موشک‌اندازهای دوربرد جدید

نویسنده

» گزارش فاینانشیال تایمز از توان نظامی جدید ایران

خبرگزاری‌ نیمه رسمی فارس ایران و تلویزیون دولتی این کشور روز یکشنبه، 26 مه، گزارش دادند که ایران تعداد بسیار زیادی موشک‌انداز دوربرد را به خدمت گرفته است. این خبر موجب ناراحتی غرب است.

پرس تی‌وی گزارش داد که نیروی هوایی سپاه پاسداران ایران مجهز به تعداد بسیار زیادی پرتاب‌کننده موشک‌های زمین به زمین دوربرد شده است.

سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران روز یکشنبه در مراسمی گفت که این موشک‌اندازها بصورت مشترک توسط وزارت دفاع و نیروهای هوایی سپاه ساخته شده‌اند.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوایی سپاه نیز در این مراسم حضور داشت. فارس به نقل از وحیدی گزارش داد که این موشک‌اندازهای زمین به زمین به ارتش ایران کمک می‌کند که “هر دشمن متجاوزی را خرد و او را از کرده خود پشیمان کند.”

همچنین در تلویزیون تصاویری نشان داده شده که وحیدی از 12 پرتاب‌کننده بدون موشک دیدن می‌کرده است. اما او عنوان نکرد که چه نوع موشک هایی با این ابزار قابل پرتاب است یا چه تعدادی پرتاب‌کننده‌ در اختیار ارتش است.

وحیدی گفت این سیستم‌های جدید، نیروهای ایران را قادر می‌سازد تا از شلیک همزمان موشک‌های دوربرد زمین به زمین علیه دشمنان خود استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی گفته است که ایران به خاطر اتکا به نفس، سختکوشی و خودکفایی در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند در داخل کشور انواع مختلف سلاح و سیستم‌های نظامی را در حیطه هوافضا، دریا، هوا، زمین، الکترونیک و نور طراحی و تولید کند.

به گزارش آسوشیتد پرس، تهران موشک‌های زمین به زمین با برد بیش از 2000 کیلومتر در اختیار دارد که می‌تواند اسرائیل و منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار دهد.

وحیدی نامی از کشور دشمن نبرد اما خاطرنشان کرد که ایران هرگز کشوری نخواهد بود که جنگ را شروع می‌کند. وی گفت: “ایران با هیچ کشوری جنگ نمی‌خواهد و شروع کننده جنگ یا درگیری نخواهد بود، اما اجازه هیچ تجاوز یا حمله‌ای را نیز نخواهد داد.”

وحیدی همچنین عنوان کرد که توان موشکی ایران تنها بخشی از قابلیت‌های دفاعی این کشور است که برای حفظ صلح از آن استفاده می‌کند. اما در صورتیکه دشمنان حمله کنند، ایران حتما مقابله به مثل خواهد کرد.

ایران، آمریکا و اسرائیل را بزرگترین دشمنان خود می‌داند. آمریکا و متحدان این کشور همواره گزینه نظامی را در صورت به بن بست رسیدن مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران روی میز نگه داشته‌اند. ایران اتهام پیگیری برنامه نظامی هسته ای را رد کرده و می‌گوید برنامه هسته‌ای ایران کشور کاملا صلح‌آمیز است؛ همچنین به کرات به همسایگان خود اطمینان خاطر داده که توان نظامی این کشور تنها برای دفاع است.

منبع: فاینانشیال تایمز – 24 مه 2013