همه دغدغه های یک امام جمعه

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» روز بررسی می کند

اظهارات و نطق های سید احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در یک سال گذشته، همواره در کانون توجهات بوده است؛مردی که  مواضعی تند دارد و  نظراتش را تندتر هم بیان می کند.

بخش اعظمی از دغدغه های یک ساله اخیر سیداحمد خاتمی، مربوط به نحوه پوشش زنان  و ایجاد محدودیت های خاص برای زنان بوده است. هر چند نظرات تند سیاسی او نیز معمولا سر و صدای زیادی به پا می کند.

“زنان حق ندارند شنا و کشتی نگاه کنند”. این آخرین اظهارنظر سید احمدی خاتمی است. او اخیرا در برنامه ای که از شبکه یک سیما پخش شد گفت: “زنان حق ندارند فیلم کشتی را که از تلویزیون پخش می شود، ببینند. حق ندارند فیلم شنای مردان را که تلویزیون پخش می کند، ببینند. این حرام است”.

او در ادامه به اثرات مخرب برنامه های ماهواره ای پرداخت: “فیلم های ماهواره ای، برنامه های علمی شان هم با جاذبه سکس است، برنامه های ورزشی شان هم با جاذبه سکس است”.

یکی دیگر از نگرانی های دیگر سید احمد خاتمی، “دوچرخه سواری زنان” است. او اخیرا در یکی از خطبه های نماز جمعه گفته بود به وی “خبرهای نگران کننده ای” از سواحل دریا و دوچرخه سواری زنان در خیابان های عمومی تهران رسیده است.

خاتمی در ادامه گفته بود: “متاسفانه روز به روز شاهد خبرهای هنجارشکنانه در این رابطه هستیم؛ برگزاری برخی جشنواره‌های مبتذل و برخی افتتاحیه‌های مبتذلی که در آن خواننده‌های زن و مرد دف بزنند. یا خبرهای نگران‌کننده از برخی سواحل دریاها می‌رسد. یا خبر دوچرخه سواری بانوان در خیابان‌های عمومی تهران، یا به وجود آمدن فروشگاه‌های آن‌چنانی در برخی مناطق تهران از جمله شمال که فروشندگان زن با لباس مبتذل و بد برای جلب مشتری حاضر می‌شوند”.

و در آخر چنین نتیجه گرفته بود: “امثال من که تریبون داریم، طوری حرف نزنیم که بدحجاب‌ها و بی‌حجاب‌ها احسنت بگویند و بگویند که دل‌مان خنک شد.”

 

دختران و پسران ورزشکار با هم عکس نگیرند

در یک مورد دیگر، این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی گفتگویی با ایسنا ضمن انتقاد از عدم برخورد با “بدحجابی” گفته بود: “متاسفانه دیده می‌شود که طی ماه‌های اخیر با گسترش هنجارشکنی در رابطه با حجاب و گسترش بدحجابی، شاهد اقدام شایسته ای برای مبارزه با آن‌ها نیستیم”.

خاتمی، مصادیق این “بدحجابی” و “هنجار شکنی” را چنین بیان کرده بود: “دیده می‌شود برخی نمایشگاه‌ تورهای نوروزی همراه با ابتذال در تهران برپا شد و یکی از روزنامه‌ها اعلام کرده است که در برخی از فروشگاه‌ها در تهران روی تعدادی از کالاهای خارجی تصاویری نیمه عریان از زنان قرار داده شده و در معرض دید همگان قرار گرفته است و از طرف دیگر ورزشکاران دختر و پسر در کنار هم می‌نشینند و عکس می‌گیرند. اگر این اختلاط محرم و نامحرم نیست پس اختلاط چیست؟”

 

مردم جانشان به لب رسیده

این عضو مجلس خبرگان رهبری در یکی دیگر از سخنرانی های خود، خطاب به زنان گفته بود: “خانمی که خود را شیعه می‌داند و احتمالا در مجالس عزاداری حضرت فاطمه زهرا شرکت می‌کند و برای ایشان گریه هم می‌کند، خجالت نمی‌کشد که با این ظاهر به خیابان می‌آید؟ اگر می‌خواهید وفادار باشید این ساختارشکنی‌ها را رها کنید!”

او در ادامه تصریح کرده بود: “مردم از این بدحجابی‌ها جانشان به لبشان رسیده است و در این مورد پیش ما هم می‌آیند، لذا مسئولان بدانند این مردمان حزب‌اللهی به هیچ عنوان تعلل در اجرای، این قانون را نمی‌پذیرند و به بازیگران ابتذال و مباشران بدحجابی و حامیان آن می‌گویم ملت همان‌طور که جریان فتنه سیاسی را به عقب راند، با همان قدرت و قاطعیت در مقابل جریان بدحجابی که یادگار رضاخان قلدر است خواهد ایستاد”.

 

نگرانی از ترویج مانتوهای کوتاه

باز هم سید احمد خاتمی در جای دیگری گفته بود: “من از وضعیت فرهنگی کشور، بخصوص در عرصه حجاب احساس خطر می کنم. حمله آمریکا وحشتاک نیست، ملت را آبدیده می کند. آنچه از درون ملت را پوک می کند این ابتذال است”.

او افزوده بود: “چندی پیش یکی از مسئولین آمریکایی گفته بود که ما در ترویج مانتوهایی که در ایران هست باید تلاش کنیم! این برای پیشبرد ما بسیار مهم است!”

 به گفته سید احمد خاتمی: “در یک دوره ای علیه بدحجابها تظاهرات می کردند و عجیب است که برخی فراری های کنونی از همان افراد بودند و امروز مقدسات را انکار می کنند. بعد هم در برهه ای آمدند و گفتند فقط کار فرهنگی باید کرد.”

 

آیه ضد زلزله داریم

اما یکی از اظهارات جالب توجه سید احمد خاتمی، در خصوص زلزله بود. او با اشاره به اظهارات صدیقی، امام جمعه موقت تهران در خصوص ارتباط بدحجابی و زلزله چنین گفته بود: “ما در قرآن کریم آیه‌ای با عنوان آیه ‌ی “ضد زلزله” داریم که روایت آن هم از پیامبر اکرم و هم از امام رضا نقل شده است و سندش هم سند خوبی است”.

صدیقی، امام جمعه موقت تهران گفته بود که پوشش نامناسب، یکی از عوامل وقوع زلزله است.

خاتمی در بخش دیگری از اظهاراتش گفته بود: “اینکه گناه، زلزله و بلاهای دیگر را در پی دارد، جای شکی نیست. پیامبر مکرم اسلام فرموده‌اند آن‌که به انسان ضربه می‌زند، خود فرد است پس گناه را دست کم نگیریم. گناه گسترده شود، عذاب، زلزله یا غیر آن حتمی است. بنابراین نباید در برابر گنهکاران بی ‌تفاوت بود و باید امر به معروف و نهی از منکر کرد و در برخورد با گناه‌کاران هم نباید از مرز قانون بیرون رفت. کشور، کشوری اسلامی است و همه رفتارها باید قانونی باشد”.

 

کراوات و تراشیدن ریش

این عضو مجلس خبرگان رهبری در تیرماه طی گفتگویی با ایسنا گفته بود: “دکتر احمدی ‌نژاد در همایش مسوولان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها فرموده‌اند زمانی کراوات زدن را عده‌ای مسخره می‌کردند، درحالی که هیچ‌ یک از مراجع فتوایی بر اشکال شرعی کراوات نداده‌ اند.”

او در ادامه خاطرنشان ساخت: “من به ایشان عرض می‌کنم؛ بسیاری از بزرگان و مراجع تقلید هستند که تاکید بر اجتناب از کراوات زدن کرده‌اند، از جمله مقام معظم رهبری که فتوای ایشان در مجله نصیحت شماره 154 آمده است که فرموده‌اند زدن کراوات و بستن پاپیون چون تقلید از فرهنگ مهاجم غیرمسلمین است، جایز نیست”.

احمد خاتمی سپس افزوده بود: “آقای احمدی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود فرموده‌اند «در اوایل انقلاب اگر استادی ریش خود را می‌تراشید استادهای مذهبی از او فاصله می‌گرفتند، در حالی که برخی از مراجع تراشیدن ریش را فاقد اشکال می‌دانستند» این در حالی است که اکثریت مراجع تراشیدن ریش را حرام می‌دانند.”

او تصریح کرده بود: “مقام معظم رهبری می‌گویند تراشیدن ریش حرام است. آیت‌الله العظمی بهجت تراشیدن ریش را جایز نمی‌دانند. آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، تراشیدن ریش و ماشین کردن آن را اگر مثل تراشیدن باشد حرام عنوان کرده‌اند و همین فتوا را به تعبیر احتیاط، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، آیت‌الله العظمی سیستانی و آیت‌الله العظمی تبریزی دارند.البته ممکن است برخی از مدعیان مرجعیت که جناب آقای احمدی نژادآن‌ها را قبول ندارد و آن‌ها نیز وی را قبول ندارند، چنین دیدگاهی که آقای احمدی‌نژاد گفتند داشته باشند، ولی اکثریت مراجع نظر دیگری دارند. یا برخی از مواضعی که اخیرا در رابطه با حجاب بیان شده است.”

آنسوتر همزمان با اعلام خبر ورود یکی از خواننده های لوس آنجلسی به ایران، سید احمد خاتمی اعلام موضع کرد و گفت: “این جا نظام جمهوری اسلامی است و جای خوانندگان لس آنجلسی نیست و معلوم نیست بعضی ها به کجا می روند”.

او افزود: “‌خطر تسامح و تساهل فرهنگی اگر خطرناک‌تر از تساهل و تسامح سیاسی نباشد، کمتر نیست. اینجا نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و جای خواننده لس‌آنجلسی نیست. مشخص نیست برخی به کجا می‌روند.”

 

احمد خاتمی و جنبش سبز

سید احمد خاتمی در عرصه سیاسی نیز نظرات جنجالی دارد. او هر از چند گاهی با یکی از چهره های سیاسی وارد جدل می شود و یا از تریبون های عمومی به آنها حمله می کند.

این روحانی تندرو، یکی از سرسخت ترین مخالفان جنبش اعتراضی ایران در یک سال گذشته بوده و بارها خواستار برخورد شدید با معترضان شده است.

سید احمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه، از قوه قضاییه خواست تا “بی رحمانه”  “با قاطعیت” با “اغتشاش گران” برخورد کند.

او در نماز جمعه روز ۵ تیر گفت که “اغتشاش گران” علیه نظام اسلامی خروج کرده اند و “بغی” و “محارب” محسوب می شوند و “اسلام اشد مجازات را برای محاربان پیشنهاد کرده است”.

او سپس تصریح کرد: “از قوه قضائیه می خواهم که با سران اغتشاشگران که سر در آخور آمریکا و اسرائیل دارند، قاطعانه و بی رحمانه برخورد کند تا مایه عبرت برای همگان باشد”.

او چندی بعد در جمع پاسداران سپاه عاشورا در تبریز گفت: “اگر چه جریان فتنه دچار سکته سیاسی شده است و هر آن احتمال دارد مانند آتش زیرخاکستر دوباره شعله ور شود و هر چند سران فتنه در محکمه بصیرت سیاسی مردم غیور ایران زمین، محاکمه شدند و آرزوی بازگشت دوباره به حکومت را به گور خواهند برد و ستاره بخت آنان رو به افول نهاده و کور شده است، ولی بر ما است که از حیله و مکر دشمنان، غفلت نکنیم.”

 

قتل ندا آقا سلطان

این عضو هیات رئیسه  مجلس خبرگان در نماز جمعه پنجم تیر، به موضوع کشته شدن ندا آقا سلطان اشاره کرد و گفت که کشتن او کار “اغتشاشگران” بوده است.

او در این باره اظهار داشت: “در اغتشاشات اخیر، یک خانم کشته شد، اوباما برایش اشک تمساح ریخت و غرب معرکه گرفت. هر عاقلی که فیلمش را ببیند متوجه می‌شود کار خود اغتشاش‌گران است. به‌ گونه‌ای که از جایی که ماشین این خانم هم پارک شده‌ است عکس گرفته‌ اند. این خانم در کوچه خلوت بوده‌است. در کوچه خلوت که نمی‌کشند، دستگیر می‌کنند. معلوم است که اگر کار نظام بود، در خیابان برخورد می‌کرد”.

 

حمله به کروبی

حمله سید احمد خاتمی به مهدی کروبی از تریبون نماز جمعه، با واکنش تند کروبی مواجه شد. ماجرا از آنجا شروع شد که احمد خاتمی در خطبه‌های بیست و سوم مردادماه سال گذشته به شدت از مهدی کروبی انتقاد کرد و نامه وی مبنی بر تجاوز به زندانیان را از اساس دروغ خواند و آن را “سر تا پا افترا و تهمت به نظام اسلامی” دانست.

او با اشاره به افشاگری های مهدی کروبی گفت: “این نامه یک نامه‌ انحرافی بود و قوه‌ قضاییه به صراحت اعلام کرد که آزار جنسی که این آقا ادعا می‌کند دروغ است. مجلس شورای اسلامی و کمیته تحقیق مجلس گفت دروغ است و همه گفتند دروغ است و این نامه با آبروی نظام بازی کرد. این نامه با نظامی بازی کرد که خون ۳۰۰ هزار شهید پشت آن است و ما از نظام اسلامی انتظار داریم که برخورد مناسب و شایسته‌اش را به نمایش بگذارد”.

او چند روز بعد با ایسنا مصاحبه کرد و اینبار گفت: “سخن این است که در فقه اگر کسی به یک فرد تهمت جنسی بزند و نتواند آن را اثبات کند حد قذف یعنی 80 ضربه تازیانه برای او تعیین شده است. حال جناب آقای کروبی این اتهام بزرگ را نسبت به نظام مطرح کردند و مستند دروغ بودنش در حقیقت تکذیب دو قوه از سه قوه کشور است.”

مهدی کروبی در واکنش به اظهارات سید احمد خاتمی چنین گفت: “آقایی که در تهران از تریبون نماز جمعه چنین حرف‌هایی را می‌زند همان فردی است که هرچه من از دیگران سوال کردم سوابقی از ایشان نداشتند و همین اندازه از دوستانش شنیدم که در صف اول درس آیت‌الله منتظری می‌نشسته و در زمانی که برخی از دوستان نزدیک از مواضع ایشان گله‌مند بودند ایشان به شدت از مواضع او حمایت می‌کرده است و پس از امام جزو مخالفین درجه اول آیت الله منتظری تبدیل شد و از این طریق رشد جهشی و غیر معقول پیدا کرد”.

سید احمد خاتمی نیز بار دیگر به اظهارات کروبی واکنش نشان داد و اینبار گفت: “شاکر خداوند هستم که گروه آقای کروبی تلاش کرده‌اند نقطه ضعفی از این جانب پیدا کنند که مرا از چشم مردم و دلدادگان به انقلاب بیندازند؛ ولی چیزی برای گفتن نیافتند و بنا بر مثل معروف «کفگیرشان به ته دیگ خورده است»”.

 

نامه محمد رضا خاتمی به احمد خاتمی

محمد رضا خاتمی، دبیرکل سابق جبهه مشارکت، طی نامه ای سرگشاده به سید احمد خاتمی، به “حملات” اوعلیه جبهه مشارکت پاسخ داد.

محمد رضا خاتمی در نامه خود نوشت: “بر گرد شما برخی چنان تار عنکبوتی از دروغ و فریب و اطلاعات نادرست تنیده اند که حتی نور آفتاب را هم نمی بینید و چنان ذهن شما را پر کرده اند که جز آنچه دیکته می کنند، بازگو نمی کنید”.

دبیر کل پیشین جبهه مشارکت، این نامه را در واکنش به اظهارات سید احمد خاتمی مبنی بر اینکه جبهه مشارکت قصد براندازی نظام را دارد، نوشته بود.

چند ماه بعد، خبرگزاری فارس خبری تحت این عنوان منتشر کرد: “احمد خاتمی: حزب فاسد مشارکت در بیانیه‌هایش می گفت سکولاریسم بد نیست”.

او البته بلافاصله  این خبر را تکذیب کرد و گفت که نامی از جبهه مشارکت نبرده است. چنین بود که خبرگزاری فارس اقدام به اصلاح این خبر کرد.

 

حمله  احمد خاتمی به  مشایی

این عضو مجلس خبرگان رهبری اخیرا در خطبه های نماز جمله، تلویحا به اسفندیار رحیم مشایی حمله کرد و گفت: “مکتب ایران در برابر مکتب اسلام همان ملی‌گرایی شرک‌آلود است که امت مسلمان ما هرگز نپذیرفته و نخواهد پذیرفت”.

خاتمی به اظهارات اسفندیار رحیم مشایی در همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور اشاره داشت که گفته بود: “نام ایران و سرای ایران و مکتب ایران چاره ساز و راهگشاست”.

او همچنین خاطر نشان ساخت: “ما دلداده اسلام و ایران اسلامی هستیم ما همه چیزمان اسلام است، مقصد ما مکتب ماست؛ بنابراین زمزمه‌های این‌چنینی تبار آن‌چنانی دارد که اول انقلاب یکی از سیاسیون می‌گفت و سرانجامش هم جمهوری ایرانی است این حرف هیچ تفاوتی با جمهوری ایرانی ندارد”.

پیشتر سید احمد خاتمی، انتخاب مشایی را “دهن کجی به مراجع” خوانده بود.

 

انتقاد احمدی خاتمی از سید حسن خمینی

سید احمد خاتمی در جمع طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه “در روز قدس و 16 آذر اندک منحرفین شعار می‌دادند استقلال آزادی جمهوری ایرانی” گفت: “به موسسه نشر آثار امام می‌گویم جا نداشت بیانیه می‌دادید و این کار ضد امام را محکوم می‌کردید؟”

او در ادامه افزود: “آقایان بیانیه می‌دهند و می‌گویند اهانت به امام در این مراسم نبوده و این را فقط و فقط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش کرده”.

خاتمی همچنین گفت: “از موسسه نشر آثار حضرت امام که توسط حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی مدیریت می‌شود سئوال می‌کنم که این بیانیه در این شرایط به چه معنا است؛ شما به جای اینکه تقدیر می‌کنید انتقاد می‌کنید”.

 

تقاضای سکوت از رفسنجانی

سید احمد خاتمی در جریان مناقشه بین اکبرهاشمی رفسنجانی و محمد یزدی، اعلام کرد که از رفسنجانی خواسته به حملات محمد یزدی پاسخ ندهد.

رسانه های رسمی خبر داده بودند که احمد خاتمی در تماس با آقای هاشمی رفسنجانی به او گفته مطالبی که یزدی مطرح کرده درست نبوده است و آقای یزدی “اشتباه” خود را پذیرفته و تاکید کرده است که “این موارد را تکرار نمی کند”.

محمد یزدی، هاشمی رفسنجانی را متهم به “جسارت” و “توهین” به آیت الله خامنه ای کرده بود. بدنبال این موضوع، هاشمی رفسنجانی اعلام کرد قصد دارد در خصوص فعالیت های محمد یزدی در زمان حیات آیت الله خمینی و در جلسه مجلس خبرگان برای انتخاب رهبری (بعد از درگذشت آیت الله خمینی) و همچنین درباره دوران ریاست آقای یزدی بر قوه قضائیه، مطالبی را فاش کند.

 

خاتمی و حمله نظامی

این روحانی اصولگرا در واکنش به اظهارات رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا مبنی بر آماده بودن طرح حمله نظامی به ایران، اعلام کرد: “جا دارد رییس ارتش آمریکا از حمله به ایران نگران باشد؛ چون می‌داند حمله به ایران همان و به خطر افتادن منافع آمریکا در سراسر جهان همان. اگر بخواهد بچه مردنی خود یعنی رژیم صهیونیستی را به جان ما بیندازد خواهد دید که فرمایش امام راحل که فرمود اسراییل باید از صحنه روزگار محو شود، تحقق می‌یابد”.

او افزود: “شما در 31 سال گذشته در موارد زیادی تا نزدیکی حمله رفتید و حمله نکردید این به مفهوم آن است که شما نتوانستید غلطی کنید و از این به بعد هم نخواهید توانست”.