سریال روز♦ تلویزیون

نویسنده

‏سریال” بیداری” نخستین تجربه کارگردانی بهرام عظیم پور است که پخش آن به تازگی از شبکه سه سیما ‏آغاز شده است. عظیم پور از چهره های سرشناس تئاتر است که دستیاری چند فیلم[ساخته های مخملباف، ‏حاتمی کیا و… ] و تعدادی پروژه تلویزیونی را نیز در کارنامه کاری خود دارد. او اکثر بازیگران اولین ‏سریال خود را نیز از میان چهره های شناخته شده تئاتر و چند بازیگر تازه کار انتخاب کرده، و همین امر ‏باعث شده تا کسانی که عظیم پور و وسواس ها و دقت هایش را می شناسند، با کنجکاوی مجموعه “بیداری” ‏را دنبال کنند… ‏

bidari1.jpg

‎ ‎بیداری‎ ‎

نویسنده و کارگردان: بهرام عظیم پور. تهیه کننده: حسین آقا هرندی. طراح صحنه و لباس: معصومه عباسی. ‏صدا بردار: ناصر شکوهی نیا. طراح گریم: محمد قومی. مدیر فیلمبرداری: مصطفی احمدیان. تدوین: حسین ‏غضنفری. مجری طرح: هادی حیدری. مدیر تولید: محمد حسین شهباز زاده. منشی صحنه: ندا قائدی. دستیار ‏کارگردان: یوسف روحانی. مدیر تدارکات: مهرداد فیاض. موسیقی: حامد پناه پور. تیتراژ: هومن قدرت نما. ‏بازیگران: پرویز پورحسینی، داود رشیدی، آتیلا پسیانی، الهام پاوه نژاد، بهناز جعفری، فریبا کامران، شقایق ‏نوروزی، هومن برق نورد، مسعود میرطاهری، امیررضا دلاوری، افشین خورشید باختری، توفان ‏مهردادیان، محمد رضا رهبر، محسن ابراهیمی و اصغربیات. ‏

‎ ‎جادوی هنر‏‎ ‎

مخاطب پیگیر تلویزیون پس از تماشای اولین قسمت های بیداری خود را با قصه ای کلیشه ای و تکراری ‏روبرو می بیند که حتی برای روایت آن نیز تمهید تازه ای اندیشیده نشده است. از این منظر بیداری باید تمام ‏هم و غم خود را در پرورش قصه در قسمت های بعدی به شکلی جسورانه گذاشته باشد. این فرض البته با ‏توجه به ظرفیت های تلویزیون برای نزدیک شدن به برخی مفاهیم، چندان نمی تواند درست از آب دربیاید. ‏قوت کار سریال بیداری تا این جای کار در تعریف کردن قصه ای سرراست با بازی هایی قابل باور، اما ساده ‏است.‏

عظیم پور کارش را با نمایشنامه نویسی آغاز کرده تسلط کاملی بر عناصر دارم دارد، به همین خاطر بیداری ‏صاحب فیلمنامه منسجمی است. داستان حول محور دختری بنام ترنگ شکل می گیرد که در روستایی در ‏شمال کشور زندگی می کند ترنگ بوسیله عمویش “ پرویز پورحسینی” که سرایدار آقای غفاری “ داود ‏رشیدی” است با پسر او آشنا می شود. این آشنایی باعث اتفاق افتادن رویدادهایی می شود که دستگیری آقای ‏غفاری – مرگ همسرترنگ – مرگ عموی ترنگ و… ازجمله آنهاست.‏

bidari2.jpg

عظیم پور که تا امروز به دستیار کارگردان های صاحب سبکی در سینمای ایران بوده، به خوبی تجارب سال ‏های پیشین را در قالب دکوپاژی مناسب و قدرتمند به نمایش گذاشته است. دکوپاژی ترکیبی که نماها و قاب ‏بندی های در آن منطبق با رویدادها انتخاب شده و نشان از هوشمندی کارگردان دارد. عظیم پور کوشیده تا با ‏انتخاب درست بازیگران و چیدن میزانسن های پیچیده و محدود که منجر به حذف حرکت ها و اشارات زائد ‏بازیگران شده، ترکیبی قابل قبول به دست بیاورد. هر چند بازیگر شخصیت اصلی قصه[شقایق نوروزی] در ‏قسمت های نخست چندان بر بازی خود مسلط نیست. اما می توان گفت که هنر اصلی عظیم پور در بیداری ‏بازی خوبی است که از بازیگران جوانش گرفته و پیش بینی می شود هومن برق نورد و امیررضا دلاوری با ‏این سریال به موقعیت جدیدی دست یابند. دیگر بازیگران هم دریک هارمونی هماهنگ به ایفای نقش خود می ‏پردازند و هریک در کلیت اثر تاثیر گذارند. در واقع مخاطب با اثری روبرو می شود که او را به راحتی به ‏دنیای خود می کشاند و این خصیصه ای است که در کمتر مجموعه ای شاهد آن هستیم. ‏

عظیم پور در بیداری اگر بتواند قصه اش را به خوبی روایت کند، در میان سریال های در حال پخش موقعیت ‏نسبی برای خود نزد مخاطب عام تلویزیونی پیدا خواهد کرد. این موفقیت را البته نمی توان در برخورد ‏منتقدان و صاحب نظران برای بیداری پیش بینی کرد. بیداری تاکنون مجال زیادی برای اظهار نظر باقی نمی ‏گذارد و باید منتظر پخش قسمت های بعدی بود.‏