آغاز پروژه حذف درونی در جریان حاکم

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» روح الله حسینیان پرده برداشت:

روح الله حسینیان، با تقسیم جریان حاکم در جمهوری اسلامی به دو دسته “اصولگرایان ناب” و “اصولگرایانی که گرایش های غیر نابی دارند”، از به دست گرفتن “آینده” جریان حاکم توسط گروهی که آنها را “اصولگرایان ناب” نامید، خبر داد.

نماینده تهران در مجلس هشتم که به عنوان یک چهره امنیتی باسابقه در حکومت اسلامی شناخته می شود، با اشاره به حذف اصولگرایانی که گرایش های غیر ناب دارند، به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که احتمال می دهد “در آینده نزدیک، بین خود جریان اصولگرایی رقابتی ایجاد شود.”

حسینیان که از نمایندگان حامی احمدی نژاد در مجلس به شمار می آید، اگرچه مدعی شد “دوست داریم رقابت بین اصولگرایان ایجاد نشود و با دیگران رقابت داشته باشند” اما تاکید کرد: “پیش‌بینی بنده این است که بین خود اصولگرایان در انتخابات‌های آینده رقابت ایجاد می‌شود.”

حاکم شرع اسبق وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، در توصیف رقابت پیش بینی شده در درون جریان حاکم، با محتمل دانستن بروز «انشعاب» در این جریان، گفت: “اگر هر دو جریان اصولگرایی که احتمال می‌دهم بین آنها انشعابی ایجاد شود، با حفظ اصول کلی و ولایت‌مداری‌شان با هم رقابت داشته باشند، این رقابت مبارکی است و منافع کشور حفظ می‌شود.”

 

تقسیمات اصولگرایانه

جناح اصولگرا که هم اکنون به عنوان جریان حاکم در نظام جمهوری اسلامی شناخته می شود، به طور عمده به دو جریان اصولگرایان منتقد دولت محمود احمدی نژاد و اصولگرایان حامی دولت او تقسیم می شوند؛ هرچند مثلث اصولگرایان سنتی (محافظه کاران)، اصولگرایان جدید (حامیان دولت) و اصولگرایان تحول خواه (شامل جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی) اصلی ترین دسته بندی ناظران سیاسی از این جناح محسوب می شود.

در این تقسیم بندی، به جز اصولگرایان حامی احمدی نژاد، اصولگرایان سنتی شامل احزابی مانند موتلفه اسلامی، جامعه اسلامی مهندسین و به طور کلی مجموعه احزاب و گروه های عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری (به ریاست حبیب الله عسگراولادی) می شوند که به حکمیت نهایی تشکل های روحانی محافظه کار مانند جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مناسبات سیاسی خود اعتقاد دارند. محافظه کاران ایران در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در سال 1384 از کاندیداتوری علی لاریجانی و برخی از آنها نیز از نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی حمایت کردند.

در انتخابات دهم ریاست جمهوری نیز این جریان شامل تشتت آرا شد به گونه ای که بخشی از آن به حمایت از احمدی نژاد پرداخت، تعدادی از نامزدی محسن رضایی پشتیبانی کردند و بخشی از آنها هم با تشکیل ستاد اصولگرایان حامی میرحسین موسوی، به حمایت از کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات پرداختند.

جریان اصولگرایان تحول خواه نیز با محوریت جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی از چهره های امنیتی و فرماندهان سپاه پاسداران تشکیل شده که اگرچه در انتخابات سال 84 از نامزدی محمدباقر قالیباف حمایت کردند اما در انتخابات گذشته، به صورت یکپارچه به پشتیبانی از احمدی نژاد پرداختند.

سخنان روح الله حسینیان درباره حذف آن دسته از اصولگرایانی که “اندیشه های غیر نابی” دارند، در شرایطی عنوان می شود که چند روز پیش، علی مطهری، از اصولگرایان شاخص منتقد احمدی نژاد و برادر همسر علی لاریجانی، از احتمال شکل گیری تشکل جدیدی با محوریت برخی از اصولگرایان منتقد و اصلاح طلبان خبر داده بود.

به گفته مطهری “کسانی که به یک سلسله اصول و مبانی مشخصی پایبند هستند می‌توانند تشکل جدیدی را شکل دهند، اعم از اینکه اصولگرا باشند یا اصلاح‌طلب.”

 

پارلمان؛ محل نزاع

به دنبال اعلام نتایج مناقشه برانگیز انتخابات دهم ریاست جمهوری که با پیروزی محمود احمدی نژاد به پایان رسید، اختلافات درونی جریان اصولگرا به اوج خود رسید.

بیشتر این اختلافات خود را در بین نمایندگان و فراکسیون های مختلف مجلس هشتم نمایان کردند. در این مدت اصولگرایان حامی دولت بارها اصولگرایان منتقد را به “بی بصیرتی” و “رفتار منفعلانه” در برابر آنچه “فتنه سبز”می خوانند، متهم کردند و در مقابل اصولگرایان منتقد احمدی نژاد هم با متهم کردن چند باره رئیس دولت به “رفتار غیرقانونی” و “استبداد”، او را به برکناری یا طرح سئوال تهدید کردند.

افزایش همین اختلافات هم بود که به جلسه محرمانه سال گذشته اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس (حامیان احمدی نژاد) با آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و شکایت آنها از عملکرد علی لاریجانی، رئیس مجلس منجر شد.

حمید رسایی، نماینده حامی دولت در مجلس در این خصوص گفته بود که انتقاد طرفداران احمدی نژاد از لاریجانی، به علت “مواضع دوپهلوی لاریجانی قبل و بعد از انتخابات” و “رفتار غیردوستانه مجلس با دولت” بوده است.

لاریجانی در یک سال گذشته، بارها احمدی نژاد را به رفتار فراقانونی و ایستادگی در برابر قانونی متهم و تهدید کرده که در صورت ادامه این روند، مجلس از “ابزارهای قانونی” خود برای برخورد با او استفاده خواهد کرد.

هم اکنون نمایندگان حامی دولت در مجلس و نمایندگان فراکسیون عضو در اصولگرایان تحول خواه، به صراحت اعلام می کنند که به دنبال برکناری علی لاریجانی از ریاست فراکسیون اصولگرایان هستند. انتخابات این فراکسیون قرار است طی روزهای آینده برگزار شود.

در چنین فضایی روح الله حسینیان در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ایسنا، نسبت به بروز «انحراف» در میان اصولگرایان هشدار داده و گفته است: “اگر خدای ناکرده یکی از این دو گروه در جریان اصولگرایی منحرف و از خط ولایت جدا شوند همان‌طور که تجربه نشان داده در دامان غرب و آمریکا خواهند افتاد؛ و قطعا این امر به ضرر اسلام، انقلاب و کشور خواهد بود.”

وی تصریح کرده: “مادامی که این دو جریان در خط رهبری باشند و از اصول کلی‌تری که اصول اصولگرایی تبعیت کنند رقابت آنها، رقابت مبارکی خواهد بود و مشکلی ایجاد نمی‌کند.”

 

نگرانی های درونی جریان حاکم

پیش از حسینیان، سردار سعید قاسمی از فرماندهان سابق سپاه و از حامیان احمدی نژاد هم از شکل گیری یک “فتنه سیاسی” جدید در درون جبهه اصولگرایان خبر داده بود.

وی با هشدار نسبت به “نفوذ” در درون نیروهای حزب اللهی، گفته بود کسانی می توانند به درون جبهه حزب الله وارد شوند که “از جنس خودمان باشند.”

محمد تقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری هم که بسیاری او را تئوریسین اصلی جریان حاکم در ایران می دانند، مرداد ماه امسال گفته بود: “بعید نیست در آینده نا آرامی‌هایی شدید‌تر از رویدادهای پس انتخابات ریاست جمهوری توسط کسانی که امروز به عنوان نیروهای «ارزشی» شناخته می‌شوند، به وقوع بپیوندد.”

زمزمه کنار زدن آن دسته از اصولگرایانی که اندیشه های غیر ناب دارند، توسط حامیان احمدی نژاد، در شرایطی عنوان می شود که پیش از این بسیاری از چهره های بانفوذ اصولگرا مانند مرتضی نبوی، علی مطهری و تعدادی از روحانیون سنتی، با هشدار نسبت به آنچه “تز اسلام منهای روحانیت” در نزد دولت احمدی نژاد خوانده اند، خواستار مقابله با این نگاه شده بودند.