حمله به ناطق‌نوری با بطری آب

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» عاقبتِ انتقاد از احمدی‌نژاد و هواداران افراطی خامنه‌ای

چند روز پس از مصاحبه‌ی علی‌اکبر ناطق‌نوری و انتقاد وی از هواداران افراطی رهبر جمهوری اسلامی که درباره‌ی او به غلو می‌پردازند و نیز پاسخ تلویحی وی به اتهامات محمود احمدی‌نژاد علیه خود و فرزندانش٬ سخنرانی مسوول بازرسی بیت رهبر جمهوری‌اسلامی در مشهد با اعتراض برخی حاضران در مراسم مختل شد.

اعتراض ها به ناطق‌نوری که به مناسبت شب قدر در شهر مشهد سخنرانی می‌کرد٬به حدی بود که صدا و سیما برای دقایقی پخش زنده‌ی مراسم را متوقف کرد.

معترضان به ناطق‌نوری ابتدا تلاش کردند که با فرستادن صلوات در سخنرانی وی اخلال ایجاد کنند. سپس به سر دادن شعار پرداختند و در نهایت بطری‌های آب را به سمت رییس بازرسی بیت رهبر جمهوری‌اسلامی پرتاب کردند.

سایت بازتاب به نقل از یک “شاهد عینی” نوشته است که “صحبت به عدل سیاسی رسید. سخنران محترم گفتند: «مثلاً اگر کسی در انتخابات برای اینکه رأی بیاورد رقیب خود را بی آبرو کند، این مخالف با عدل سیاسی است» حدود دو دقیقه بعد، گروهی در جلوی جایگاه شروع به فرستادن صلواتهای مکرّر کرده و در صدد به هم زدن سخنرانی بودند”.

با این حال یک سایت نزدیک به محمود احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که “نطق ناطق کور شد”٬ نوشته است: “علی اکبر ناطق نوری که به تازگی سکوت خود را شکسته است، در جریان سخنرانی شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان کنایه ها و توهین های متعددی را نسبت به رئیس جمهور روا داشته است.

مردم مشهد و عزاداران حرم رضوی نیز با اعتراض شدید به سخنان ناطق واکنش نشان داده اند و حجت الاسلام ناطق نوری به ناچار سخنرانی اش را پایان داده است. گفته می شود پس از پایان سخنرانی موهن ناطق نوری، اعتراضات ادامه داشته و یکی از اصلی ترین و پر نفوذ ترین شخصیت های سیاسی مشهد که قرابت خاصی هم با حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی دارد، به طرز بی سابقه و تحقیر آمیزی مورد اعتراض عزاداران قرار گرفته است”.

چند روز پیش گفت‌وگویی از ناطق‌نوری منتشر شد که وی در آن ضمن پاسخ تلویحی به اتهامات احمدی‌نژاد٬ برخی از افرادی را که با صفت‌های غلوآمیز از رهبر جمهوری‌اسلامی یاد می‌کنند٬ به “مزخرف ‌گویی” متهم کرده بود. وی گفته بود: “اینکه کسی بیاید و بگوید وقتی مقام معظم رهبری به دنیا آمده قابله ایشان ناگهان الله اکبر گفته، برای اینکه ایشان وقتی به دنیا آمده گفته است: یا علی. این مزخرفات است. توهین به مقام معظم رهبری است. اینجور حرفها ضد ولایت فقیه است. اتفاقاً اینجاست که باید بگوییم: مرگ بر ضد ولایت فقیه. ببینید چقدر این حرف موجب سوء استفاده قرار گرفت. البته آقایی که این حرف را زده از طرف بیت مورد توبیخ قرار گرفت ولی مردم از این توبیخ ها مطلع نشدند”.

وی همچنین افزوده بود: “واقعاً من چرا مورد سوال قرار نگرفتم؟ چرا مواخذه نشدم؟ اگر نسبتی داده شد، چرا تحقیق نشد، بررسی نشد که این درست است یا درست نیست. واقعاً برای من سوال است و اصلاً این برای من مسئله است، برای جامعه هم مساله است، مردم ماها را می بینند. ما روحانی هستیم. در انقلاب هم بوده ایم. متاسفانه به ما انقلابی هم می گویند، الگوی مردمیم. خوب اگر بنا باشد یک شیخی که مردم به او دلبسته بودند، و قبل از انقلاب پای منبرش می نشستند و دنبال او آمدند و انقلاب کردند، متهم شود و اتهامش بررسی نشود، تاثیر مخربی بر ذهن آنان می گذارد”.

اشاره ناطق‌نوری به اتهاماتی است که محمود احمدی‌نژاد در مناظره‌ تلویزیونی با میرحسین موسوی گفته بود. وی در مناظره تبلیغاتی انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ ناطق‌نوری و فرزندانش را به فساد مالی متهم کرده بود. علاوه بر ناطق‌نوری٬ نام هاشمی‌رفسنجانی و فرزندانش و همچنین صفایی‌فراهانی نیز از سوی احمدی‌نژاد مطرح شده بود.

.سایت اصول‌گرای عصر ایران صراحتا نوشت که دلیل اعتراض‌ها به ناطق‌نوری مصاحبه‌ی اخیر وی است: “دلیل این برخورد هم به سخنان چند روز پیش حجت الاسلام ناطق نوری باز می گردد که در مصاحبه ای از همین افراط کاری ها و افراد افراطی انتقاد کرده بود ، از این رو همین افرادی که ادعای دینداری و ولایتمداری شان گوش فلک را کر کرده ، دیشب بر خلاف توصیه های صریح رهبری شعار “مرگ بر ضد ولایت فقیه ” را نیز چاشنی اقدامات خود کردند”.

این سایت همچنین با انتقاد از گروه‌هایی که آن‌ها را “خودسر” نامیده٬ این گروه را افرادی دانسته که “سال هاست که با جولان دادن در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور” حضور دارند و مشغول “فحاشی ، حمله فیزیکی و حرمت شکنی” هستند. عصر ایران از این افراد با نام “خوارج عصر جدید” نام برده است.

سایت سفیر نیز معترضان به سخنرانی ناطق‌نوری را “تعداد معدودی جوان و نوجوان افراطی” نامید است که در رسیدن به هدف خود نیز ناکام مانده‌اند.

برخی سایت‌های اصول‌گرا تعداد افراد معترض به ناطق‌نوری را ۳۰ تن دانسته‌اند و از بازداشت احتمالی ۴ نفر از آن‌ها خبر داده‌اند. همچنین فیلمی نیز از حمله به ناطق منتشر شده است.

با این حال هنوز از هویت این افراد معترض اطلاعی در دست نیست و گزارش‌های ضد و نقیضی از هویت آنها منتشر شده است. گروهی از رسانه‌ها این افراد را از حامیان علی خامنه‌ای و گروهی دیگر آنها را از طرفداران محمود احمدی‌نژاد معرفی کرده‌اند. برخی رسانه‌ها نیز اعلام کرده‌اند معترضان “مردم عادی” بودند که نسبت به سخنان ناطق نوری اعتراض داشته و بسیاری از آنها حاضر به شنیدن سخنرانی وی نشده و محل سخنرانی را ترک کردند.