آیا جهان تا این اندازه بی رحم است

نویسنده

» گزارش لاراسون از نامه فرزندی که مادرش سنگسار می شد

سجاد، فرزند سکینه محمدی آشتیانی، با تلاش خود و فشارهای بین المللی امیدوار است بتواند “نامه عفو” مادرش را بگیرد.

زندگی سکینه محمدی آشتیانی، زن ۴۳ ساله ای که به جرم “زنای محصنه” به سنگسار محکوم شده، اکنون به مویی وصل است.

سجاد قادرزاده، پسر ۲۲ ساله او که از اصرار و التماس در برابر دولتمردان جمهوری اسلامی خسته شده، تصمیم گرفته به جامعه بین المللی متوسل شود و “نبود عدالت در کشورش” را محکوم کند. او در نامه ای به سازمان های مدافع حقوق بشر که متن آن روز گذشته در روزنامه تایمز انگلستان به چاپ رسید، تمامی اتهامات وارده به مادرش را تکذیب کرده. او می گوید که رهبران اصلی کشور حتی خواسته آنان را نمی شنوند.

آشتیانی در ماه می ۲۰۰۵ به داشتن “رابطه نامشروع” با دو مرد متهم شد. او پس از تحمل حکم ۹۹ ضربه شلاق به زندان رفت و پسرش هفته ای یک بار او را ملاقات می کرد. با این وجود، او در سال ۲۰۰۷ به داشتن رابطه با مرد دیگری قبل از مرگ همسرش متهم شد؛ اتهامی که همواره از سوی آشتیانی تکذیب شده است.

قادرزاده در نامه خود نوشته که شش بار به تهران رفته ولی هیچ گاه موفق نشده آقای لاریجانی و یا خامنه ای و یا احمدی نژاد را ملاقات کند و بیشتر از صد بار نیز، بدون اینکه پاسخی دریافت کرده باشد، برای آنها نامه فرستاده.

او همچنین می نویسد: “امروز از مردم جهان می خواهیم که به ما کمک کنند. ما پنج سال است که در وحشت و اضطراب زندگی می کنیم و از عشق مادرمان محروم ایم. آیا جهان تا این حد بی رحم است که می گذارد چنین فاجعه ای روی دهد؟” این جوان به همراه خواهر ۱۷ ساله اش فریده تصمیم گرفته اند به هر کسی که می تواند کاری انجام دهد متوسل شوند. “برای ما مهم نیست که این فرد کیست و اهل کجاست […] کاری کنید که کابوس ما تبدیل به واقعیت نشود. مادرمان را نجات دهید!”

قادرزاده در مصاحبه با شبکه سی ان ان که روزنامه تایمز نیز بدان اشاره کرده، از دولتمردان جمهوری اسلامی تنها یک “نامه عفو” درخواست کرده است.

واکنش مردم جهان در این رابطه بسیار سریع بود. بازیگرانی چون رابرت ردفورد، اما تامسون، ژولیت بینوش، و دیوید هیر، نمایشنامه نویس، به فهرست عریضه جهانی ای که برای آزادی او به راه افتاده اضافه شدند. همچنین سازمان عفو بین الملل در وبسایت خود بخشی را راه اندازی کرده و از مردم جهان خواسته است پیام های خود را از این طریق برای آیت الله علی خامنه ای ارسال کنند.

قوانین حکومت جمهوری اسلامی برپایه شریعت یا قوانین اسلامی تشکیل شده که آن نیز براساس تفاسیر قرآنی، سنت، احادیث و فقه پایه ریزی شده است. قوانین کیفری جمهوری اسلامی جرم هایی را که با “خواست خداوند” ضدیت دارند مورد مجازات قرار می دهند. در این میان زنا و فاحشه گری می توانند به اعدام از طریق سنگسار منجر شوند. حتی در ماده ۱۰۲ و ماده ۱۰۴ از قوانین کیفری، اندازه و شکل سنگ هایی که باید مورد استفاده قرار گیرند و همچنین قسمت هایی از بدن که منجر به بیشترین آسیب در فرد محکوم می شوند نیز مشخص شده است.

براساس گزارش های به دست آمده، درحال حاضر ۲ مرد و ۹ زن به اعدام ازطریق سنگسار محکوم شده اند، ولی تعداد افرادی که از ابتدای انقلاب اسلامی و برقراری قوانین شریعت به این شیوه اعدام شده اند در دست نیست.

 

 منبع: لا راسون، ۹ ژوئیه