دفتر منتظری و صانعی تخریب و پلمپ شد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» به دنبال سفر خامنه ای به قم

همزمان با سفر غیر رسمی رهبر جمهوری اسلامی به قم و تنها شش ماه پس از درگذشت آیت الله منتظری، دفتر او توسط ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی پلمپ شد و دفتر آیت الله صانعی دیگر مرجع منتقد حکومت نیز مورد حمله مهاجمان قرار گرفت.  

تنها چند روز مانده به 13 رجب، سالگرد حصر غیر قانونی مرحوم آیت الله منتظری در سال 1376 تعدادی از افراد لباس شخصی که ترکیبی از بسیجی ها، نیروهای انصار حزب الله و شاگردان محمد تقی مصباح یزدی در موسسه امام خمینی قم بوده اند، با حمله گسترده به دفتر و بیت آیت الله منتظری و دیگر مرجع تقلید بلند پایه قم آیت الله یوسف صانعی، اقدام به تخریب این دفاتر و نابودی اموال آنها کردند.

اگرچه گفته می شود آغاز تجمع لباس شخصی ها در برابر بیت آیت الله صانعی به دنبال حضور مهدی کروبی در منزل او بوده اما برخی منابع خبر می دهند که سازماندهی این نیروها پس از سفر روز شنبه آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی به شهر قم صورت گرفته است.

بر پایه گزارش هایی که توسط سعید منتظری فرزند آیت الله منتظری تایید شده، رهبر جمهوری اسلامی پیش از ظهر شنبه 22 خرداد برای زیارت حرم حضرت معصومه وارد قم شد و پس ازمشاهده مزار مرحوم آیت الله منتظری دستور برداشتن تخته نشان آرامگاه استاد خود را صادر کرد. هم اکنون مزار آیت الله منتظری در جوار حرم حضرت معصومه بی نشان است.

 

ماجرا از کجا شروع شد؟

غائله ای که به حمله به بیوت آیات عظام منتظری و صانعی و در نهایت پلمپ دفتر آیت الله منتظری ختم شد از آنجا آغاز گردید که مهدی کروبی، از روحانیون مخالف دولت و کاندیدای انتخابات گذشته ریاست جمهوری، روز یکشنبه به قصد حضور در مجلس ترحیم پدر رئیس دفتر خود در قم به این شهر سفر کرد.

آقای کروبی پس از پایان مراسم ترحیم به  سوی منزل آیت الله صانعی می رفت که نیروهای لباس شخصی و انصار حزب الله باآگاهی از این موضوع در مقابل بیت و دفتر آیت الله صانعی تجمع کردند.

این تجمع در عصر روز یکشنبه هم ادامه یافت و به تعداد تجمع کنندگان که به گفته شاهدان عینی تعداد آنها به حدود 300 نفر می رسید، افزوده شد.

این افراد که تعدادی از شاگردان شناخته شده آیت الله مصباح یزدی و نیروهای انصار حزب الله به علاوه پرسنل اداره اطلاعات و بسیج در میان آنها بودند، اقدام به سر دادن شعار، بالا رفتن از در و دیوار بیت و پرتاب سنگ و آجر به سوی دفتر آیت الله صانعی کردند.

سایت جرس گزارش داده که تجمع کنندگان در امنیت کامل و بدون مداخله نیروهای انتظامی که در محل حضور داشتند، در حالی که عکسهای رهبرجمهوری اسلامی را در دست داشتند، به سردادن شعارهایی علیه آیات عظام، مهدی کروبی، میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی پرداختند.

“مرگ بر منافق، مرگ بر ضد ولایت فقیه، مرگ بر فتنه گر، مرجع آمریکایی اخراج باید گردد، مرگ بر موسوی، این همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده، وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد” از جمله شعارهای تجمع کنندگان بود.

گزارش شاهدان عینی حاکی است که حاجی زاده، معاونت سیاسی امنیتی استانداری قم که مسئول امنیت استان محسوب می شود نیز در محل حضور داشت اما نظاره گر هتک حرمت خانه های این دو مرجع بود و هیچ واکنشی نشان نداد.

 

ما کار خودمان را می کنیم

در فیلمی که از این تجمع در سایت های اینترنتی مانند یوتیوب منتشر شده، یک طلبه جوان، آیت الله صانعی را “مرجع آمریکایی نانجیب” و سید حسن خمینی را “نانجیب و ناخلف” خطاب می کند.

این طلبه جوان که سخنانش با تکبیر لباس شخصی ها همراه می شود، آقای خامنه ای را “ امام” و “نایب امام” می خواند و به مقامات امنیتی هشدار می دهد که “خودشان قصد دارند بساط فتنه را از قم جمع کنند”.

وی همچنین به سید حسن خمینی هشدار می دهد که به علت هماهنگی با “ سران فتنه” و اینکه به “سرسره” تبدیل شده است، از اول مهرماه اجازه تدریس در قم را ندارد و کلاسهای درس وی تعطیل خواهد شد.

او می افزاید: “ما اجازه نمی‌دهیم از اول مهرماه ایشان درس در قم داشته باشد. فیضیه محل خون شهدای روحانی است؛ محل تحصیل بر و بچه‌های انقلابی و بچه‌های سیدعلی خامنه‌ای است. ما اجازه نمی‌دهیم؛ ما کار خودمان را می‌کنیم، بچه‌های اطلاعات و امنیتی و انتظامی و نظامی،  بدانند؛‌ فردا چیزی نگویند؛ ما انتظارمان این است، که از اول مهر وجود نانجیب این فرزند حاج احمد آقای خمینی را ما در قم نداشته باشیم. ان شاءالله به زودی زود بقیه نانجیب‌ها هم اصلاح بشوند و ملت حقشان را بگذارند کف دستشان”.

این سخنران که سردسته لباس شخصی ها محسوب می شد، همچنین از مقامات قم خواست هر چه سریعتر “بساط فتنه” و “غائله خانه ها” و “ مسجد ضرار” و “بیت مرجع امریکایی” و “آقایان کثیف” را از قم جمع کنند. وی به مسئولان قم اولتیماتوم داد که طلبه ها و قمی ها خودشان تکلیف اینها را روشن می کنند.

او در ادامه، هتاکی را به آیت الله هاشمی رفسنجانی کشاند و تهدید به حذف رئیس مجلس خبرگان رهبری کرد و گفت: “آقای هاشمی باید به راه بگردد و گرنه خیلی راحت حذف شان می‌کنیم؛ ملت نشان داد نه انتساب به امام و نه انتساب به مقام و رتبه خاصی، هیچ چیز را در مقابل ولایت نمی‌فروشد”.

سایت جرس به نقل از شاهدان عینی گزارش داده یک موتورسوار که لباس بسیجی پوشیده بود بین لباس شخصی ها آب معدنی پخش می کرد.

شاهدان عینی افزوده اند دو عدد ماشین وانت که تعدادی از نیروهای ضد شورش نیروی انتظامی در آن بودند در محل تجمع حاضر و بدون هیچ واکنشی محل را ترک کردند. گفته می شود حتی یکی از باندهای خیابان شهید محمد منتظری (مصلی) توسط نیروهای انتظامی برای تردد لباس شخصی ها، بسته شد.

نیروهای انصار حزب الله و بسیج در شعارهای خود خواستار آن بودند که مهدی کروبی خود را خلع لباس کند و از دفتر آیت الله صانعی خارج شود تا او را مجازات کنند.

این تجمع که چندین ساعت ادامه داشت در نهایت به حمله گسترده نیروهای لباس شخصی و انصار حزب الله به بیت آیت الله صانعی منجر شد.

به گزارش شاهدان عینی هنگام حمله به بیت آیت الله صانعی، یگان ضد شورش نیروی انتظامی در محل حضور نداشت و لباس شخصی ها آزادانه به تخریب اموال و تمام وسایل دفتر مشغول شدند.

در عکس هایی که سایت اطلاع رسانی دفتر آیت الله صانعی پس از حمله منتشر کرده، مشخص است که مهاجمان با خشونت هرچه تمامتر اقدام به تخریب دفتر نموده اند.

در این عکس ها تصاویر بسیاری از قرآن ها، مهرها، کتاب های دینی و عکس های آیت الله خمینی که توسط مهاجمان بر زمین انداخته یا پاره شده به چشم می خورد.

 

پلمپ دفتر آیت الله منتظری

در حالی که پس از درگذشت آیت الله منتظری در آذر ماه گذشته، فشارها به بیت آن مرحوم و بخصوص فرزند ارشدش احمد منتظری برای تعطیلی دفتر افزایش یافته بود، در نهایت بامداد روز دوشنبه ماموران وزارت اطلاعات با حضور در بیت آیت الله منتظری به جای برخورد با مهاجمان به بیت، اقدام به پلمپ دفتر این مرجع تقلید کردند.

پیش از حضور ماموران امنیتی، نیروهای انصار حزب الله که ماموریت خود در حمله به بیت آیت الله صانعی و تخریب آنجا را با موفقیت به پایان رسانده بودند، در ساعت چهار بامداد با یورش به دفتر مرحوم آیت الله منتظری اقدام به شکستن درها و پنجره ها، رنگ پاشی روی دیوارها و تخریب گسترده اموال و وسایل دفتر کردند.

حجت الاسلام احمد منتظری، فرزند ارشد آیت الله منتظری در توصیف این وضعیت گفته است: “نکته جالب در این میان حضور و سکوت نیروهای انتظامی و گارد ویژه و هماهنگی کامل بین آنها و نیروهای لباس شخصی بود. در طی این حمله کلیه اموال دفتر تخریب و عکس های معظم له پاره و مورد اهانت قرار گرفت.  شیشه ها، صندلی ها، و حتی تلویزیون دفتر را شکسته اند، پرده ها را کنده اند و با آویزان شدن از پنکه های سقفی و لگد کردن جاروبرقی آنها را خراب کرده اند”.

فرزند آیت الله منتظری در بیانیه خود در این خصوص نوشته: “این تهاجم که از ساعت 16 به بهانه حضور حجةالاسلام مهدی کروبی در قم آغاز شده بود تا پاسی از شب با شکستن شیشه های دفاتر آنان و سر دادن شعار ادامه داشت، در نهایت به تسخیر دفاتر و تخریب اموال آنها در ساعت 4 بامداد روز دوشنبه اول ماه رجب منجر شد و مهاجمین از هیچ گونه اهانتی دریغ نکردند”.

وی افزوده: “این تهاجمات در پی احضارها و تهدیدهای مکرر اینجانب احمد منتظری توسط اداره اطلاعات و دادگاه ویژه روحانیت قم مبنی بر بستن دفتر آیت الله العظمی منتظری (ره) و ندادن شهریه ایشان به طلاب صورت گرفت”.

احمد منتظری در پایان بیانیه خود نوشته است: “به دنبال این تهاجمات، در صبح  روز دوشنبه 24/3/1389 حدود 15 نفر از نیروهای اطلاعات با حکم دادگاه ویژه روحانیت در محل دفتر آیت الله العظمی منتظری (ره)  حضور یافته و نسبت به بازرسی و توقیف اموال تخریب شده و پلمب دفتر اقدام نمودند و به این شکل قلم تایید بر تمام اعمال خرابکارانه نیروهای مهاجم کشیدند. این در حالی است که از نیروهای امنیتی انتظار می رفت نیروهای خودسر را کنترل نمایند و امنیت را به منطقه برگردانند. اما متاسفانه حتی یکی از اوباش دستگیر نشدند”.

در این میان، سایت رجانیوز، از ارگان های حامی محمود احمدی نژاد در گزارش خود از پلمپ دفتر آیت الله منتظری نوشت: “دفتر آقای منتظری پس از آن پلمپ شده است که دادگاه ویژه روحانیت چندین بار به احمد منتظری تذکر جدی داد و از وی خواست تا ضمن پرهیز از سوءاستفاده سیاسی از دفتر پدرش، از «اخذ وجوهات شرعیه و پرداخت شهریه» خودداری کند. احمد منتظری پس از درگذشت پدرش، بر بازگذاشتن دفتر وی و اخذ وجوهات شرعیه و پرداخت شهریه اصرار کرده است؛ موضوعی که از سوی برخی از مراجع عظام تقلید خلاف عرف و سنت و «وهن اسلام و مرجعیت» خوانده شده است”.

احمد منتظری پیش از این تصویر اجازه کتبی تنی چند از مراجع تقلید برای اخذ وجوهات شرعیه را منتشر وتصریح کرده بود که علیرغم تمام فشارها هرگز حاضر نمی شود ننگ تعطیلی دفتر یادگار پدرش را تحمل کند.

آیت الله مکارم شیرازی از مراجع نزدیک به حکومت هم چندی پیش با اشاره به باز بودن دفتر آیت الله منتظری گفته بود: “اگر بخواهند برنامه‌های دفتر را ادامه دهند، هم وهن برای آن بزرگوار و هم وهن برای بازماندگان و جامعه اسلام و مرجعیت خواهد بود، بهتر است سنت سلف صالح در میان ما اجرا و ما همان روش گذشتگان را برویم”.

 

حمله به بیت با شعار یا حسین

در فیلمی که از حمله انصار حزب الله و شاگردان مصباح به بیت آیت الله منتظری در سایت های اینترنتی منتشر شده، عده ای با فریاد یا حسین و یا زهرا به در دفتر لگد می زنند. در این میان یک نفر از میان لباس شخصی ها در مقابل آنها ظاهر می شود و با بیان اینکه “به خدا آقا هم با این حرکت مخالف است و ما با ناموس کسی کاری نداریم”، تلاش می کند تا مانع ادامه حمله شود اما خود او توسط عده ای به جای دیگری منتقل می شود.این نیروها تا ساعت ۴ صبح در محل حضور داشتند و هر از گاهی در داخل خودشان جر و بحث بر سر گرفتن یا نگرفتن دفاتر در می گرفت.اما

بعد از مدتی حدود ۱۰۰ نفر از اعضای نیروی یگان ویژه در داخل کوچه ی دفتر آیت الله منتظری مستقر شدند و به ظاهر ایجاد امنیت کردند اما در ساعت ۴ صبح به صورتی کاملا برنامه ریزی شده یگان ویژه از یک سمت کوچه خارج شد و ۲۰ نفر از نیروهای لباس شخصی با دیلم از سمت دیگر، بدون کمترین برخوردی با نیروهای یگان، وارد کوچه شدند.سپس همان ۲۰ نفر اقدام به شکستن در دفتر آیت الله منتظری کردند و در حدود ۱۵ دقیقه حضورشان در دفتر کاری کردند که از حرکتی که در حسینیه در سالهای قبل کردند وحشیانه تر بوده است و خسارات بیشتری در آن چند دقیقه به بار آورده اند.

بعد از آن ۱۵ دقیقه لباس شخصی ها از دفتر بیرون رفتند وپس از ۳۰ دقیقه نیروهای سپاه و اطلاعات در محل حاضر شدند. آنها به محض ورود به نوشتن صورت جلسه پرداختند و سپس  اقدام به جوش دادن پنجره ها و درها کردند.

این گزارش حاکی است که این افراد تا حدود ظهر در دفتر آیت الله منتظری مشغول بودند.

در همین حال نیروهای یگان ویژه که از روز گذشته به لباس شخصی ها اجازه داده بودند به محاصره و تخریب بیوت و دفاتر آیات عظام صانعی و منتظری بپردازند، پس از عقب نشینی برنامه ریزی شده لباس شخصی ها دوباره در کوچه حضور پیدا کردند تا به گفته خودشان امنیت را بر قرار سازند.

گفتنی است نیروهای اطلاعات پس از توقیف وسایل دفتر آیت الله منتظری از فرزندان ایشان خواستند کلید گاو صندوق های داخل دفتر را به آنان بدهند که این خواسته با مخالفت صریح فرزندان ایشان روبه رو شد.در اینجانیروهای سپاه و اطلاعات  اقدام به شکستن در گاو صندوق ها کردند.

گفتنی است که دیوار های حسینیه و دفتر و خانه های اطراف پر از شعارهایی بود که نیروهای لباس شخصی نوشته بودند، اما نیروهای اطلاعاتی کوشیدند با پاشیدن رنگ آنها را پاک کنند.

در همین حال برخی گزارش ها از ناراحتی مردم نجف آباد اصفهان و شهرهای اطراف آن از هتک حرمت بیت آیت الله منتظری خبر می دهند. این گزارش ها می افزایند که مردم نجف آباد قصد دارند در اعتراض به هتک حرمت لباس شخصی های وابسته به حکومت به بیت فقیه عالیقدر راهپیمایی اعتراض آمیز انجام دهند.

 

نیروهای امنیتی باید پاسخگو باشند

 در این حال، سخنگوی فراکسیون خط امام مجلس ایران، با محکوم کردن اقدام سازماندهی شده گروه‌های خودسر در حمله به دفتر آیت‌الله العظمی صانعی گفت:” اینگونه اقدامات انعکاس خوبی ندارد و نیروهای امنیتی و انتظامی باید پاسخگوی  ناامنی ایجاد شده برای این مرجع تقلید باشند.”

داریوش قنبری در گفتگو با پارلمان‌نیوزبامشکوک دانستن حمله صورت گرفته به دفتر آیت‌الله العظمی صانعی در ساعت 4 صبح امروز، هم خاطر نشان کرد: “نیروهای امنیتی و انتظامی باید پاسخگوی ناامنی ایجاد شده برای این بزرگواران باشند، مگر می‌شود عده‌ای لباس شخصی، در امنیت کامل ساعت‌ها مکانی را مورد محاصره و حمله قرار دهند و نیروهای امنیتی و انتظامی خبردار نشوند و اقدامی برای تامین امنیت دفتر این مرجع تقلید و دیگر بزرگواران نکنند؟”