مشایی به سفیر آمریکا در اسرائیل چه گفت؟

نویسنده
رژین یونسی

» نادران از متکی پرسید

الیاس نادران، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ایران دیروز در حالیکه در صحن علنی مجلس، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی را خطاب قرار می داد، اسفندیار رحیم مشایی، مرد هجده شغله دولت احمدی نژاد را به ملاقات با سفیر اسبق آمریکا در اسرائیل در جریان سفر سال سال گذشته وی به نیویورک متهم کرد.

الیاس نادران در بخش دیگری از سخنان خود در جریان احضار وزیر امور خارجه به مجلس، بدون آنکه نامی از مشایی ببرد، خطاب به متکی گفت: “این آقا در سال گذشته در سفر به نیویورک ملاقات های مختلفی با افراد مختلف انجام داده است. از جمله افرادی که ملاقات کرده است سفیر اسبق آمریکا در رژیم صهیونیستی (اسرائیل) بوده است و حالا این سئوال پیش می آید که چه مذاکراتی بین این دو تن صورت گرفته است؟ متن این مذاکرات کجاست؟” او سپس تاکید کرد: “من به این جریان مشکوکم… من با این حرف هایی که توسط این آقا زده می شود مشکل دارم.”

الیاس نادران، در آغاز سخنان خود انتقاداتی در ارتباط با همایش اخیر ایرانیان خارج از کشور مطرح کرد و گفت: “بنده گلایه‌ام از این بابت است که چرا آن روزی که بنده در این رابطه سؤال کردم عزیزان در کمیسیون مربوطه پیش‌بینی اتفاقاتی که در روزهای اخیر افتاده است را نمی‌کردند؛‌همین همایشی که به نام ایرانیان خارج ار کشور تشکیل شده و باعث وهم نظام بود و در واقع اتفاقاتی هم افتاد که دون شان نظام جمهوری اسلامی است، پیش‌بینی نشد.”

وی با اشاره به اتفاقاتی که در این همایش افتاد بدون آنکه نامی از کسی  ببرد فعالان شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور را “افراد معلوم الحال” توصیف کرد و گفت: “اگر بنا است این شورا را افراد معلوم‌الحالی که در آنجا فعالیت کرده و مسئولیت دارند، اداره کنند اشکالی ندارد همان آقا را وزیر امور خارجه بگذاریم و وزیر محترم خارجه هم بشود رئیس شورای عالی ایرانیان خارج از کشور تا ما بدانیم چه کسی مسئول است و مسئولیت دارد.”

این نماینده در ادامه سخنانش با اشاره به “فضاحت‌” های به بار آمده در این همایش گفت: “افرادی را در این همایش دعوت کردند که دلال رابطه با آمریکاست. در این همایش ساواکی‌ها را دعوت کردند و بعد هم دستور دادند حقوق 30 ساله آنها را پرداخت کنند. در این همایش ضد انقلاب‌ها را دعوت کردند. آیا اینها با هماهنگی وزارت امور خارجه بوده است؟ وزارت امور خارجه چه نقشی داشته؟ چه اعتراضی کرده است؟”

به گزارش تابناک، ارگان نزدیک به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نادران سپس با بیان اینکه  “می گویند می‌خواهیم مکتب ایرانی درست کنیم” گفته است: “وقتی سال 1994 در فرانسه تحصیل می‌کردم و دولت فرانسه تصمیم گرفت با مسلمانان و زنان با حجاب برخورد کند صراحتا دولت فرانسه گفت: می‌خواهیم اسلام فرانسوی درست کنیم. یعنی اسلامی که محدود به مرزهای جغرافیایی باشد و وقتی اسلام محدود به مرزهای جغرافیایی شد دیگر امت اسلامی تشکیل نمی‌شود.”

اشاره نماینده تهران به سخنان اسفندیار رحیم مشایی در همایش ایرانیان خارج از کشور  در رابطه با “مکتب ایرانی” و “مکتب اسلامی” است که واکنش های شدیدی را در میان اصولگرایان دولت احمدی نژاد و مقامات بالای حکومتی به دنبال داشت.

مشایی که در حال حاضر به غیر از مسئولیت ریاست دفتر احمدی نژاد، 17 پست دیگر را در اختیار دارد، مدتی پیش طی سخنانی در همایش ایرانیان خارج از کشور گفته بود: “در اسلام، باید به دنبال مکتب ایرانی بود و این مکتب ایران بود که اسلام را زنده نگه داشته است.”

 

دیدار با سفیرآمریکا

الیاس نادران در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به متکی گفت: “این آقا در سال گذشته در سفر به نیویورک ملاقات های مختلفی را با افراد مختلف انجام داده است. از جمله افرادی که ملاقات کرده است سفیر اسبق آمریکا در رژیم صهیونیستی (اسرائیل) بوده است و حالا این سوال پیش می آید که چه مذاکراتی بین این دو تن صورت گرفته است؟ متن این مذاکرات کجاست؟…من به این جریان مشکوکم…من با این حرف هایی که توسط این آقا زده می شود مشکل دارم.”

نادران اضافه کرد: “بعد هم ملاقات‌ها و نشست‌های مشکوک؛ در همین همایش که در داخل کشور برگزار شد، عده‌ای را دعوت کرده و در جلسات خصوصی که خبرنگاران را هم اجازه حضور در آن کارگروه ندادند تشکیل داده‌اند، چه مسائلی قرار بود مطرح شود؟ بعد هم همین آقا می‌گوید که اگر من کاندیدا شوم 9میلیون از احمدی‌نژاد بیشتر رای می‌آورم.”

الیاس نادران در بخش دیگری از اظهارات روز یکشنبه خود از مجلس شورای اسلامی خواست تا درباره بودجه “۵۰ میلیارد تومانی” ای که او ادعا می کند برای برگزاری همایش ایرانیان در خارج از کشور هزینه شده تحقیق و تفحص کند.

نماینده اصولگرای دولت احمدی نژاد در ادامه سخنان خود مدعی شد در شب برگزاری همایش ایران خارج از کشور در هتل “مشروب سرو شده و رقص های مختلط ” برپا شده است.

وی همچنین اظهار داشت: “آقای رییس جمهور گفت که حالا پای یک خانم به پای یک آقا خورده ولی خیر! مسئله خیلی بدتر از این حرفها بود. چرا برای میهمانان در هتل مشروب سرو کردند و رقصهای مختلط برگزار شد؟”

 

همین آقا را بکنند وزیر امور خارجه

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود در انتقاد از “شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور” خطاب به وزیر امور خارجه گفت: “بحث بر این است که اختیارات شورای عالی ایرانیان خارج از کشور که فقط مصوبه تشکیل ستاد را دارد و نه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، از اختیاراتی برخوردار است که نه تنها اختیارات وزارت امور خارجه را دارا است بلکه فراتر از وزارت امور خارجه هم تصمیم‌گیری می‌کند.”

وی همچنین گفت: “به استناد مصوبه‌ای که وزارت امور خارجه ارسال کرده ستاد مربوط به ساماندهی امور ایرانیان خارج از کشور مصوبه هیات وزیران بوده است، شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور موضوع سؤال می‌باشد.”

نادران با بیان اینکه “ما باید بدانیم از چه کسی باید سؤال کنیم”، گفت:  “بحث این است که آیا می‌خواهیم قانون را دور بزنیم؟ آیا می‌خواهیم دستگاه دیپلماسی کشور را بی‌خاصیت کنیم؟ دستگاهی که وظیفه ذاتی او دفاع از ایرانیان خارج از کشور است ‌را کنار گذشته و یک شورایی که متشکل از مجموعه افراد بوده را تشکیل داده و کارگروه‌هایی در زیرمجموعه آن قرار داده و این تشکیلات را به نهاد ریاست جمهوری برده‌ایم. انگار که در این کشور قرار است اگر مسئولیتی به کسی داده شود، باید ابتدا آن مسئولیت به آن آقا داده شود و بعد به دیگران.”

نماینده اصولگرای مجلس سپس نسبت به “این تنفیذ مسئولیت‌ها” اعتراض کرد و از منوچهر متکی پرسید: “این روند به کجا می‌رود؟ وزیر امور خارجه به ما بفرماید آیا بنا است این اختیاراتی که دائما از وزارت امور خارجه سلب شده و به آن افراد داده می‌شود تا کجا پیش رود؟”

وی افزود: “بنده نمی‌دانم «نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور» از کجای قانون اساسی استنباط شده است و اگر مستند به اصل 127 قانون اساسی می‌باشد، این اصل سازوکار خود را دارد؛ باید اختیارات مشخص شده و نماینده ویژه باید در یک مسئله اضطراری انتخاب شود. حالا مگر چه اضطراری پیش آمده است؟”

به گفته نادران اما : “بحث این است که می‌خواهند قانون را دور بزنند و یا می‌خواهند دستگاه دیپلماسی کشور را بی‌خاصیت کنند؟ ما دستگاهی که وظیفه ذاتی آن دفاع از حقوق ایرانیان خارج از کشور است را معطل کرده‌ایم و شورایی را متشکل از افراد تشکیل داده‌ایم شوراهای مختلف زیرمجموعه درست کردیم و در نهاد ریاست جمهوری برده‌ایم که در این کشور هر مسئولیتی می‌خواهد داده شود اول به آن آقا باید داده شود بعد به دیگران.”

 اوسپس تاکید کرد: “باید روشن شود که چرا تا این حد اختیارات جابه‌جا می‌شود؟ ما می‌خواهیم مقدرات کشور را دست چه کسی بسپاریم؟”

الیاس نادران در ادامه سخنان خود در صحن مجلس  بار دیگر افراد اداره کننده شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور را “معلوم الحال” توصیف کرد و گفت: “یکدفعه همین آقا را بکنند وزیر امور خارجه و قال قضیه را بکنند! آنها با تاسیس این شورا به موازات وزارت خارجه می‌خواهند دستگاه دیپلماسی کشور را بی خاصیت کرده و قانون را دور بزنند و به مجلس پاسخگو نباشند.”

رسانه های داخلی بدون آنکه به توضیحات وزیر امور خارجه در مقابل سئوالات نمایندگان اشاره کنند، خبر دادند پس از پایان توضیحات الیاس نادران نماینده تهران مجلس شورای اسلامی، از مجموع 194 نماینده با 55 رای موافق، ‌رای مخالف و 5 رای ممتنع از توضیحات منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان قانع نشد.