التهاب در سیستان و بلوچستان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اعدام 11 نفر در زاهدان

هنوز یک هفته از انفجار انتحاری شهر چابهار نگذشته است، که دادگستری استان سیستان و بلوچستان خبر اعدام 11 نفر به اتهام ارتباط با گروه جندالله را اعلام کرد؛ این اعدامها در شرایطی صورت می گیرد که گروه جندالله یک شب پیشتر نسبت به چنین اقدامی هشدار داده  و تاکید کرده بود که چنین اقداماتی را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه با “تروریست” خواندن این افراد می گوید آنها ها در سه سال اخیر، مبادرت به “اقدامات تروریستی” کرده بودند که طی آن حدود 47 نفر از شیعه و سنی و کودک و زن و مرد شهید و دهها نفر نیز مجروح و معلول شده اند؛ رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان هم “فساد فی‌الارض، محاربه با خدا و مقابله با نظام جمهوری اسلامی” را اتهاماتی اعلام کرده است که این 11 نفر بر اساس آن اعدام شده اند.

 

عبرت بگیرید

ابراهیم حمیدی، رییس کل دادگستری سیستان و بلوچستان دیروز طی اطلاعیه ای اعلام کرد 11 نفر از وابستگان به گروه جندالله که از آنها به عنوان “عوامل خودفروخته به بیگانگان” یاد شده، در محوطه زندان زاهدان اعدام شدند.

در این اطلاعیه که روز دوشنبه خطاب به مردم سیستان و بلوچستان منتشر شد، آمده  است که اعدام شدگان “عناصر فاسد و محارب” هستند  و پس از تحویل به دستگاه قضایی استان طبق موازین شرعی و قانونی و انجام تشریفات دادرسی عادلانه در جلسه علنی دادگاه محاکمه شدند.

در این اطلاعیه اسامی اعدام شدگان و اتهامات آنها نیز گزارش شده است.

اقدام مسلحانه و اجرای کمین علیه کارکنان نیروی انتظامی و سپاه پاسداران، وارد کردن مواد منفجره برای اقدامات تروریستی به داخل کشور، سرقت و آدم ربایی مسلحانه و ایجاد آشوب در زاهدان و رعب و وحشت در مردم، از جمله اتهاماتی است که در اطلاعیه دادگستری استان سیستان و بلوچستان علیه این افراد مطرح شده است.

اعلام این اتهام ها در حالی است که ساعاتی بعد از انتشار این اطلاعیه، پایگاه اینترنتی جندالله، با محکوم کردن اعدام “11جوان بلوچ بی گناه” اعلام کرد که اعدام شدگان جز “قرابت و نزدیکی فامیلی” با برخی از اعضای جندالله هیچ جرمی مرتکب نشده بودند.

اما در اطلاعیه دادگستری سیستان وبلوچستان که از جندالله به عنوان “جندالشیطان” نام برده، آمده است: “همه معدومان از هواداران گروهک تروریستی بوده و جهت پیشبرد اهداف گروهک فعالیت موثر داشته اند.”

ابراهیم حمیدی، در اطلاعیه خود خطاب به  ”اشرار و معاندان”  و کسانی که “صف خود را از ملت جدا کرده اند” هشدار داده است  که “به دامان ملت بازگردند و دست از حمایت بدخواهان و اجانب و مزدوران خودفروخته استکبار” بردارند؛ چراکه در غیر این صورت “دیر یا زود در چنگال عدالت گرفتار شده و در آتش قهر ملت خواهند سوخت.”

در پایان اطلاعیه  دادگستری سیستان و بلوچستان اظهار امیدواری شده است که “باقیمانده اشرار و بازماندگان گروهک تروریستی از سرنوشت شوم این معدومان دست عبرت گیرند.”

همزمان با این اطلاعیه اما غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه در یک نشست خبری، در مورد افراد اعدام شده اضافه کرد آنها “از فروش مواد مخدر هزینه های اقدامات تروریستی خود را تهیه می کردند.”

او گفته است: “این افراد غیر از اقدامات تروریستی، به فروش مواد منفجره و مواد مخدر اقدام می کردند به طوری که از آنها یک هزار کیلو تریاک کشف شده است.”

 

منتظر یک استشهادی باشید

اعدام این یازده نفر پنج روز پس از بمب گذاری انتحاری روز تاسوعا در شهر چاپهار، در استان سیستان و بلوچستان صورت گرفت.

در پی این انفجارکه روز چهارشنبه 24 آذر همزمان با روز تاسوعا انجام شد 37 نفر کشته و بیش از 100نفر دیگر زخمی شدند. مسئولیت انجام این عملیات  را که بزرگترین عملیات انتحاری طی سال گذشته در کشور محسوب می شود گروه جندالله به عهده گرفت. این گروه با انتشار اطلاعیه ای این عملیات  را انتقام اعدام رهبر خود عبدالمالک ریگی خواند.

مقامات امنیتی جمهوری اسلامی در روزهای بعد، از دستگیری نه نفر در رابطه با این انفجار خبر دادند.

حادثه هفته گذشته چابهار، واکنش بسیاری از شخصیت ها، سازمان های داخلی و خارجی و حتی برخی از دولت های خارجی را به دنبال داشت. رئیس جمهوری آمریکا، پادشاه اردن، دبیرکل سازمان ملل از جمله شخصیت هایی بودند که در پیام‌های جداگانه، ضمن محکوم کردن انفجارهای تروریستی چابهار، با خانواده‌های قربانیان این حملات ابراز همدردی کردند.

یک شب قبل از اعدام ها در حالی که سایت زاهدان نیوز اعلام کرده بود 11 نفر در سیستان و بلوچستان اعدام خواهند شد، جندالله، در اطلاعیه ای با عنوان “هشدار به رژیم درباره اعدام جوانان بلوچ” هشدار داده بود که در صورت ادامه “اعدام جوانان بی گناه بلوچ” حکومت باید  ”منتظر یک استشهادی باشد”.

در ادامه این اطلاعیه “جنایات و کشتارها از سوی رژیم” عاملی برای وضعیت کنونی بلوچستان بیان و توصیه شده است که حکومت زمینه را برای “تفاهم فراهم نماید تا از کشتار جلوگیری شود”، در غیر این صورت “این جنگ خاتمه نمی یابد”.

ساعاتی بعد از این اطلاعیه بود که رسانه های رسمی خبر اعدام 11 نفر “وابسته” به این گروه را منتشر کردند. پس از آن جندالله در دو اطلاعیه پیاپی با تاکید بر بی گناهی اعدام شدگان اعلام کرد “در برابر 11 نفر جوان بلوچ  110 نفر” را در یک عملیات استشهادی خواهد کشت.

در آخرین اطلاعیه جندالله که روز گذشته با عنوان “اعدام جوانان بی گناه را محکوم می کنیم” بر پایگاه اینترنتی آنها قرار گرفت، تاکید شده است که “به سختی و شدت کامل” پاسخ این اعدام ها داده خواهد شد.

آنها نوشته اند: “هر اعدامی با یک عملیات استشهادی پاسخ داده خواهد شد که در هر عملیات استشهادی صدها بیگانه متجاوز هلاک خواهند شد.”

جندالله که خود را جنبش مقاومت مردم ایران نیز نامیده است، در سال ۲۰۰۲ توسط عبدالمالک ریگی تأسیس شده و عملیات مسلحانه خود را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرده است. این گروه که فعالیتهای خود را تحت عنوان دفاع از شهروندان اهل سنت در سیستان و بلوچستان تعریف کرده است، در ۱۲ آبان ماه سال جاری به فهرست گروه های تروریستی ایالات متحده آمریکا افزوده شد.

عبدالمالک ریگی رهبر این گروه که در اسفند ماه 88  در مسیر پرواز از دبی به قرقیزستان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به ایران منتقل شده بود، در آخرین روزهای خرداد ماه جاری در زندان اوین تهران به دار آویخته شد.

بعد از اعدام رهبر جندالله، عباسعلی نورا، نماینده مردم زابل در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، به وجود “فرهنگ انتقام” در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: “پس از اعدام ریگی ما به مقامات تذکر دادیم و حتی در کمیسیون امنیت‌ملی جلسه گذاشتیم و به صورت انفرادی با برخی مقامات مطرح کردیم که این گروهک دست به اقدامات تلافی جویانه خواهد زد.”

 پس از انفجار چابهار، عبدالستار دوشوکی، مدیر مرکز مطالعات بلوچستان هم در مصاحبه با روز گفت: “جندالله اعلام کرده که علیرغم محکومیت های گسترده توسط بلوچها، بقیه هموطنان ایرانی، شخصیت ها و نیروهای سیاسی و مجامع بین المللی، همچنان به عملیات انتحاری و جهاد خود تا «شهادت» و یا استقرار «شریعت» در امارات اسلامی بلوچستان ادامه خواهد داد.”