پاکستان مسئول ترورهای اخیر در مرزهای شرقی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» واکنش تند نمایندگان به خبر تبادل آتش در مرزها

یک روز پس از آنکه فرماندهی مرزبانی استان سیستان و بلوچستان، تبادل آتش میان ایران و پاکستان را تکذیب کرد، نمایندگان این استان با متهم کردن اسلام‌آباد به دست داشتن در ترورهای اخیر شرق کشور، از دستگاه دیپلماسی کشور خواستند سفیر کشور همسایه را احضار کند.

روز جمعه، سوم آبان ماه، منابع رسمی و رسانه‌های پاکستانی اعلام کرده بودند که نیروهای مرزی جمهوری اسلامی پنج خمپاره به خاک پاکستان شلیک و پاکستانی ها هم در پاسخ اقدام به شلیک دو خمپاره به خاک ایران کرده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها تبادل آتش در مناطق غیرمسکونی رخ داده و تلفات و خساراتی به دنبال نداشته است.

اما سردار رهام‌بخش حبیبی، فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان خبر رسانه‌های پاکستانی در مورد تبادل آتش در مرز دو کشور را تکذیب کرد.

پس از آن اما شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و ابراهیم آقامحمدی دیگر عضو این کمسیون با انتقاد از نهادهای نظامی و دولت پاکستان، برای چندمین بار در هفته‌های گذشته بار دیگر این کشور را متهم کردند که توان کنترل مرزهای خود راندارد.

این نمایندگان همچنین خواهان احضار سفیر پاکستان در تهران به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی شدند.

 عاقبت روز یکشنبه ۲۷ مهر، سفیر پاکستان در تهران به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی احضار شد.

ابراهیم آقامحمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز شنبه، سوم آبان ماه به خبرگزاری ایسنا گفته است: “دولت پاکستان مقصر اصلی ترورهای اخیر شرق کشور است چرا که این دولت تروریست را پرورش می‎دهد و برای این ادعای خود سند و دلیل داریم.”

در هفته‌های گذشته درگیری‌هایی در نقاط شرقی کشور به ویژه در مرزهای مشترک با پاکستان میان نیروهای مسلح و نیروهای نظامی رخ داد که دست کم به مرگ شش مامور نیروی انتظامی و یک مقام فرمانداری منجر شد.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور پیشتر گفته بود گروه مسلح جیش العدل، مسئولیت برخی از این درگیری ها را به عهده گرفته است.

جیش‌العدل یک گروه مسلح سنی‌مذهب است که هدف خود را دفاع از بلوچ های اهل سنت ایران اعلام کرده است. این گروه در سالهای گذشته مسئولیت شماری از درگیری‌های نظامی در استان سیستان و بلوچستان از جمله نقاط مشترک مرزی ایران و پاکستان را به عهده گرفته است.

در ادامه واکنش‌ها به اخبار مربوط به تبادل آتش میان نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و پاکستان، باقر حسینی، نماینده زابل در مجلس گفته است: “اشرار، قاچاقچیان و گروهک‌های تکفیری در داخل پاکستان مستقر هستند و از آن جناح عملیاتی را علیه ما انجام می‌دهند و دوباره به قرارگاه خود بر می‌گردند.”

او به خبرگزاری ایلنا گفته است: “در حال حاضر پاکستان به محل امنی برای گروهک‌های تروریستی تبدیل شده است که برای شهروندان ما ناامنی ایجاد می‌کنند.”

در راستای حل مشکلات مرزهای ایران و پاکستان، جمهوری اسلامی روزهای ۶ و ۷ آبان را برای برگزاری یک نشست مشترک میان دو کشور پیشنهاد کرده بود، اما روز شنبه خبرگزاری ایرنا نوشت:“با توجه به اینکه طرف پاکستانی نیازمند انجام هماهنگی های بیشتری برای شرکت در این نشست بود، زمان این نشست به تعویق افتاد.”

بر اساس این گزارش سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرده است: “نشست دو روزه کمیسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان روز ۱۸ آبان ماه جاری آغاز می شود.”