رفتار دوگانه قوه قضاییه در مورد سعید مرتضوی

نویسنده
نازنین کامدار

» "در سفر هستم، نخواهم آمد"

پس از نزدیک به یک ماه از مفقود شدن سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران که به “جلاد مطبوعات” مشهور است و نام وی در چند پرونده قتل از جمله پرونده کهریزک و زهرا کاظمی به عنوان متهم آمده، وی دیروز آفتابی شد و از طویق روزنامه شرق خبر داد که در یزد بوده است.

او با این حال افزوده: “من امروز در یزد هستم و طبیعتا به دادسرا نخواهم رفت. جلسه بازپرسی در دادسرا نباید با جلسه دادگاه اشتباه شود. این جلسه بازپرسی در دادسرا بوده نه جلسه دادگاه و طبق صحبتی که با بازپرس داشتم قرار شد وقت دیگری برای بازپرسی تعیین شود”.

سخنان وی با اعتراض شاکیان و نیز وکلای پرونده های مفتوح وی مواجه شده است. به ویژه آنکه وی علاوه بر تمرد از حضور در دادگاه پالیزدار، ماه قبل از حضور در دادگاه جنایتگاه کهریزک نیز خودداری کرده بود.

در همین باره، ترک همدانی وکیل شکایت پرونده معروف به پالیزدار به فرارو گفته است: “عباس پالیزدار، پیمان حاج محمود عطار و چند تن دیگر از وکلایم از دادستان سابق تهران به اتهام بازداشت غیرقانونی و نشراکاذیب و افترا شکایت کردند که این شکایت برای رسیدگی به شعبه ۱۵ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت فرستاده شد. چند روز قبل که «سعید مرتضوی» برای پرونده‌ای به دادسرا آمده بود وقت رسیدگی از سوی شعبه ۱۵ دادسرا به او ابلاغ شد”.

 پس از تمرد مرتضوی از حضور در دادگاه، پیمان حاج محمودعطار، یکی از شاکیان پرونده در جمع خبرنگاران گفته است: “من در شکایت خود دو موضوع را مطرح کردم: مشارکت در بازداشت غیرقانونی و اعمال نفوذ در پرونده که منجر به صدور حکم محکومیت در دادگاه بدوی شد. به این اتهام ۲۲روز در زندان اوین در بازداشت انفرادی بودم. دادستان سابق تهران در تمام مصاحبه‌های خود که در رسانه‌ها منتشر شده است افراد دستگیرشده با عباس پالیزدار را باند ضدامنیتی اعلام کرده که در دادگاه بدوی از این اتهام تبرئه شدیم. حال به خاطر این اظهارنظر از وی به اتهام افترا و نشراکاذیب شکایت کرده‌ایم.”

شاکی مرتضوی در پرونده پالیزدار با انتقاد ازخبر منتشر شده در مورد حضور مرتضوی در یزد به جای دادسرا گفت: “صبح امروز آقای ترک همدانی وکیل اینجانب جهت بردن موکلانش از جمله بنده وعباس پالیزدار به دادسرا همزمان با حضور مرتضوی در داسرا با بازپرس شعبه ۱۵ کارکنان دولت تماس گرفته است. آقای جعفری بازپرس شعبه ۱۵ دادسرای ویژه کارکنان دولت در پاسخ به کسب خبر همدانی در رابطه با ساعت دقیق حضور او در دادسرا گفته است که با توجه به ابلاغ قانونی احضاریه امروز به سعید مرتضوی امروز او حتما خواهد آمد. آقای جعفری توضیح داده است که از زمان دقیق آن اطلاعی ندارد اما تاکید کرده به محض حضور مرتضوی در بازپرسی به شما نیز جهت حضور همزمان اطلاع خواهیم داد. آقای مرتضوی گفته است من امروز در یزد هستم وطبیعتا به دادسرا نخواهم رفت. چگونه است که مدیر مسئول روزنامه بهار به علت عدم حضور بعد از یک احضاریه بازداشت می‌شود ولی در مورد مرتضوی دستگاه قضا این چنین برخورد نمی‌ کند در حالی که اگردستگاه قضا بخواهد به راحتی می‌تواند مرتضوی را در هر نقطه از کشور که باشد به دادسرا بیاورد. قوه قضاییه می‌تواند نیابت قضایی به دادگستری یزد دهد تا او رابازداشت کنند و به تهران بیاورند”.

او ساعتی پس از این مصاحبه، در گفت و گو با خبرآنلاین از صدور احضاریه سوم برای مرتضوی خبر داد.

وی گفته: “طبق ابلاغ بازپرس شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت، سعید مرتضوی باید ساعت ۱۵ روز چهارشنبه (۱۵ آبان ماه جاری) در دادسرا حضور یابد. حکم احضار مرتضوی به محمد اصلانی وکیل وی ابلاغ شده است.

بی اعتنایی مرتضوی به احضار خود موجب شد تا وکلا و اعضای خانواده قربانیان جنایت کهریزک نیز در اینباره اظهار نظر کنند.

به گزارش مهر، میرمجید طاهری، یکی از وکلای شاکیان این پرونده گفته است: “با وجود آنکه دوبار در چهاردهم و سی‌ام مهرماه برای متهم احضاریه فرستاده شده و باوجود آنکه وی می‌بایست ظرف مدت سه‌روز در دادسرا حضور می‌یافته، ولی با آنکه بیش از یک‌هفته از آبان هم می‌گذرد، هیچ خبری از وی نشده است. در مورد احضاریه‌های ارسالی برای متهم، هرچند تاکنون نسخه دوم برگه احضاریه که می‌بایست تا الان ابلاغ شده باشد، برنگشته، ولی آقای مرتضوی در جریان احضارها بوده و می‌داند در صورت حضورنداشتن، نتیجه چه خواهد بود”.

اما به نوشته شرق، مرتضوی این سخنان را تکذیب کرده و گفته: “درباره شکایت جدید خانواده روح‌الامینی من یک‌بار بیشتر احضار نشدم که حدود یک ماه قبل بود که رفتم و توضیحاتم را دادم. اما بعد از آن دادسرا مواردی را استعلام کرده است ظاهرا حالا که جواب استعلام‌ها آمده دوباره نامه داده‌اند اما چون در سفر بودم نتوانستم بروم..من درخواست مهلت کرده‌ام و گفته‌ام که با تاخیر می‌روم. همان‌طور که پیش‌تر هم گفته‌ام مراجع قضایی نشانی من را دارند و اخطاریه‌ها به نشانی خودم می‌آید”.

سخنان مرتضوی و مماشات دستگاه قضایی با او با واکنش رسانه ها مواجه شده است.

در همین باره روزنامه قانون در مطلبی می نویسد: “در روزی که می‌بایست سعید مرتضوی از باب عملکرد دوران حضور خود در پست دادستان تهران در دادسرا حضور یافته و پاسخگوی اتهامات وارد شده در دو پرونده مجزا درباره شکایت اولیای دم یکی از جان باختگان جنایت کهریزک و همچنین شکایت برخی همکاران هیات تحقیق و تفحص مجلس (ملقب به پرونده پالیزدار) باشد، خبر می‌رسد که وی با استدلالی عجیب از این حضور سرباز خواهد زد.این استدلال عجیب برای حضور نیافتن در دادسرا یعنی سفر بودن، در حالی مطرح می‌شود که پیشتر وکیل خانواده مرحوم محسن روح‌الامینی، از جان باختگان بازداشتگاه غیر قانونی کهریزک، امروز را موعد احضار مرتضوی برای سومین بار خوانده بود و همچنین وکیل شاکیان پرونده معروف به پالیزدار نیز از صدور احضاریه برای وی در این زمان خبر داده بود تا معنای تلویحی این اطلاع‌رسانی‌ها، اثبات اطلاع متهم از احضاریه صادر شده بوده و عدم حضور در دادسرا به دلایلی همچون حضور در شهرستانی دیگر، خنده دار به نظر برسد.اینجاست که اگر دادستان سابق امروز در دادسرا حضور نیابد، نه تنها می‌توان شائبه وقت کشی او تا صدور رای نهایی دیوان عالی را تقویت شده و قریب به یقین خواند، بلکه می‌بایست منتظر بود و واکنش دادستانی به این بی‌توجهی متهم با اخطارها و احضارها را رصد کرد؛ آیا این بار حکم جلب دادستان سابق صادر خواهد شد؟”

گفتنیست، سعید مرتضوی هم‌اکنون سه پرونده مفتوح درخصوص کهریزک، شکات پرونده پالیزدار و فیلم پخش‌شده در مجلس دارد که در حال رسیدگی است. امیر جوادی‌فر، محمد کامرانی و محسن روح‌الامینی سه‌جوانی بودند که در جریان رخدادهای بعد از انتخابات ۸۸ در بازداشتگاه کهریزک بازداشت و کشته شدند. سعید مرتضوی به‌عنوان دادستان سابق تهران، یکی از متهمان این پرونده است. همچنین اواخر سال گذشته و روز استیضاح وزیر کار و اموراجتماعی، محمود احمدی‌نژاد فیلمی از جلسه دونفره فاضل لاریجانی وسعید مرتضوی در دادگاه نشان داد؛ فیلمی که بدون اطلاع ضبط شده بود. این فیلم به بازداشت چندساعته سعید مرتضوی و ورود دادستان به پرونده منجر شد. در نهایت فاضل لاریجانی هم از سعید مرتضوی شکایت کرد. در جریان پرونده معروف به پالیزدار هم، عباس پالیزدار عضو هیات تحقیق و تفحص مجلس هفتم از قوه‌قضاییه به‌دنبال یکسری سخنرانی جنجال‌برانگیز، علیه برخی مقامات از سوی دادستانی تهران احضار و سپس بازداشت شد.