احضار شطرنج بازان نوجوان به کمیته انضباطی

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» وحشت تیم ملی ها از فرود اجباری هواپیما

یک سال پس از سقوط هواپیمای پرواز تهران ـ ایروان که باعث مرگ کلیه اعضای تیم ملی جودوی نوجوانان ایران شد، خروج اضطراری هواپیمای حامل نوجوانان ملی پوش در فرودگاه خمینی تهران، باعث شد تا والدین برخی از این نوجوانان مانع از سفر آنان به پکن شوند. این ممانعت اما نتیجه تعجب برانگیزی به دنبال داشت: احضار نوجوانانی که با تیم همراهی نکرده بودند به کمیته انضباطی.

 در سانحه سقوط هواپیمای پرواز تهران ـ ایروان که باعث مرگ کلیه اعضای تیم ملی جودوی نوجوانان ایران و همه همراهان آن تیم و دیگر سرنشینان هواپیما شد، هیچ یک از مسوولان فدراسیون جودو و تربیت بدنی وقت جمهوری اسلامی مسئول شناخته نشدند؛ مسئولان دولتی حتی در مورد کشته شدن سه عضو تقلبی آن تیم هم که به نام جودوکار معرفی شده بودند، نیازی به پاسخگویی ندیدند. اما در ماجرای تاخیر بیش از نه ساعته هواپیمای پرواز تهران ـ پکن و فرود اضطراری آن در فرودگاهی که خبرگزاری ایسنا آن را فرودگاه اصفهان و خبرگزاری مهر، امام خمینی تهران اعلام کرد، واکنش فدراسیون شطرنج از عدم پاسخگویی فدراسیون جودو هم عجیب تر بود.

مسابقه های شطرنج رده های هشت تا 18 سال قهرمانی آسیا در پکن در شرف آغاز بود که نقص فنی هواپیمای حامل دختران نوجوان ملی پوش تیم شطرنج کشور و سپس تاخیر طولانی در پرواز و فرود اجباری آن، باعث وحشت ورزشکاران نوجوانی شد که عازم رقابتهای آسیایی پکن بودند. به دنبال این حادثه والدین بعضی از این نوجوانان، مانع از سفر مجدد فرزندان شان شدند و تیم شطرنج بازان ایرانی با پشت سرگذاشتن چند تن از اعضابه پکن رفت.

یک روز بعد هم خبرگزاری ایسنا نوشت: “پس از فرود اضطراری این هواپیما، چهار ملی پوش ایران که از این اتفاق به شدت وحشت کرده بودند، تیم ملی را در پرواز مجدد به پکن همراهی نکردند.”

اینک گردانندگان فدراسیون شطرنج، بدون توجه به شرایط روحی ورزشکاران و نگرانی خانواده های آنان، از احضار این نوجوانان به کمیته انضباطی فدراسیون شطرنج خبر داده اند. مدیر روابط عمومی فدراسیون شطرنج دیروز ضمن اعلام این خبر به خبرگزاری ایسنا گفت: “شطرنج بازان یاد شده به عنوان ورزشکاران خاطی به کمیته انضباطی فدراسیون شطرنج احضار خواهند شد.”   

ورزشکارانی که تیم شطرنج را همراهی نکردند عبارتند از: رعنا و غزال حکیمی فرد، مینو عسگری زاده و ساراسادات خادم الشریعه.