یکی دیگر از دشمنان جمهوری اسلامی رفت

نویسنده

» گزارش رادیو بین المللی فرانسه از مرگ بن لادن

جمهوری اسلامی بسیار سریع نسبت به اعلام مرگ اسامه بن لادن، رهبر القاعده که در تاریخ ۲ می توسط ایالات متحده کشته شد، واکنش نشان داد. تهران همواره بن لادن را یک تروریست می دانست و از مرگ او استقبال کرد، ولی ازطرف دیگر اعلام داشت نمود که ایالات متحده دیگر بهانه ای برای حضور نظامی خود در منطقه ندارد.

در اولین واکنش ها، سخنگوی دیپلماسی جمهوری اسلامی گفت که با مرگ اسامه بن لادن، آمریکا و متحدانش دیگر توجیهی برای استقرار نیروهای خود در خاورنزدیک به بهانه مبارزه با تروریسم ندارند.

رامین مهمان پرست افزود که ایران هرگونه شکل تروریسم را محکوم می کند و امید آن دارد که مرگ بن لادن باعث ایجاد صلح و امنیت در منطقه شود. ایران که اکثر جمعیت آن را شیعیان تشکیل می دهند، همواره افراط گرایی بن لادن و طالبان در افغانستان را محکوم کرده است.

در سال ۲۰۰۱ زمانی که ایالات متحده به افغانستان حمله کرد، دولت تهران حتی به نیروهای آمریکایی کمک کرد و اطلاعاتی را در مورد طالبان دراختیار آنها قرار داد. در آن زمان، برخی از اعضای القاعده، به ویژه خانواده بن لادن، به ایران پناهنده شدند، ولی در اقامتگاه خود تحت نظارت کامل بودند. حکومت جمهوری اسلامی همواره از دولت حامد کرزای که با طالبان مبارزه می کند، حمایت کرده است.

جمهوری اسلامی حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان، عراق و منطقه خلیج فارس را محکوم می کند. درحقیقت، ایالات متحده با کشتن بن لادن، به مانند صدام حسین، جمهوری اسلامی را از شرّ یکی دیگر از دشمنانش خلاص کرده است.

منبع: رادیو بین المللی فرانسه، ۲ می