بخشی از پول ساخت را به ایران منتقل کردیم

نویسنده

» گزارش ال اونیورسال از ساخت مسکن در ونزوئلا

ساخت مسکن هایی که دولت ونزوئلا به ایران واگذار کرده بود کامل شده؛ مسؤولان می گویند که پرداخت آنها از کاراکاس به تهران و ازطریق کانادا انجام شده است.

شرکت ایرانی “تراسازه تبریز” تأیید کرده که سه کارخانه تولید مسکن که قرار بود در ونزوئلا افتتاح شوند حاضرند تا به طور سالانه ۶۰ هزار خانه تولید کنند. با اینکه اکنون فعالیت ماشین آلات این کارخانه ها متوقف شده، ولی تا ۹ ماه پیش در اختیار دولت بوده اند.

همه چیز آماده است تا این کارخانه ها تولید دیوارها و سقف های یک سری از خانه های پیش ساخته را آغاز کنند و تنها سرهم بندی کردن آنها باقی مانده. این ادعای آنهاست و در برابر کسانی که بر کار این کارخانه ها تردید دارند، خاطرنشان ساخته اند و ضمانت کرده اند که بدون بهره گیری از هیچ گونه فن آوری ازسوی دیگر شرکت های خارجی، کار را تمام خواهند کرد.

دو هفته است که یک شرکت خارجی دیگر این اتهام را وارد کرده که دو بار برای فعالیت ماشین آلات به کار رفته در سه خط تولید خانه پیش ساخته در استان های “کوخدس”، “موناگاس” و “سولیا” هزینه پرداخت شده. شرکت کانادایی “نواتک” از چند روز پیش به فسخ یک قرارداد که در آن از بیت المال استفاده غیرقانونی شده است اشاره می کند. ولی برخلاف این ادعاها، شرکت تراسازه تبریز آن را یک مشکل شخصی تلقی می کند.

جدا از سفارش ماشین آلات در کانادا و انعقاد قرارداد در کشور بلیز یا دیگر نقاط جهان، گفته می شود این جریان درواقع یک کلاهبرداری میان شرکت هاست که تعهدات خود را بجا نمی آورند: ارسال بخشی از ۱۴ میلیون دلار پرداخت شده توسط دولت از مسیر کاراکاس- تهران به یک حساب بانکی در کانادا.

حمید فاضل، وکیل ایرانی شرکت تراسازه تبریز، دراین خصوص می گوید: “کلاه سر من گذاشتند. پولی که قرار بود پرداخت کنند، نگاه داشتند و آن را واریز نکردند.”

او خود از وزارت صنایع خواسته بود که ۲ ممیز ۸ میلیون دلار را به شرکت کانادایی نواتک واریز کند، ولی اکنون می گوید که این اقدام صرفاً برای زنده کردن این وجه بوده: “با این شیوه خواستیم بخشی از وجه را به ایران منتقل کنیم.”

او در ادامه می افزاید: “درحال حاضر امکان ارسال مستقیم پول به ایران به دلیل تحریم های ایالات متحده وجود ندارد. واسطه هایی هستند که در کانادا یا خود آمریکا کار می کنند و کمیسیون هایی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد دریافت می کنند؛ اینها شرکت هایی صوری هستند که انتقال پول انجام می دهند و به هیچ وجه تأمین کننده ماشین آلات نیستند.”

حمید فاضل در سال ۲۰۱۱ با امضای قراردادی معادل ۱۴ ممیز ۱ میلیون دلار از وزارت خارجه ونزوئلا خارج شد. براساس این قرارداد، قرار براین شد که سالانه ۶۰ هزار مسکن در این کشور ساخته شود. او می گوید که در یکی از سفرهای رسمی رییس جمهور هوگو چاوز به تهران با وی دیدار داشته و این پروژه یکی از پروژه های شهرسازی معرفی شده به او بوده است.

او خاطرنشان می سازد که دو سال بعد، سه خط تولید خانه های پیش ساخته در شهرهای تیناکیو، تمبلادور، و کابیماس راه اندازی شدند. علی رغم سختی هایی که با کانادا ایجاد شد و عدم پرداخت پول ازسوی آنها، شرکت به تعهدات خود پایبند ماند.

او می گوید بجای انتقال ماشین آلات ایرانی با کشتی، مجبور بودیم آنها را با پرداخت هزینه بیشتر با هواپیما منتقل کنیم. “۱۸۰ تن ماشین آلات طی چهار سفر با هواپیما ارسال شد.”

به گفته صاحب شرکت تراسازه تبریز، این ماشین آلات از ایران به ترکیه منتقل شدند و درنهایت با دو توقف دیگر در آلمان و ایالات متحده به شهرهای ونزوئلا رسیدند. فعالیت این ماشین آلات درحال حاضر متوقف شده است.

منبع: ال اونیورسال، ۱۵ سپتامبر