یک دستور دیگر، این بار بودجه قضاییه

نویسنده
نازنین کامدار

» دخالت خامنه ای در جزئیات بودجه 90

رهبر جمهوری اسلامی در تازه ترین مداخله خود در امور اجرایی با ارسال نامه ای به احمدی نژاد از وی خواسته بودجه قوه قضاییه در سال 90 افزایش یابد. این نامه در شرایطی صادر شده که ماجرای برکناری و ابقاء مصلحی هنوز موضوع داغ رسانه های خبری است

 خبر ارسال این نامه در جلسه  دیروز مجلس  و هنگام بررسی بودجه سنواتی قوه قضاییه، توسط موسی غضنفرآبادی داده شد.

در گزارشی که از جلسه روز گذشته مجلس در رسانه های داخلی آمده، ماجرای ارسال “دستنوشته آقا” پس از ابراز مخالفت حیدری با افزایش بودجه قوه قضاییه اعلام و منجر به پس گرفتن مخالفت وی شد.

یک خبرنگار پارلمانی در این باره به روز می گوید: “ پس از آنکه غضنفرآبادی از نامه آیت الله خامنه ای خبر داد دیگر نمایندگان مخالف نیز نام خود را از فهرست حذف کردند. پس از پایان جلسه علنی هم نماینده ای که مخالفت کرده بود،  به همکارانش از ارسال استغفاریه به محضر آقا خبر داد”.

خبرگزاری مهر در گزارشی درباره ماجرای دیروز مجلس نوشته است: “بررسی بند 5 الحاقی که مربوط به بودجه قوه قضائیه با بحث‌های موافق و مخالف نمایندگان همراه بود. بر اساس این بند از بودجه اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارائی‌های سرمایه‌ای دادگستری جمهوری اسلامی ایران و سازمان‌های وابسته به قوه قضائیه 100 درصد تخصیص یافته و پرداخت گردد. این بند ابتدا با مخالفت نورالله حیدری روبرو شد چرا که وی معتقد بود این بندها بودجه را از حالت قانونی خارج می‌کند و مجلس با این بندها نوعی بی‌انضباطی مالی را نهادینه می‌کند. اما موسی غضنفر‌آبادی عضو کمیسیون حقوقی از مشکلات دستگاه‌های قضایی سخن گفت و از نامه‌ای خبر داد که بعد از دیدار رئیس قوه قضائیه با مقام معظم رهبری درباره حل مشکلات قوه قضائیه نوشته شده است. وی با قرائت بخشی از این نامه گفت: رهبر انقلاب در این نامه متذکر شدند که «جناب آقای رئیس‌جمهور شایسته است بودجه قوه قضائیه برای سال 90 به صورت جهشی افزایش یابد.» با طرح این نامه در نهایت، حیدری نظر خود را پس گرفت”.

خبرگزاری فارس نیز مشروح سخنان نماینده ای را که از ارسال این نامه خبر داده، منتشر کرد.

به گزارش فارس، غضنفرآبادی گفته است: “‌رئیس قوه قضائیه از رهبر معظم انقلاب درخواست کرده بودند که اعتبارات دستگاه قضائی افزایش یابد. در همین رابطه حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری طی نامه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان نظر رهبر معظم انقلاب در رابطه با این درخواست را به اطلاع رساندند. رئیس دفتر رهبر انقلاب نیز در این نامه با تقدیم سلام و تهنیت به نامه شماره 9000.45898.100 مورخ 6 بهمن 89 ریاست محترم قوه قضائیه مبنی بر درخواست اقدامات لازم برای رفع کمبود اعتبارات قوه قضائیه جهت حل مشکلات اداری و مالی متناسب با مشکلات و ماموریت‌های محوله اشاره کرده و اعلام کرده بودند که رهبر معظم انقلاب این جمله را در پی این درخواست مرقوم فرموده‌اند که “درخواست افزایش بودجه قوه‌قضائیه منطقی است و شایسته است برای سال 90 که اولین سال اجرایی برنامه پنجم است این جهش به صورت افزایشی پیش‌بینی شود.”

اگر چه نتیجه این نامه تصویب فوری افزایش بودجه قوه قضاییه بود، اما سئوالاتی راهم درباره  “حکم حکومتی” بودن یا نبودن آن پدید آورد.