سعید مرتضوی: در پرونده کهریزک تبرئه شدم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» تبرئه، حبس و رد مال برای دادستان سابق تهران

“تبرئه در برخی موارد و حبس و رد مال در برخی موارد دیگر” این حکمی است که غلامحسین محسنی اژه ای درباره سرنوشت پرونده سعید مرتضوی اعلام می کند. هرچند سخنگوی دستگاه قضایی توضیح نمی دهد که این احکام مربوط به کدام پرونده ها است، در کدام پرونده سعید مرتضوی تبرئه شده و در کدام پرونده او محکوم به حبس و رد مال، اما سعید مرتضوی مدعی شده است که در پرونده کهریزک، تبرئه شده و حبس و رد مال مربوط به پرونده تامین اجتماعی است.

حکم سعید مرتضوی تاکنون دست هیچ کسی نرسیده است، غلامحسین محسنی اژه ای می گوید هنوز از جزئیات حکم بی خبر است و تا زمان قطعی شدن حکم امکان بیان جزئیات را ندارد، سعید مرتضوی می گوید که روز گذشته به دادگاه مراجعه کرده اما حکمی به او ابلاغ نشده، علیرضا دقیقی یکی از شاکیان او در پرونده تامین اجتماعی که همزمان وکیل یکی دیگر از شاکیان مرتضوی در پرونده پالیزدار است هم بی خبر است و به روز می گوید که تاکنون هیچ حکمی به او در این زمینه ابلاغ نشده است. او اما توضیح می دهد که حکم صادره هرچه که باشد درباره همه پرونده های مربوط به سعید مرتضوی نیست چون حتی در پرونده تامین اجتماعی هم، بخشی از پرونده در دادسرا و در مرحله تحقیقات است و هنوز به دادگاه ارسال نشده.

میرمجید طاهری، وکیل خانواده محسن روح الامینی به روز گفته است که پرونده شکایت موکل او از سعید مرتضوی با اتهام معاونت در قتل به دادگاه فرستاده شده.

انفصال دائم از خدمات قضایی و ۵ سال انفصال از خدمات دولتی حکمی است که تنها برای یکی از اتهامات سعید مرتضوی یعنی بازداشت غیرقانونی صادر و به تایید دیوان عالی کشور رسیده است. او به ۲۰۰ هزار تومان جریمه نقدی هم محکوم شده. مرتضوی به اتهام گزارش خلاف به ۷۴ ضربه شلاق هم از سوی دادگاه کیفری محکوم شده بود. دیوان عالی کشور حکم مرتضوی در گزارش خلاف را به دلیل ایراد شکلی نقض کرده و این مساله همچنان در حال رسیدگی است. اما برای اتهام معاونت در قتل که از سوی خانواده محسن روح الامینی متوجه سعید مرتضوی شده هنوز حکمی اعلام نشده است. اتهامی که به مراتب از اتهامات دیگر مرتضوی در همین پرونده سنگین تر است و مجازات های سنگین تری نیز دارد. او از این اتهام در پرونده شکایت خانواده محمد کامرانی تبرئه شده، خانواده امیر جوادی فر از پی گیری شکایت خودانصراف داده اند اما خانواده محسن روح الامینی مصرانه خواهان رسیدگی به این بخش از پرونده و شکایت خود بودند. حالا سعید مرتضوی مدعی است که در این پرونده از سوی دادگاه بدوی تبرئه شده است.

پرونده تامین اجتماعی اما شاکیان زیادی دارد، پرونده ای که با استناد به نتیجه تحقیق و تفحص مجلس از تامین اجتماعی تشکیل شده. علیرضا دقیقی، وکیل دادگستری و یکی از شاکیان سعید مرتضوی در پرونده تامین اجتماعی می گوید: یک بخشی از پرونده که آماده شده بود رفت دادگاه و رسیدگی شد. در آن بخش ما که شاکی خصوصی بودیم و دعوا عمومی بود قاضی این تشخیص را داد که لزومی ندارد شما باشید و ما را راه ندادند برای حضور در دادگاه. اما یک بخشی از شکایت ما در دادسرا و در مرحله تحقیقات است و الان هرحکمی صادر شده باشد تنها مربوط به بخشی از پرونده تامین اجتماعی است نه همه پرونده.

علیرضا دقیقی در پرونده شکایت وکلای عباس پالیزدار هم وکیل پیمان حاج محمود عطار، یکی از شاکیان سعید مرتضوی است . پرونده ای که هنوز در دادگاه مورد رسیدگی قرار نگرفته است. شکایت فاضل لاریجانی از سعید مرتوی دیگر پرونده ای است که او در دادسرا دارد.

سعید مرتضوی روز گذشته درخصوص سخنان محسنی اژه ای مبنی بر صدور حکم  تبرئه و حبس و رد مال برای او، به خبرگزاری تسنیم گفته است:  اینکه حبس و ردمال را اعلام کردند یکی است و مربوط به تأمین اجتماعی است و قاعدتا تبرئه باید مربوط به کهریزک باشد چون کهریزک دیگر رد مال ندارد. طبق ماده 2 مجازاتش رد مال و یا حبس از هر نوعی باشد یا جزای نقدی دو برابر مبلغ اصلی باشد. نمی‌دانم این محکومیت با چه استدلالی بوده است. از اینکه حبس تعلیقی است یا نوع دیگر هیچ اطلاعی ندارم. امکان ندارد کسی که با ابلاغ سرپرستی کار کرده باشد بگویند رد مال بدهد و جنبه کیفری و رأی کیفری برایش درنظر بگیرند.

او درباره رد مال هم توضیح داده که این موضوع تنها اتهامی که به آن مربوط می‌شود بحث دریافت 6 ماه حقوق در دوره سرپرستی سازمان تأمین اجتماعی بوده است که در این مدت 48 میلیون به حسابم واریز شده است. حقوقی که این یک سال‌ونیم بنده دریافت کردم براساس حکم و ابلاغ حقوقی، به صورت علی‌الحساب بود تا اینکه هیئت امنا حقوق قطعی من را مشخص کرد؛ بعد از آن 68 میلیون تومان بستانکار شدم و بابت این یک سال و نیم باید به من پرداخت می‌شد. این مبلغ به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز و چک هم صادر شد که به من پرداخت شود  ولی رئیس سازمان و وزیر دستور دادند این چک ابطال شود و پرداخت تا زمان تعیین تکلیف پرونده تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی انجام نشود.این دستور هرچند خلاف قانون بود اما اجرا شد. من ابتدا باید رأی را ببینم و آن را مطالعه کنم تا متوجه شوم چطور ممکن است به رد مال محکوم شده باشم. حقوقی که در این 6 ماه به من دادند  علی‌الحساب بوده است و معنای علی‌الحساب این است که در پایان دوره اگر محاسبه کردند و مشخص شد پرداخت‌ها اضافه بوده نامه می‌زنند که پول را برگردان و اگر هم پرداخت‌ها کم بود، مبلغ الباقی پرداخت شود.

هنوز مشخص نیست حکم دادگاه بدوی که محسنی اژه ای خبر از صدور آن داده چه جزئیاتی دارد و مربوط به کدام یک از پرونده های سعید مرتضوی است.