وزیر بهداشت از لاریجانی‌ها خط می‌گیرد

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» حمله روزنامه دولت به عضو کابینه

روزنامه دولتی ایران که پیش از این وزیر بهداشت را “بی‌وفا” نامیده بود، بعد از تناقض دوباره سخنان وزیر و رییس دولت درباره بحران دارو، این بار در حمله‌ای بی‌سابقه ،مرضیه وحید دستجردی را تلویحا به خط گرفتن از علی لاریجانی متهم و نفر اول وزارتخانه بهداشت و درمان را باقر لاریجانی، برادر کوچک علی و صادق لاریجانی معرفی کرد.

 

وزیر اصلی؛ باقر لاریجانی؟

“پافشاری خانم وزیر برای افزایش قیمت دارو”.این تیتر یک روزنامه رسمی دولت  در روز سه‌شنبه پنجم دی ماه بود. روزنامه ایران که پیش از این  وزیر بهداشت را دچار تناقض‌گویی و “بی‌وفا” نسبت به اعتماد احمدی‌نژاد توصیف کرده بود  این بار نوشته است که وزیر می‌خواهد سوءمدیریت خود را به گردن ارز بیندازد: “مدتی است که برخی مدیران، سوءمدیریت‌های خود را با بهانه‌هایی غیرمنطقی توجیه می‌کنند؛ نمونه آن نیز ماجرای عزل برخی از مدیران دولتی بود که پس از ناکارآمدی و برکناری از سمت خود، علت برکناری خود را نه ضعف در اداره مجموعه تحت مدیریت بلکه جریان موهوم انحرافی عنوان می‌کردند و حالا با نوسانات ارزی که چندی است در بخش‌هایی از اقتصاد مشکلاتی ایجاد کرده همه سوءمدیریت‌ها به گردن «ارز» افتاده است.”

در این مطلب همچنین به صحبت تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه “اجازه ندهید چند نفر چهره بهداشت و درمان کشور را مخدوش کنند” اشاره  و واکنش مرضیه وحید دستجردی که گفته بود “در مورد روند تخصیص ارز دارو قبلاً صحبت‌های خود را کرده‌ایم، صحبت‌های ما همان صحبت‌های قبلی است.” تقبیح شده است. روزنامه ایران با اشاره به اینکه  مرضیه وحید دستجردی رئیس کمیته زنان ستاد مرکزی انتخاباتی علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴  بوده ، او را تلویحا به حضور در جبهه رییس مجلس و منتقد عملکرد دولت متهم کرده است.

این گزارش اشارات صریح‌تری هم دارد و از پافشاری وزیر برای باقی ماندن باقر لاریجانی، قائم مقام وزیر و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در وزارتخانه خبر می‌دهد: “وابستگی زیاد دکتر دستجردی به قائم‌مقام خود توان تصمیم‌گیری را از خانم وزیر گرفته یا شاید هم ارادت به رئیس سابق در دانشگاه تهران است که وزیر را این‌گونه در برابر سخنان و خواسته‌های رئیس‌جمهور قرار می‌دهد.”

نویسنده روزنامه ایران، نوشته روزنامه رسالت را هم به عنوان سندی بر این ادعا معرفی کرده است. روزنامه رسالت پیش از این نوشته بود: “جریانی خارج از وزارتخانه که همت خود را صرف حذف مخالفین تفکر خود و جایگزین کردن افراد دست نشانده می‌داند، طی هفته‌های اخیر فشار شدیدی را برای حذف دکتر باقر لاریجانی که از چهره‌های علمی منحصر به فرد در جامعه پزشکی است آغاز کرده و تلاش می‌شود وزارت بهداشت را از بهره‌گیری از خدمات این استاد برجسته و لایق محروم نمایند… اما وزیر بهداشت که از تخصص و توانمندی‌های دکتر لاریجانی آگاه است تاکنون در برابر این تحرکات مقاومت کرده است.”

روزنامه ایران با استناد به سخنان رهبرجمهوری اسلامی که بهره‌برداری از احساسات مردم در آستانه انتخابات را خیانت دانسته بود، از باقر لاریجانی خواسته به عنوان یک “خدمتگزار” برای رفتن از وزارت بهداشت پا پیش بگذارد.

در ادامه این گزارش به اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره شده؛ همان جایی که وزیر بهداشت به رغم نظرات محمود احمدی‌نژاد بر هشدار و نارضایتی قبلی خود تاکید کرده بود: “وزیر بهداشت علناً در جمع کثیری از رؤسای دانشگاه‌های زیر نظر خود، با خروج دکتر آقاجانی که به نوعی هدایت سخنرانی‌ها را برعهده داشت، ‌نقش مجری را برای باقر لاریجانی بازی می‌کند و از او می‌خواهد که سخنان خود را ایراد کند.”

همچنین از وحید دستجردی خرده گرفته شده که چرا با وجود دفاع تمام و کمال معاون اول رییس‌جمهور از او در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسیده بود آیا در وزارت بهداشت ماندنی است، گفته است: “آیا شما مطمئن هستید که در سمتی که دارید، می‌مانید؟”  یا اینکه چرا وقتی از او می‌پرسند “آیا در دولت دهم به عنوان وزیر زن از وی دفاع می‌شود؟” جواب داده: “درباره اینکه آیا از زنان کابینه حمایت می‌شود یا خیر باید پرسید که حمایت چگونه باید باشد؟ در دولت از نظر انجام وظایف، زنان تفاوتی با مردان ندارند، اما از این نظر که بودجه بدهند تفاوت قائل می‌شوند.”

 

وزیر بهداشت و دعوای لاریجانی ـ– احمدی‌نژاد

نخستین وزیر زن تاریخ جمهوری اسلامی این روزها بسیار خبرساز است. او از سال گذشته و با شروع تدریجی بحران در بازار دارو ترجیح داد به جبهه منتقدان بپیوندد و وضعیت موجود را به سوءمدیریت دولت و تصمیم‌گیرندگان تخصیص ارز نسبت دهد. اوج افتراق او با دولت در آنجا نمایان شد که آذر ماه عنوان کرد: “از نظر ما دارو و ملزومات پزشکی باید اولویت‌های دو و سه باشند ولی هم اکنون اولویت های هفت و هشت را دارند و متاسفانه برخی کالاها مانند زین اسب در اولویت‌های بالاتر مثلا اولویت پنج یا چهار قرار داده شده‌اند.”

دستجردی با تاکید بر اینکه تا 6 ماه اول سال هیچ ارزی به وزارت بهداشت برای واردات دارو اختصاص داده نشده بود گفت که از شهریورماه تا کنون هم یک سوم ارز مورد نیاز واردات دارو از سوی مسئولان بانک مرکزی به وزارت بهداشت اختصاص یافته است.

وزیر بهداشت واردات لوازم بهداشتی را هم از اختیار این وزارتخانه بیرون دانسته و گفته بود: “مسئولان بانک مرکزی و اختصاص ارز باید خودشان توضیح دهند این ارزها چگونه صرف واردات لوازم آرایشی شده است.”

اما به نظر می‌رسد بیش از اختلاف نظر مدیریتی بر سر چگونگی حل بحران دارو، که مشکلات عمده‌ای برای بیماران ایرانی به وجود آورده، حضور برادر کوچک خانواده لاریجانی‌ها در کنار مرضیه وحید دستجردی دردسر ساز شده است. خانم وزیر که فرزند دکتر سیف الله وحید دستجردی، نخستین رییس سازمان جمعیت هلال احمر در جمهوری اسلامی است از لحاظ خانوادگی و کاری با خانواده لاریجانی‌ها پیوند دارد. هفته‌نامه متن، نوشته است که حمید، برادر مرضیه، دکترایش را در رشته منطق فلسفی از آکسفورد گرفته و رییس دپارتمان فلسفه در مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات (IPM) است؛جایی که محمد جواد لاریجانی سال‌هاست آن را اداره می کند.

مرضیه وحید دستجردی که متخصص زنان و زایمان است و سابقه دو دوره نمایندگی مجلس و پست‌های مدیریتی متعددی در حوزه درمان دارد، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ عضو ستاد انتخاباتی لاریجانی شد و در انتخابات سال ۸۸ هم محسن رضایی را ترجیح می‌داد اما وقتی قرار شد احمدی‌نژاد وزیر زن به مجلس معرفی کند، سراغ او رفت. خود او در مورد حضور در کابینه چنین روایت کرده است: “من برای جلسه‌ای به دفتر ریاست جمهوری دعوت شدم. خودم فکر می‌کردم احتمالا باید جلسه‌ای باشد درخصوص مسائل سلامت زنان کشور. برای اولین بار که به چنین جلسهٔ دعوت می‌شدم. اصلا فکر نمی‌کردم که بحث وزارت من باشد. وقتی که رفتم چنین پیشنهادی مطرح شد و در وهله اول هم نپذیرفتم، چون مسوولیت وزارت بهداشت کار بشدت سنگین و سختی است. همه مردم با این وزارتخانه در ارتباط هستند و شما باید مسوولیت ۷۳ میلیون نفر از جمعیت کشور را بپذیرید. قرار شد که بیشتر فکر کنم و خب من هم جوانب کار را سنجیدم و با خیلی‌ها مشورت کردم و بالاخره پذیرفتم. اول با همسرم و فرزندانم مشورت کردم. بعد با برادر‌ها، خواهرم و دوستان. با خودم فکر کردم حالا که مردی پیدا شده تا چنین مسوولیتی را بعد از ۳۰ سال از انقلاب به عهده زنی قرار دهد، اینکه بخواهم شانه خالی کنم و آسایش و آرامش خودم را بر این مسوولیت ارجح بدانم، شاید اجحافی باشد به زنان کشورم.”

اما سابقه آشنایی و همکاری او با باقر لاریجانی به سال‌ها قبل برمی‌گردد؛ او در دولت نهم پست مدیریت روابط بین دانشگاهی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران را از باقر لاریجانی رئیس این دانشگاه گرفت و بعد وقتی به وزارت رسید با دادن پست قائم‌مقامی به لاریجانی، کارش را جبران کرد. اما اکنون صحبت از این است که همه کاره وزارت بهداشت باقر لاریجانی است؛ فردی که دو برادرش در راس دو قوه مقننه و قضائیه اکنون اصطکاکی علنی با رییس دولت دارند.

از سوی دیگر کارنامه وزیر بهداشت در زمینه دارو  چندان موفق نبوده و او در دوران وزارت خود واردات دارو را، آن گونه که نشریه متن گزارش داده به سالانه دو و نیم میلیارد دلار رسانده؛ رقمی که در دوران ریاست جمهوری خاتمی  800 میلیون دلار بوده است.

حالا وزیری که در سال 72 و در کسوت نمایندگی مجلس نطق کرده بود که “متأسفانه برخی از وزرای ما سوراخ دعا را گم کرده‌اند. خروج مقادیر معتنابهی ارز برای ورود سالانه ۵۰۰ هزار تن کاغذ به کشور دست آخر اینگونه کاغذ پراکنی‌های بیهوده، کارت‌ها و دعوتنامه‌ها و مجلات ریز و درشت» حالا با تخصیص ارز به واردات دارو مشکل پیدا کرده و مشخص نیست با این اوصاف همچنان در کابینه می‌ماند یا رسما به جمع منتقدان دولت خواهد پیوست.