همسایگان جنوبی یکصدا علیه ایران

نویسنده

» گزارش رویترز از بیانیه شورای همکاری خلیج فارس

شش متحد ایالات متحده در خلیج فارس از ایران خواستند به آنچه دخالت در منطقه نامیدند پایان دهد. آنان به این وسیله بی اعتمادی دیرینه خود را نسبت به رقیب اصلی شان در منطقه یادآور شدند.

جمهوری اسلامی تلاش برای سرنگونی حکومت های سعودی و دیگر همسایگان متمولش در خلیج فارس را انکار می کند.

در بیانیه پایانی نشست دو روزه شورای همکاری خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی، اعضا همچنین خواستار اقدام برای توقف کشتار دسته جمعی و نقض قوانین بین المللی در سوریه شده اند.

در این بیانیه “شورای همکاری خلیج فارس با محکومیت دخالت های دنباله دار ایران در امور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از ایران خواسته است که این سیاست ها را متوقف کند.”

عبداللطیف الزیانی ، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در این بیانیه افزوده است :“ما از جامعه بین المللی خواستار اقدام سریع و جدی برای توقف قتل عام و حملات شدید (در سوریه) هستیم.”

این ابراز نگرانی زمان اعلام می شود که میلیون ها نفر از جنگ زدگان سوریه از سرمای زمستان رنج می برند. کویت گفته است اواخر ژانویه ، کنفرانسی بین المللی برای اهدای کمک های انسان دوستانه به سوریه ترتیب خواهد داد.

 

دخالت های بسیار

این بیانیه جزئیات زیادی راجع به ایران ندارد ، اما شکایت عمومی کشورهای خلیج فارس از دخالت ایران در مسائل بحرین است ، کشوری که مکررا تهران را به دخالت در سیاست های داخلی خود متهم کرده است.

جمهوری اسلامی، خلیج فارس را حیاط خلوت خود می داند و معتقد است از این مشروعیت برخوردار است که نفوذ خود در آنجا گسترش دهد.

خالد بن احمد بن آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین به رویترز گفته است ایران “تهدیدی بسیار جدی” محسوب می شود.

وی به اشاره به برنامه هسته ای بحث برانگیز ایران می گوید “به لحاظ سیاسی دخالت های زیادی در امور داخلی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به چشم می خورد، تهدید زیست محیط منطقه ما از جانب فن آوری که در تاسیسات اتمی استفاده می کنند، و االبته برنامه اتمی بلند مدت ایران.”

به گفته او “ بنابراین درجه این تهدید بسیار بالا است ، اما ما برای مواجهه با شرایطی که نیازمند واکنش است آماده ایم.“   

 بحرین با آشفتگی هائی شبیه به سوریه و مصر مواجه نشد، این کشور سال گذشته از تظاهرات حامیان دموکراسی به رهبری اکثریت شیعه جان سالم به در برد. دولت منامه ایران را پشت این ناآرامی ها می داند، اتهامی که تهران آن را رد می کند.

بیداری عربی علیه حکومت های دیرپا در سراسر خاورمیانه و رقابت با ایران در نزاع سوریه ، اراده کشورهای عربی خلیج فارس را به سرعت بخشیدن به یکپارچه سازی سیاست های امنیتی و خارجی شان سوق داده است.

شورای همکاری خلیج فارس می گوید از “تشکیل یک واحد فرماندهی مشترک که برنامه های نظامی را در زمین، هوا و دریای سازماندهی و رهبری کند” حمایت کرده است.

این بیانیه توضیح بیشتری در این ارتباط نداده است اما مصطفی العانی ، یک تحلیل گر مسائل امنیتی، به رویترز گفته است که به باور او یک واحد فرماندهی در حال آماده باش برای عملیات در مواقع بحرانی تشکیل خواهد شد.

شورای همکاری در حال حاضر یک نیروی نظامی با نه هزار تفنگدار دریائی در اختیار دارد که در سال 1986 به وجود امد و در عربستان سعودی مستقر شد. این واحد نظامی در جریان جنگ خلیج فارس در سال 1991 مشارکت کرد و در جریان تهاجم نظامی ایالات متحده به عراق در سال 2003 به کویت منتقل شد.                

منبع: رویترز، 24 دسامبر