مصلحی با فارس تنها محدود به احمدی‌نژاد نماند. وی گریزی نیز به حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ زده و درباره آن گفته است: “خاتمی در فتنه نقش داشته و نقش او کاملا حساب‌شده هم بود. وی در فتنه، نقش هدایت و رهبری داشت”. به گفته مصلحی تنها دلیلی که باعث جمهوری‌اسلامی “کاری را که در قبال بقیه انجام داد، درباره او اجرا” نکند٬ این بود که “نظام ملاحظاتی داشت”.

مصلحی همچنین درباره خاتمی و سخنان وی برای رفع حصر از موسوی٬ کروبی و رهنورد گفت: “اینها به دنبال این هستند که بدون هزینه بازگردند در حالی که مردم و نظام چنین اجازه‌ای نمی‌دهند”. وی همچنین صراحتا گفته است که دیدارهای نوروزی خاتمی و تلاش‌های وی برای رفع حصر “یک کار طراحی شده است” که در آن “هم داخل و هم خارج نقش دارند”.

وزیر اطلاعات دولت دهم همچنین به شکل رسمی تایید کرده است که سیدمحمد خاتمی با جرج سوروس دیدار داشته. دیداری که همواره با تکذیب خاتمی و اطرافیان وی مواجه شده است.

 

مواضع مصلحی در یک سال اخیر

گفت‌وگوی اخیر مصلحی با فارس اما تنها موضع‌گیری او پس از پایان دولت دهم نیست. وی در ۹ ماه گذشته٬ بارها در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های مختلف٬ مواضع گوناگونی درباره مسایل جاری کشور اتخاذ کرده است.

مصلحی از جمله منتقدان توافق‌نامه ژنو است و تاکنون چندین بار به نقد آن نشسته است. وی زمانی گفته بود که آمریکا در توافقنامه ژنو “دقیقا می‌خواهد ایران را بازی بدهد تا کینه آمریکا از دل من و شما بیرون برود”.

وی همچنین توافق‌نامه ژنو را شامل مفادی دانسته بود که آن‌ها را “تکان‌دهنده” توصیف کرد: “یکی از چیزهایی که در این توافق‌نامه هست این است که برای ما حق تحقیق و توسعه علمی را قائل شده‌اند، اما چه جوری حق دارید؟ مثلاً نیم یا یک تن اورانیوم در اختیار شما قرار می‌گیرد، همین را به موارد مختلفی که در فرآیند پژوهش‌هایتان پیش می‌آید تبدیل کنید، دو باره برگردانید سر جای اولش، دو باره تبدیل کنید. حق این که چیزی به آن اضافه کنید ندارید. این یعنی چه؟ بعد می‌گوید در شش ماهه اول هر سانتریفیوژی که از کار افتاد می‌توانید بازسازی کنید، ولی در شش ماهه دوم دیگر چنین حقی ندارید”.

گفت‌وگوی مصلحی با فارس٬ آخرین حلقه از سلسله مصاحبه‌هایی است که وزرای سابق دولت احمدی‌نژاد در هفته‌های اخیر انجام داده‌اند. مصاحبه‌هایی که در یکی از آن‌ها احمدی‌نژاد تبدیل به اسطوره شده و در دیگری دروغ‌گو. اما آیا فاش کردن اقدامات احمدی‌نژاد در دوران ریاست‌جمهوری٬ ارتباطی با برخی گفته‌ها مبنی بر عزم وی برای حضور در عرصه سیاسی دارد؟ باید منتظر ماند و دید.