دموکراسی مصادره شده در ایران

نویسنده

» گزارش تلگرام از سالگرد انتخابات

یک سال پس از انتخاب پرسرو صدای احمدی نژاد، دولت تهران دیگر از بابت تظاهرات عظیم مردمی نگرانی ندارد، زیرا ترس از سرکوب شدید فعلاً امکان انجام تظاهرات را ازبین برده. ولی این سکوت تا کی ادامه خواهد داشت؟

محمود احمدی نژاد همچنان برای حفظ پایه های دولت خود به زور متوسل می شود. شهردار سابق تهران که در سال ۲۰۰۵ به ریاست جمهوری ایران برگزیده شد و سال گذشته با تقلب آشکار مجدداً انتخاب گردید، هنوز از حمایت علی خامنه ای، رهبر انقلاب، برخوردار است. او همچنین از حمایت ۱۷۹ هزار سپاهی بهره  می برد. این سپاهیان که بسیج نیز شاخه ای از آن محسوب می شود، هزاران نفر را دستگیر کردند و تعداد قربانیان سرکوب نیز در حدود ۶۰ نفر برآورد می شود.

 

مخالفان محارب

نتیجه: ظهور جنبش سبز که از سوی میرحسین موسوی رهبری می شود و اکنون مجبور به سکوت شده است. موسوی با اینکه بین سال های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ نخست وزیر جمهوری اسلامی بوده، ولی امروز مورد آماج انواع اتهامات و حتی “محاربه” قرار گرفته است. این نتیجه رودررو شدن با حکومتی است که هرگونه مخالفی را با انگ های مختلف سیراب می کند و از اوج به پایین می کشاند؛ حال این فرد مخالف جزو نخبگان مذهبی مانند مهدی کروبی باشد، یا مبارز و مدافع حقوق بشر، مانند شیوا نظرآهاری که همچنان زندانی است، فرقی در ماجرا ندارد.

 

آماده برای قربانی شدن، ولی نه انتحاری

بیش از ۳۰ سال از سقوط شاه در سال ۱۹۷۹ می گذرد، ولی باز شاهدیم که مردم دوباره از یادها رفته اند و تنها نقش دوم و حاشیه ای در کشور ایفا می کنند؛ آن هم کشوری که ۷۲ میلیون نفر جمعیت دارد و ۷۰ درصد آنان را جوانان زیر ۳۰ تشکیل می دهند. این جوانان آماده هستند تا خود را قربانی کنند و خون خود را در این راه بگذارند، ولی نه به صورت انتحاری. عزت الله سحابی در این رابطه می گوید: “گذر زمان به نفع جنبش سبز است.” این وزیر و نماینده سابق مجلس که از نفرات اصلی جنبش ملی مذهبی محسوب می شود، بخشی از حیات خود را در زندان های شاه و بخش دیگری را در زندان های جمهوری اسلامی گذرانده، ولی او همچنان معتقد است که کشورش در راه احقاق “آزادی و برابری” گام برمی دارد.

 

مخالفت چندجانبه

به نظر می رسد قطعنامه سازمان ملل که روز ۹ ژوئن به تصویب رسید و براساس آن تحریم های جدیدی علیه جمهوری اسلامی اعمال شد، به مانند قطعنامه های سابق نباشد. این بار چین و روسیه نیز در محکوم کردن برنامه هسته ای تهران خویشتن داری از خود نشان ندادند. البته اروپا نیز پنج شنبه آینده باید اقدامی در این جهت انجام دهد و تدابیری درخصوص محدودیت های بانکی اعمال کند.

 

منبع: تلگرام، ۱۳ ژوئن