میل به ناگوشتخواری در پایتخت گوشت ایران

نویسنده

» گزارش لوموند

سسیل سرابیان

محمد قائم پناه، ۳۴ ساله، در “پایتخت مقدس گوشت”، مشهد، طرفدار ناگوشتخواری و حفظ محیط زیست است. در شهر مشهد که ۳ میلیون نفر جمعیت دارد و بیش از ۲۰ میلیون زائر نیز به طور سالانه از آن دیدن می کنند، صدها هزار گوسفند قربانی می شوند تا از گوشت شان غذاهای مردم پسند مانند ششلیک و کوبیده تهیه شود. ولی محمد که دوستانش او را مومو صدا می کنند، تصمیم گرفته تا عادات همشهریان خود را عوض کند. در رستوران او به نام “خانه”، که هیچ گاه از مشتری خالی نیست، محفل صحبت گرم است.

مومو که از صنایع مواد غذایی اطلاعات خوبی دارد، از این پس برای بیدار کردن ذهن مردم تلاش می کند.

 

تزکیه نفس به شیوه های دیگر

او شاید موفقیت خود را مدیون افزایش قیمت گوشت در ایران باشد که یکی از موضوعات اصلی مورد انتقاد مردم نسبت به عملکرد دولت محمود احمدی نژاد است. البته دلایل دیگری نیز وجود دارد. در کشوری که حکومت اش از اسلام به عنوان یک حربه سیاسی استفاده می کند، دین رسمی دیگر جوابگوی نیازهای روحی و معنوی ایرانیان نیست، و کم نیستند کسانی که رو به سوی دیگر اشکال تزکیه روح و نفس مانند یوگا و ناگوشتخواری می آورند.

او در مورد تغییر رفتارش می گوید: “دوست من در آن دوران ناگوشتخوار بود و من نیز خواستم این حالت را امتحان کنم.” ولی خیلی زود یک سری سؤالات ذهن او را مشغول کرد: “غذاهایی که می خوریم چگونه تهیه می شوند؟ منشأ آنها چیست؟” او به همراه همسرش زینب که او نیز گیاهخوار است، شعار خود را روی صفحات مختلف اینترنتی و همچنین وبلاگ شان نوشته اند: “همان طور که دوست داریم با ما رفتار شود، با حیوانات و انسان ها رفتار کنیم.”

او در نظر دارد شیوه دامداری های صنعتی را به اطلاع مشهدی ها برساند و آنها را از “حق حیوانات” یا مقوله گرم شدن زمین آگاه سازد. او می گوید: “ابتدا می خواستم یک کتابفروشی باز کنم یا جشنواره کوچکی در این مورد برگزار کنم، ولی تعداد افرادی که در ایران علاقه مند به سوژه های زیست محیطی اند زیاد نیست.” ولی خیلی ها از خانه بیرون می روند تا غذا بخورند. پس از افتتاح یک رستوران که خیلی زود کوچک به نظر می رسید، رستوان “خانه” در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد و امروز به طور میانگین ۱۰۰ مشتری دارد. او به یک موفقیت واقعی دست یافت و همچنان نیز تعهدات خود را به شکلی فعالانه تر به همراه ده ها گروه ادامه می دهد. او با همکاری پروفسور حسین وهاب زاده، مترجم آثار مربوط به محیط زیست، اولین “مدرسه طبیعت ایران” را تأسیس کرده. 

رستوران “خانه” از زمان افتتاح به طور مرتب فیلم های مستندی را به همراه مباحثات برگزار می کند. آخرین آن چه زمانی برگزار شد؟ فیلم “سفر جین گودال” که داستان سفر جین گودال، رفتارشناس مشهور بریتانیایی را نقل می کند. فعالیت او به حیوانات، به ویژه شامپانزه ها و حفاظت از آنها، مربوط می شود، ولی در زمینه محیط زیست نیز فعالیت می کند. محمد و دوستانش این فیلم را ترجمه کرده اند. ولی اقدامات او به همین جا ختم نمی شود: “به لطف کمک مردم، دو بار در هفته بیش از ۷۰۰ غذای غیرگوشتی در میان فقرا و کارتن خواب ها در حومه مشهد پخش می کنیم.” و ماه پیش نیز یک مسیر دوچرخه سواری که محمد و جمعی از دوستانش از ۵ سال پیش تاکنون به دنبال ایجاد آن در مشهد بودند، بالاخره افتتاح شد.

او اکنون چه می کند؟ موموی انقلابی رستوران “خانه” را به دوستانش فروخته تا بتواند زمینی را در یک ساعتی مشهد خریداری کند. او درحال ساخت مزرعه ای با سیستم زراعت پایدار است و قصد دارد آن را با برنامه آموزشی “ریشه ها و جوانه ها“ی جین گودال مربوط سازد.

او در مورد منوی غذای رستوران می گوید: “احمدی نژاد با افزایش قیمت گوشت کاری کرد که ایرانیان به سمت گیاهخواری بروند.” به نظر می رسد که مصرف گوشت در ایران به دلیل افزایش قیمت، روز به روز کاهش می یابد. یکی از قصابان کشتارگاه مشهد دراین خصوص می گوید: “سال گذشته فروش مان به طور روزانه ۶ میلیون تومان بود. در آن زمان هر کیلو گوشت گاو ۱۵ هزار تومان فروخته می شد. امسال قیمت آن به ۳۱ هزار تومان افزایش پیدا کرده و فروش ما نیز به میزان ۸۰ درصد کاهش یافته است.”

منبع: لوموند، ۱۴ ژوئن