اعلام زودهنگام دلایل رد صلاحیت ها

نویسنده
نازنین کامدار

» سکوت اصلاح طلبان، هیاهوی دولتی ها

در حالی که محمود احمدی نژاد و حلقه اطرافش خود را برای مراسم اعلام کاندیداتوری اسفندیار رحیم مشایی در میتینگ انتخاباتی ورزشگاه آزادی آماده می کنند و رسانه های وابسته به این جریان نیز مدام در حال انتشار و برجسته سازی اخبار مربوط به مشایی هستند،محمد خاتمی همچنان سکوت کرده و آنطور که اطرافیان او می گویند  منتظر دیدار با یکی از “سران نظام” است.

اما سر و صدای جریان دولتی ها و  سکوت خاتمی باعث نشده بحث درباره رد صلاحیت مشایی و خاتمی در بین محافظه کاران مطرح نشود. در همین راستا روز گذشته مصباح یزدی از “رد صلاحیت قطعی سران اصلاحات” و حسین شریعتمداری از “دلایل رد صلاحیت مشایی” سخن گفتند؛ سخنانی که واکنش هایی را به همراه داشته و رسانه های هر دو جریان را به  پاسخگویی واداشته است.

بنابه گزارش خبرگزاری های داخلی،محمد تقی مصباح یزدی در دیدار با اعضای حزب موتلفه، درباره رد صلاحیت سران اصلاحات سخن گفته و اگر چه اسمی از محمد خاتمی نبرده اما برداشت رسانه ها از این اظهارات حمله به خاتمی بوده است.

 مصباح یزدی گفته است: “امروز اصلاح طلبان شانس برنده شدن ندارند.آنها در موقعیتی هستند که چه کسی را انتخاب کنند که رد صلاحیت نشود، سران آنها که قطعا رد صلاحیت می‌شوند از این رو به دنبال فردی هستند که سابقه نسبتا خوبی داشته و رأی بیاورد اما بعید است که مردم به آنها اقبال داشته باشند. اگر در انتخابات امر دایر شد بر اصولگرا و اصلاح طلب، همه باید بر روی اصولگرا اتفاق کنند و نظرات دیگر خود را کنار بگذارند و بر روی شخصی اجماع کنند که در مقابل آنها رأی داشته باشد. اما امروز رقابت در میان اصولگرایان است چون اصلاح طلبان بعد از فتنه 88 دیگر در میان مردم جایی ندارند”.

سایت “افکار نیوز”هم از رد صلاحیت قطعی خاتمی خبر داده و در یادداشتی نوشته است: “اصلاحات اکنون در سردرگمی بالایی برای انتخابات به سرمی‌برد و اگر بتواند نقش رئیس جمهور دوم خرداد را پررنگ نماید می تواند کمی امیدوارانه به وحدت اعضای تشکیلات خود فکر کند.این رایزنی ها و تلاش ها تا روزهای پایانی سال ۹۱ نیز بشدت و قوت خود ادامه داشت و کار نیز به نامه نگاری به سران اصلی نظام و فرستادن واسطه برای درمیان گذاشتن این مطالب با آنها شد.در این رابطه شنیده ها حاکیست که هاشمی رفسنجانی برای تایید صلاحیت خاتمی به بزرگان نظام متوسل شده است که همگی جواب قاطع منفی به ایشان دادند و عنوان شده است که خاتمی قطعا رد صلاحیت می شود. (البته پیش از این پر واضح است که افرادی که قصد براندازی نام جموری اسلامی را داشتند و مردم را به شورش خیابانی دعوت می کردند طبق قانون صلاحیت حضور در انتخابات را نخواهند داشت)اما افراد تندرو جناح چپ و کارگزاران پس از شنیدن این پاسخ قاطع، که البته در جلسه ای خصوصی عنوان شده بود سناریوی تازه ای به راه انداختند.آنها با وجود دانستن نظرات سران نظام در خصوص محمد خاتمی شروع به مصاحبه های سریالی و نگاشتن مقالات متعدد جهت حضور وی در انتخابات شدند”.

پیش از این سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده بود یکی از ملاک های تایید صلاحیت در انتخابات 92، “اعلام برائت کاندیداها از فتنه 88” است و به اعتقاد محافظه کاران خاتمی به همین دلیل رد صلاحیت خواهد شد.

درباره مشایی نیز، روز گذشته حسین شریعتمداری در ستون “خبر ویژه” روزنامه کیهان دلیل ردصلاحیت مشایی را اعلام کرد و آن را نداشتن شرایط یک “رجل سیاسی” دانست.

کیهان این خبر را در واکنش به حمایت صادق زیبا کلام از مشایی نوشته است.

زیبا کلام در یادداشتی در روزنامه دولتی تازه تاسیس “شهروند” که به هلال احمر وابسته است، نوشته بود: “پرسش دشوار برای شورای نگهبان آن است که رحیم مشایی را به کدام دلیل یا دلایل می توانند رد صلاحیت کنند؟ می دانیم که اطلاق لفظ «انحراف» و «جریان انحرافی» همچون اطلاق لفظ «فتنه» چماقی برای ساکت کردن مخالفین و منتقدین بیشتر نیست. ظرف چند سال گذشته که اصولگرایان رحیم مشایی را متهم به «منحرف» بودن نموده اند، هرگز کلامی پیرامون مصداق یا مصادیق منحرف بودن وی نگفته اند. اینکه رحیم مشایی منحرف است دقیقاً یعنی چه؟ آیا افکار و عقاید وی انحراف آمیز است؟ آیا ایشان به لحاظ رفتار و سکنات شخصی منحرف هستند؟ آیا مرتکب سوء استفاده مالی شده اند؟ آیا ایشان منکر برخی اصول و بنیان های مذهبی هستند؟”.

کیهان در پاسخ به یادداشت زیباکلام چنین نوشت: “طبق قانون اساسی نامزد ریاست جمهوری باید رجل سیاسی-مذهبی، مدیر و مدبر باشد و طبیعی است که حتی اگر هیچ نقطه سیاهی در کارنامه امثال آقای مشایی نبود، این شرایط کمترین انطباقی با وی و امثال وی ندارد. یعنی مثلاً لازم نبود او گفته باشد دوره اسلامگرایی تمام شده همان طور که دوره اسب سواری تمام شده یا مثلاً مدعی دوستی با اشغالگران غاصب فلسطین تحت عنوان دوستی با مردم اسرائیل شده باشد و یا مثلاً فقدان صلاحیت نامبرده برای تصدی معاون اولی رئیس جمهور قبلاً اعلام و ابلاغ شده باشد”.

رد صلاحیت مشایی از سوی روزنامه کیهان با واکنش سایت روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت مواجه شد و این روزنامه به شریعتمداری توصیه کرد که به “ رای مردم” احترام بگذارد.