نسرین ستوده: به جای برخورد با مردم، امنیت را تامین کنید

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» پس از بازداشت چند ساعته در مصاحبه با روز

نسرین ستوده که روز گذشته در جریان تجمع اعتراضی مردم نسبت به حادثه اسیدپاشی به زنان اصفهان بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شده می گویدماموران امنیتی و انتظامی به جای برخورد با مردم، نسبت به حادثه اسیدپاشی و شناسایی و محاکمه عامل یا عاملان آن اقدام کنند.

او فضای روز گذشته در مقابل وزارت کشور و خیابان های منتهی به آن را امنیتی و پلیسی می خواند و می گوید این همه نیرو را به جای برخورد با مردم، صرف شناسایی عامل یا عاملان اسیدپاشی بکنند و ببرند توی خیابان های اصفهان امنیت دختران و زنان ما را تامین کنند.

روز گذشته تعدادی از مردم در تهران و در پی فراخوانی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود در مقابل ساختمان وزارت کشور حضور یافتند تا با برگزاری تجمعی نسبت به حادثه اسیدپاشی به زنان در اصفهان اعتراض کنند؛ تجمعی که با حضور گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی امکان برگزاری نیافت و تعدادی ازحاضران از جمله نسرین ستوده، وکیل و حقوقدان سرشناس ایرانی بازداشت شدند. خانم ستوده که ساعاتی پس از بازداشت آزاد شده در مصاحبه با “روز” می گوید: ما به محض اینکه با چند تن دیگر از دوستان به میدان فاطمی رسیدیم، چون دیدیم خیلی پر از نیروهای امنیتی است حرکت کردیم طرف ماشین که سوار شویم. داشتیم به ماشین می رسیدیم که جلوی مان را گرفتند و گفتند کارت شناسایی بدهید. برخی دادند برخی ندادند من هم ندادم. ماشین آمد و مرا به اداره پی گیری وزارت اطلاعات بردند و یکی دو ساعتی آنجا صحبت کردیم. من گفتم که ما معترض هستیم باید قضیه اسیدپاشی را به صورت جدی پی گیری کنید. همان طور که مسائل مربوط به امنیت خودتان را پی گیری می کنید باید مساله مربوط به امنیت مردم را هم پی گیری کنید.

او می افزاید: در اداره پی گیری وزارت اطلاعات به من گفتند چون شما یک چهره شناخته شده هستید ماموران احساس خطر کردند و بدون اینکه ما از آنها خواسته باشیم شما را بازداشت کردند. البته اول گفتند بدون اینکه شما را بشناسند و خیلی ها شما را نمی شناسند. گفتم بله خیلی ها نمی شناسند. بعد گفتند شما را اتفاقی بازداشت کرده اند و ما نگفته بودیم بازداشت کنند و شما چهره شناخته شده هستید و ماموران احساس خطر کرده اند و..اما به هر حال فرقی نمی کند اتفاقی بوده یا نه. می خواهند بگویند نسرین ستوده بازداشت نشده؟ هر کسی دیگر بازداشت می شد، تفاوت قضیه چیست؟ هر کسی حق دارد برود به این مساله اعتراض کند و بازداشت نشود و با او برخوردی نشود.

نسرین ستوده حضور خود در خیابان فاطمی را در جهت مشارکت در تجمع اعتراضی نسبت به اسیدپاشی عنوان می کند و می گوید: همه ما نگران بچه های مان هستیم، من فکر می کنم موضوع به آن اندازه ای که حساس است مورد پی گیری قرار نمی گیرد. من مثل همه کسانی که دیروز معترض بودند و رفتند آنجا و فکر می کنند به درستی خواسته شان پی گیری نمی شود رفتم تا اعتراض کنم. من فکر می کنم موضوع مهم تر از این چیزی است که از سوی دولت نشان داده می شود و باید با حساسیت بیشتری مورد رسیدگی قرار بگیرد.

استاندار تهران در جمع خبرنگاران گفته است که روز گذشته در تهران هیچ تجمعی برگزار نشده، خانم ستوده اما می گوید: اجازه جمع شدن مردم را ندادند. ما ۵ نفر در حال حرکت بودیم که کارت بعضی ها توقیف شد و من خودم توقیف شدم. در چنین فضایی پر واضح است که امکان تجمع وجود نداشت. استانداری هنر نکرده، هنر وقتی است که تجمع به صورت آزاد برگزار می شد، مردم خواسته های شان را می گفتند و ماموران هم نظم را برقرار می کردند. حرف استاندار از نظر بیرونی درست است اما تجمع به دلایل پلیسی تشکیل نشد. آن هم در شرایطی که نه اغتشاشی بود نه هیچ چیز دیگر. افراد دو نفر، سه نفر، 5 نفر در پیاده رو حرکت می کردند اما تمام سطح خیابان پر از پلیس بود، چند لایه پلیس ایستاده بود و اصلا اجازه نمی دادند. یک زمانی پلیس معمولی و عادی می ایستد اما دیروز خیلی حساس بودند جو خیلی پلیسی بود.ما هم به همین دلیل که دیدیم فضا اصلا اجازه نمی داد آنجا باشیم حرکت کردیم، برگردیم سمت ماشین که دستگیرمان کردند.اما من واقعا هیچ دلیلی برای این همه حساسیت نمی بینم، این همه جای حساسیت نداشت به خاطر اینکه ما چهارشنبه هم جلوی مجلس تجمع کرده و شعار داده بودیم. همان لحظه هم مجلس مواد طرحی را که مورد اعتراض مردم است تصویب کرده بود. اگر این وسط کسی قرار باشد مدعی باشد مردم هستند که اینطور مورد بی مهری قرار می گیرند. می روند جلوی مجلس خواسته هایشان را می گویند و مجلس همان قانونی را که مورد اعتراض مردم است تصویب می کند.

اومی گوید: این همه نیرو را به جای اینکه برای مقابله با مردم جلو وزارت کشور بگذارند، ببرند خیابان های اصفهان برای تامین امنیت دختران و زنان اصفهان و دستگیری اسیدپاش. اینکه چطور تاکنون اسیدپاش یا اسیدپاش ها شناسایی و دستگیر نشده اند، سوالی است که مردم را در اعتراض به خیابان می کشاند. ما نمی دانیم چه کس یا کسانی هستند اما می دانیم که تامین امنیت مردم از وظایف اصلی دولت است. مالیات وپول نفت برای تامین امنیت جان شهروندان است. ما ضمن اجتناب از گمانه زنی درباره دلایل این اسیدپاشی ها از دولت می خواهیم به این وظیفه اش عمل کند.

نسرین ستوده سپس با اشاره به گمانه زنی های مختلفی که در این زمینه صورت گرفته می گوید: هیچ کس نمی تواند قاطعانه بگوید که این اسیدپاشی ها سازمان یافته بوده یا دلایل شخصی داشته یا سیاسی بوده یا اجتماعی یا امربه معروف بوده یا هر چیز دیگر. هیچ کس نمی تواند قاطعانه نظر بدهد، اما قانون یک حرف می زند و دو حرف هم نیست. قانون می گوید وقتی چنین اقدامات گسترده ای علیه امنیت مردم انجام می شود وظیفه دولت است که عوامل را شناسایی و تعقیب کند. ما صرفنظر از اینکه نیت اینها چی بوده، برای امربه معروف و نهی از منکر بوده، یا دلایل دیگری داشته، وظیفه دولت می دانیم که عوامل را شناسایی کند و مورد تعقیب قرار دهد و در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند و مطابق قانون برای آنها مجازات در نظر گرفته شود. البته ما همین جا هم خواهان این هستیم که از اعدام آنها صرفنظر شود.این هم خیلی روشن است.

استاندار تهران روز گذشته گفته بود اگر هر تجمعی در استان تهران بخواهد شکل بگیرد، باید مراحل قانونی خود را طی کند و با دریافت مجوز قانونی از وزارت کشور و یا فرمانداری برگزار شود. نسرین ستوده می گوید کسانی که برای تجمع مسالمت آمیز به خیایان می روند استنادشان به اصل ۲۷ قانون اساسی است که چنین حقی را به آنها داده، من نمی دانم استناد استاندار به چه چیزی است. اما ما رفتیم خیابان که بگوییم دولت باید امنیت زنان و دختران ما را تامین کند. ما نگران دختران و زنان کشورمان هستیم.

نسرین ستوده، عضو کانون مدافعان حقوق بشر و از وکلای سرشناس ایرانی است که از روز سه شنبه در مقابل ساختمان کانون وکلا تحصن کرده، او اخیرا از سوی شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا از وکالت محروم شده؛محرومیتی ۳ ساله که در تاریخ کانون وکلا، چه پیش و چه بعد از انقلاب سابقه نداشته است. خانم ستوده میگوید که همچنان هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر در مقابل ساختمان کانون وکلا به تحصن اش ادامه میدهد.