نمایندگان بیت، منبع خبر نیویورک تایمز

نویسنده

» گزارش رای نیوز از خبر گفتگوهای مستقیم ایران و آمریکا

نیویورک تایمز گزارشی را به نقل از مقام‌های بلندپایه آمریکایی منتشر کرد که براساس آن جمهوری اسلامی و آمریکا توافق کرده‌اند بر سر برنامه هسته‎ای ایران، به طور مستقیم گفتگو کنند. خبری که اگر تایید می شد، امتیاز بزرگی برای ستاد اوباما در آستانه انتخابات محسوب می شد. اما یک ساعت پس از انتشار خبر، کاخ سفید تکذیبیه ای را منتشر کرد.

ایران هم بعد از تکذیب کاخ سفید وجود چنین توافقی بین دوکشور را مبنی بر گفتگوی دو طرفه بر سر برنامه های اتمی تکذیب کرد. علی اکبر صالحی با تاکید بر این نکته که گفتگو با گروه 1+5 ادامه خواهد داشت، خبر را تکذیب کرد.

صالحی گفت: “اینکه ایران و ایالات متحده برای آغاز گفت وگو‌های دو جانبه و یا برای انجام ملاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به توافق رسیده‌اند، صحت ندارد. آمریکا از همان ابتدا اعلام کرد که ما آماده خواهیم بود تا دیدارهای دو جانبه ای را برگزار کنیم.”

به نقل از منابع خبری نیویورک تایمز، مقامات ایرانی اصرار داشته اند که این دیدار پس از انتخابات آمریکا، روز 6 نوامبر، صورت بگیرد زیرا می خواهند بدانند که با کدام کاندیدای ریاست جمهوری وارد مذاکره خواهند شد.

به گفته نیویورک تایمز، این توافق بعد از مدت های طولانی و دیدار بین فرستادگان دو کشور، درست در پایان این دوره ریاست جمهوری اوباما بدست آمده است.

همانطور که بر همگان معلوم است، خبر در مورد توافق بین ایران و آمریکا نمی تواند بر کمپین انتخاباتی بی تاثیر باشد: دو هفته مانده به انتخابات، در آستانه سومین و آخرین مناظره تلویزیونی دو کاندیدا در مورد سیاست خارجی و امنیت.

آغاز گفتگو از سوی تهران اگرچه بسیار پیچیده است، اما می تواند برای اوباما یک موفقیت محسوب شود زیرا آمریکا برای متوقف کردن برنامه های اتمی ایران همواره با مشکل مواجه بوده است.

بعلاوه، اعلام این توافق منجر به بی اعتباری میت رامنی می شد. این کاندیدای جمهوریخواهان مدت هاست که به اوباما را به دلیل استراتژی تحریم اش مورد انتقاد قرار داده و در سفر اخیرش به خاورمیانه همچنان از دولت اسرائیل و سرسختی او در برابر حکومت ایران، دفاع کرده .

اوباما در این مقطع، برای برنده شدن در انتخابات، مجبور است بر سر میز گفتگو با ایران بنشیند و این درحالی است که رامنی همواره طرفدار سختگیری بیشتر در مورد ایران بوده است. این را هم نباید فراموش کرد که ممکن است ایران، مثل بسیاری از موارد زیر قول اش بزند.

به همین دلیل خبر این توافق می تواند توخالی و یکی دیگر از روش های جمهوری اسلامی ایران برای وقت کشی و بالا نگه داشتن تنش های بین المللی باشد.

به همین دلایل، گفتگو کنندگان آمریکایی تلاش کردند تا با فرد شماره یک ایران تماس بگیرند و او کسی نیست جز آیت الله علی خامنه ای که شاید این گفتگو را پذیرفته باشد. به نوشته نیویورک تایمز، آخرین کسانی که منابع خبری این روزنامه با آنها تماس گرفته اند، نمایندگان بیت آیت الله خامنه ای بوده اند.

منبع: رای نیوز، 21 اکتبر