سرمایه گذاری فرانسه در بخش انرژی ایران

نویسنده

» گزارش اکو

ایران روز سه شنبه از شرکت های فرانسوی دعوت کرد تا در بخش انرژی این کشور سرمایه گذاری کنند و از ارحجیتی که در چارچوب سفر هیأت بازرگانان فرانسوی لحاظ شده، سود ببرند.

علی ماجدی، معاون وزیر نفت و مسؤول امور بین المللی و بازرگانی، در برابر رؤسای شرکت های فرانسوی گفت: “براساس طرح پنجم پنج ساله [۲۰۱۵-۲۰۱۰]، صنعت نفت و گاز ایران به ۲۳۰ میلیارد دلار نیاز دارد که حدود ۱۵۰ میلیارد آن به بخش بالا دستی نفت اختصاص داده خواهد شد.”

به گفته او، “۵۵ درصد از این سرمایه گذاری ها باید برای توسعه و افزایش تولید حوزه های نفتی و گازی کشور مورد استفاده قرار گیرد”.

آقای ماجدی در ادامه افزود که ایران قراردادها را مجدداً مورد مطالعه قرار داده تا “شرکت های خارجی را به سرمایه گذاری در بخش های بالا دستی [صادرات، تولید] و پایین دستی [پالایش و توزیع] و همچنین تخفیف برای اجرای پروژه های پالایشگاهی تشویق کند”.

او همچنین گفت که در بخش پایین دستی، ممکن است تا “۱۰۰ درصد پروژه ها در قالب قراردادهای BOT [ساخت، بهره برداری، واگذاری] و BOOT [ساخت، بهره برداری، تملک، و واگذاری] انجام شوند”.

شرکت های بزرگ بین المللی به دلیل تحریم های اروپا و آمریکا که طی سال های اخیر تشدید یافته اند، از ایران خارج شدند. آنها از زمان توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی که از تاریخ ۲۰ ژانویه به مدت شش ماه به اجرا درآمد، درصدد بازگشت به این کشور هستند.

با این حال، قرار است مذاکرات در تاریخ ۱۸ فوریه ازسر گرفته شوند تا بتوان به قرار دادی جامع و دائمی دست یافت. ولی یکی از مسؤولان عالی رتبه آمریکایی اخیراً به شرکت های بین المللی درخصوص “ریسک های قضایی” فعالیت های خود در ایران قبل از عقد قرارداد نهایی هشدار داده است.

شرکت توتال و شرکت گاز فرانسه نمایندگانی به تهران اعزام کردند تا امکان بازگشت به این کشور را بررسی کنند.

ایران دارای چهارمین ذخایر نفت و دومین ذخایر گاز در جهان است، ولی صادرات نفتی این کشور به دلیل اعمال تحریم های بین المللی بیش از ۵۰ درصد کاهش نشان می دهد.

منبع: اکو، ۴ فوریه