سلیمانی سخنرانی داشت، به روسیه نرفت

نویسنده
مریم کاشانی

» نماینده خامنه ای در سپاه مطرح کرد

حجت الاسلام علی سعیدی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران طی سخنانی سفر قاسم سلیمانی به روسیه را تایید نکرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، نماینده خامنه‫ای در سپاه پاسداران طی یک نشست خبری در پاسخ به خبر منابع آمریکایی درباره حضور قاسم سلیمانی در روسیه، گفت: “این اظهارات فرافکنی مقامات آمریکایی برای دستیابی به اهداف شان است.” او اضافه کرد: “وقتی سردار سلیمانی در ایران سخنرانی می‌کند مشخص است که وی در کشور روسیه حضور ندارد.”

اواخر تیرماه گذشته پس از انتشار متن کامل توافق جمهوری اسلامی و غرب گفته می‫شد که نام قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران نیز در میان کسانی است که رفع تحریم خواهند شد، اما منابع امریکایی این خبر را تکذیب و تاکید کردند که تنها یک تشابه اسمی موجب این تصور شده است. چند روز پس از آن بود که شایعاتی از سفر قاسم سلیمانی به کشور روسیه و حتی ملاقات او با ولادیمیر پوتین، رئیس‫جمهور این کشور هم منتشر شد. گفته می‫شد که این سفر خلاف تحریم‫های سازمان ملل بوده و موجب نقض این تحریم‫ها شده است. رسانه‫های داخلی ایران از قول روزنامه امریکایی نیویورک تایمز نوشته بودند که سلیمانی به مسکو رفته و با پوتین دیدار کرده است. خبرگزاری نسیم، وابسته به سپاه پاسداران در گزارش خود آورده بود: “ بر اساس تحریم‌های سازمان ملل، سردار سلیمانی حق سفر به هیچ کشوری را ندارد اما وی روز جمعه ۲۴ جولای به روسیه رفته و با وزیر دفاع و رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرده است.”

همزمان خبر گزارش شبکه الحدث وابسته به عربستان سعودی منتشر شد که “نگرانی اصلی” در این مورد را “مربوط به مسایل مطرح شده در دیدارهای قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران با مقامات بلندپایه روسیه در مسکو” دانسته بود. نویسنده این گزارش مدعی شده بود: “ منابع مطلع در گفتگو با الحدث فاش کردند سلیمانی در دیدار با پوتین به طور جدی برای تضمین تحویل موشک های پیشرفته اس سیصد به ایران تلاش کرد. ایران در سال 2007 قرارداد خرید این موشک ها را با روسیه امضا کرد. اجرای این قرارداد به دستور دمیتری مدودف رئیس جمهور وقت روسیه در سال 2011 ممنوع شد.  پوتین در ماه آوریل امسال این ممنوعیت را لغو کرد. روسیه و آمریکا پس از دستیابی به توافقنامه هسته ای با ایران به اسرائیل تضمین دادند در صورتی که از توافقنامه هسته ای ایران استقبال کند، موشک های اس سیصد به تهران تحویل داده نخواهد شد.” همان روزها خبر گفتگوی تلفنی جان کری با سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و ابراز نگرانی او از خبر این سفر هم منتشر شد.

روز بعد سخنگوی وزارت خارجه امریکا دراینباره گفت: “وزیر خارجه این موضوع را با روس ها مطرح کرده است و من بیش از این نمی توانم سخنان دیگری بیان کنم.” او تاکید کرد: “ او هنوز یکی از فرماندهان سپاه پاسدارن است و ما بارها و از سالها پیش درباره تهدیداتی که این نیرو دارد و مشارکت آنها در فعالیت های خشونت بار مختلف اعلام کرده ایم. من پرونده ای در اختیار ندارم که در آن نشان دهد که ژنرال قاسم سلیمانی در چه فعالیت های مشارکت داشته یا نداشته است.او یکی از فرماندهان سپاه پاسداران است و ما می توانیم تحریمها را بر ضد سپاه پاسداران و فرماندهان آن از جمله ژنرال سلیمانی حفظ کنیم.”

گرچه خبر سفر قاسم سلیمانی توسط منابع روسی تکذیب شد، اما هر روز جزئیات بیشتری از آن در رسانه‫های امریکایی منتشر می‫شد. از جمله خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع ایرانی که نامی از او برده نشد، گزارش داده بود که در دیدار سردار سلیمانی با مقام​های روسی علاوه بر مسائل منطقه درباره مناسبات دوجانبه ایران و روسیه از جمله تحویل سامانه موشکی اس -۳۰۰ و دیگر سلاح​های روسی گفت‌وگو شده است.

در همان زمان سایت باشگاه خبرنگاران وابسته به سیمای جمهوری اسلامی در گزارشی ادعا کرد که سلیمانی سفری به روسیه نداشته و انتشار این اخبار نوعی جنگ روانی توسط رسانه‫های امریکایی است. با اینهمه تا پیش از سخنان مبهم نماینده  خامنه‫ای در سپاه پاسداران، اظهار نظر رسمی از طرف منابع ایرانی در این مورد صورت نگرفت. در حالی که منابع روسی چند بار این خبرها را تکذیب کرده بودند، از ایران خبری به گوش نمی‫رسید. حتی سخنان اخیر حجت‫الاسلام سعیدی و استناد او به سخنرانی قاسم سلیمانی برای تردید در سفرش به روسیه نیز به معنی تکذیب این سفر نیست.

خبر سفر قاسم سلیمانی به روسیه بعد از توافق هسته‫ای اخیر در شرایطی منتشر شده است که رسانه‫های ایران از نزدیکی بیشتر به روسیه خبر داده‫اند. علاوه بر مانور دریایی مشترک میان روسیه و ایران که چند روز پیش خبرساز شد، گزارش‫هایی از قرار داد جدید برای خرید هواپیماهای مسافربری روسی هم منتشر شده است. هفته پیش ماکسیم ساکولو، وزیر حمل و نقل روسیه، اعلام کردکه مقامات روس در حال مذاکره با ایران برای فروش سوپر جت‌های سوخوی 100 به کشور هستند. این مذاکرات در حالی صورت می‫گیرد که تجربه هواپیماهای روسی در ایران تنها با سقوط و کشتار مسافران همراه بوده است. آخرین تجربه از این دست ماجرای هواپیماهای آنتونوف 140 روسیه بود که تقریبا همه نمونه‫های آن در ایران سقوط کرد.