احمدی نژاد از طرح یارانه ها ضربه خورد

نویسنده

» مقاله ای از دیلی میل درباره تحول اقتصادی

رهبر مخالفان ایران گفت رئیس جمهور در حذف  یارانه  انرژی و غذا، که به گفته کارشناسان تنها باعث افزایش مشکلات اقتصادی ایران می شود، موفق نخواهد شد.

میرحسین موسوی، به نوشته یکی از سایت های مخالف دولت گفت که دولت آقای احمدی نژاد کارشناسانی که ممکن است با این برنامه مخالفت کنند را کنار گذاشته است، در حالی که هدف از طرح های فعلی ریختن  میلیارد ها دلار به جیب  دولت است. برای این کار  قیمت مایحتاج مردم را به نرخ بین المللی نزدیک کرده است.

موسوی به سحام نیوز گفت: “بطور کلی کسی با حذف  یارانه ها مخالف نیست، اما عقیده داریم که چهره ای که بتواند این طرح را با موفقیت اجرا کند، وجود ندارد. اکثر کارشناسان برجسته و لایق، کنار گذاشته شده اند”.

موسوی همچنین دولت را به دلیل مستقر کردن نیروهای امنیتی و پلیس در پایتخت، قبل از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها، مورد انتقاد قرار داد. او گفت که حضور سنگین نیروهای امینتی برای ایجاد ترس در میان ایرانیان است.

او گفت: “این هنر نیست که برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها، در 2هزار نقطه تهران پلیس امنیتی مستقر کنیم.”

احمدی نژاد به دلیل سوء مدیریت اقتصادی اش مورد نقد رهبران مخالف قرار دارد. آنها معتقدند که وی پول نفت کشور را برای اجرای پروژه های پوپولیستی اش، بر باد داده است.

کارشناسان می گویند که برنامه هدفمند کردن یارانه ها باعث  افزایش تورم که آمار غیر رسمی آن بالای 20 درصد است، می شود. بعلاوه، آنها معتقدند که این اقدام باعث می شود که مردم ایران که در حال حاضر که تحت فشار تحریم های بین المللی قرار دارند، هزینه بیشتری را متحمل شوند. موسوی، گفت که این تحریم ها حاصل سیاست خارجی ماجراجویانه احمدی نژاد است.

موسوی گفت: “سیاست خارجی ماجراجویانه باعث شد که چندین قطعنامه بین المللی در زمانی کوتاه علیه کشور مان صادر شود و این بر توانایی مردم برای امرار معاش تاثیر منفی گذاشته است.”

موسوی گفت که فقر و بیکاری رشد کرده و بسته شدن کارخانه ها منجر به سرازیر شدن کالا های وارداتی شده است که همه نشانه ضعیف شدن وضعیت اقتصادی است.

موسوی همچنین گفت: “ادامه این روند خطرناک است و منجر به فروپاشی نظام می شود.”

ایرانیان ارزان ترین بنزین جهان را در اختیار دارند و حتی در داخل کشور با وجود اینکه یکی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان را دارند، مجبور هستند بنزین تصفیه شده را وارد بکنند.

طبق سیستم سهمیه بندی، آنها 0.38 دلار برای هر گالن (0.10دلار) برای هر لیتر در صد لیتر اول می پردازند. قیمت بنزین بیش از صد لیتر 0.40 دلار برای هر لیتر است.

قانون جدید به تدریج یارانه ها را از بین خواهد برد و قیمت ها را به بازار بین المللی نزدیک خواهد کرد. این طرح قرار است تا چند هفته دیگر اجرا شود اما مقامات رسمی، تاریخ رسمی اعلام نکرده اند.

دیلی میل، 2 نوامبر

 

 

 .